به گزارش ایرنا، شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌هایی گفته می شود که ایده ها را تبدیل به محصول می کنند و بیشتر این شرکت ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، شرکت های دانش بنیان به عنوان مهد تولید علم و عملیاتی کردن اختراعات برای تولید انبوه، علاوه بر اشتغال، نقش بسزایی در بالا بردن شاخص های علمی کشور و بومی کردن دانش دارند.
یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه بوده است، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و تلاش برای خلق دستاوردهای اقتصادی و استفاده از توانمندی های حوزه علم فناوری در سایر حوزه ها بوده است.
نمود این این گونه فعالیت های دولت را برای مثال می توان در توسعه تعداد و همچنین میزان حمایت های انجام شده از شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کرد، رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت یازدهم، بر اجرایی‎سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب 1389 قرار گرفت که تا سال 1392، اجرای جدی این قانون به تعویق افتاده بود و فرایند اجرا و بهره گیری از ظرفیت های آن را باید به دولت یازدهم و فعالیت های انجام شده در این دولت مربوط دانست.
شرکت‌های دانش‌بنیان مهمترین اهرم های تبدیل ایده به ثروت، یعنی تبدیل علم از مراکز علمی مانند دانشگاه ها به شغل و ارزش افزوده برای کشور در حوزه های مختلف برای توسعه کشور هستند، اما در حال حاضر شرایطی از جمله نبود حمایت های کافی از این شرکت ها، مشکلات بیمه ای، دریافت های سنگین مالیاتی، روند طولانی ثبت اختراع و استقبال نشدن از طرح های تولیدی این شرکت ها، به انگیزه فعالیت محققان و نخبگان در این شرکت‌های دانش‌بنیان ضربه وارد می کند و منجر به کم رنگ شدن فعالیت علمی و روند کمک علم و دانش دانشگاهیان برای استفاده در صنایع مختلف می شود.
حمایت داخلی از یک سو، و مدیریت واردات کالا، دانش و خدمات مختلف از سوی دیگر به طور موازی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید در ملاحظات و مراودات اقتصادی کلان کشوری مدنظر قرار گیرد، زیرا در برخی موارد نبود حمایت از محصولات تولیدی این شرکت ها و وارد کردن کالای مشابه خارجی با قیمت چند برابر، ضربه ای بزرگ به این شرکت ها و تولید داخلی وارد می کند.
بنا به تجربه، شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین مسیر برای بهره گیری حداکثری از دانش دانشمندان و نخبگان رشته های مختلف و جلوگیری از خروج این چهره ها و یا به تعبیری بهترین کانون برای جلوگیری از فرار مغزهاست، دانشمندانی از همین مرز و بوم که هر کدام با ایده و شیوه ای نوین، توان برداشتن سنگی از پیش پای توسعه کشور را دارند.
با ایجاد، حمایت و روان شدن چرخ دنده های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اشتغال که مهمترین دغدغه کنونی جوانان دانش آموخته دانشگاهی کشور است به ویژه برای نخبگان علمی محقق می شود و بار سنگینی از دوش دولت برداشته خواهد شد.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت در بهار 96، در دولت یازدهم برای تجاری سازی ایده های کارآفرینی و حمایت از دانشجویان کارآفرین، تعداد مراکز رشد به 171مورد و میزان اشتغال ایجاد شده در این مراکز به 30 هزار نفر رسیده است.
محمد فرهادی افزود: صادرات 500 میلیون دلاری محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم نشان از توجه دولت به این بخش است و ارتباط دانشگاهیان و فعالان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و انعقاد قرارداد آنان با صاحبان صنایع نفتی، پتروشیمی و دفاعی برای تولید محصولات کاربردی در دولت تدبیر و امید قابل توجه بوده است.
برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی (G.D.P) کشور را اکنون 8 هشت دهم درصد عنوان کرده و گفته است: بخش عمده تولید ناخالص داخلی کشور در صنعت و کشاورزی است و شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را برعهده بگیرند.
یکی از راهکارهای حمایتی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش مالیات است، در قالب بسته های حمایتی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در رایزنی‎هایی با وزارت امور اقتصادی و دارایی، در کشور امکان برخورداری از معافیت‎های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان امکان پذیر شده است، از سویی، از زمان تصویب قانون حمایت از شرکت‎ها و مؤسسات دانش‎بنیان در سال89 تا سال 92، هیچ شرکت دانش‎بنیانی به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده بود، درحالی که در سال مالی 1392 تعداد40 شرکت از 55 شرکت و در سال مالی 1393 با افزایش بیش از 30 برابری، بیش از هزار و 200 شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و این رقم برای سال مالی 1394 به رقم 2175 شرکت رسید.
در حالی که تا سال 1392 تعداد شرکت‌های ارزیابی شده 95 و تعداد شرکت‌های تائید شده 55 شرکت بود، این آمار تا پایان سال 1395 با رشد چشمگیر مواجه شد به طوری که آمار شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی شده در سال 1395 به تعداد هشت هزار و 44 شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان تائید شده در همین سال به 2 هزار و 975 شرکت افزایش یافت.
بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های قانونی، اجرای دقیق معافیت‌های قانونی، حمایت از تولیدات، درنظر گرفتن توان شرکت‌های دانش‌بنیان در واردات کالا و خدمات علمی، آسان‌سازی و کمک علمی به تحقق برنامه های مخترعان در روند تحقیقات، ارایه مشاوره های علمی و اقتصادی به نخبگان به ویژه در امور مالیاتی و درنظرگرفتن مشوق های قانونی و علمی، می تواند بهترین کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور باشد.
برخی مشکلات مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تبدیل ایده به تولید، به مشکلات چرخه مالی این شرکت ها بازمی‌گردد، به گفته فعالان در شرکت‌های دانش‌بنیان استان سمنان، به طور میانگین یک شرکت نوپای دانش بنیان برای بررسی طرح تحقیقاتی خود با هدف به تولید رساندن آن با احتساب هزینه های آب، برق، گاز و مالیات، ماهیانه بیش از 50 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
بیش از 200 مخترع در استان سمنان مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار دارند و تا کنون از 25 مخترع بیش از 100 اختراع ثبت شده و مخترعان این استان توانسته‌اند 2 اختراع به عنوان اختراع پایه سطح و بقیه در سطح سه ثبت کنند.
به منظور بررسی وضعیت فعالیت، مشکلات و دریافت پیشنهادهای شرکت‌های دانش‌بنیان، میزگردی با حضور علی پایداری علمداری تولید کننده کولرهای ترموپلاست و طراحی و ساخت پنل های خورشیدی، سید هادی رستمیان عضو هیات موسس شرکت کیمیا نانو دانش و تولید کننده نانوسیال عامل حرارتی (اکسیدی و کربنی) و تجهیزات آزمایشگاهی انتقال حرارت، حسین اکبر پور صاحب شرکت کهرباکاران دیباج فعال در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی خورشیدی و قدیر ناظریه فعال در زمینه ساخت تجهیزات الکترونیکی صنعتی و منابع تغذیه پیشرفته صنعتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان برگزار شد.

**سنگین بودن مالیات و شرایط برای دانش‌بنیان ها
مدیر شرکت کهرباکاران دیباج فعال در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی خورشیدی گفت: اداره مالیات با قراردادن مالیات های نامتناسب، مشکلات زیادی را برای شرکت های دانش‌بنیان به وجود آورده است و یکی از موانع فعالیت علمی و آزاد بودن فکر نخبگان برای ایده های علمی، مسایل مالیاتی این شرکت هاست.
حسین اکبر پور افزود:حمایت ها، شامل حال شرکت هایی می شود که میانگین مالی میلیاردی داشته باشند، شرط استفاده از تجهیزات پارک و علم وفناوری ارایه وثیقه ملکی است و این شرط، استفاده نخبگان و محققان از تجهیزات موجود را مشکل تر می کند.
وی یادآور شد: یکی از شرایط ایجاد شرکت های دانش بنیان، دارا بودن سه نفر نیرو بیمه شده تامین اجتماعی است، در حالی که خیلی از مدیران شرکت های دانش بنیان با این شرایط اقتصادی قادر به اجرای این شرط نیستند.
وی یادآور شد: پرداخت 330 هزار تومان ماهانه بیمه کارفرمایی از حد یک شرکت نوپای دانش‌بنیان خارج است و این گونه شرایط فعالیت بسیاری از نخبگان را غیرممکن می کند.
وی با بیان اینکه بهتر است ناظر بر کار شرکت های دانش بنیان، یک فرد کارخانه دار با تجربه کافی باشد و با اشاره به این که حمایت از شرکت های دانش بنیان سهم قابل توجهی از اشتغال را از دوش دولت برمی دارد، افزود: رسالت اصلی پارک های علم وفناوری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بود، در حالی که این پارک ها در حال افزایش کارمندانش است و هدف اولیه پارک های علم و فناوری برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در حال فراموشی است.
صاحب شرکت کهرباکاران دیباج فعال در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی خورشیدی گفت: ارتباط شرکت های دانش بینان با مسوولان اصلی استان ها یعنی استانداران ضعیف است و باید یک نماینده، یک مشاور فناور و کارآمد برای انتقال مشکلات نخبگان به استانداران تعیین شود، مادامی که کارمندان برای نخبگان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان تصمیم می گیرند مشکلات ادامه خواهد داشت.

**خطر واردات برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیر شرکت تولید کننده کولرهای ترموپلاست و طراحی و ساخت پنل سمنان گفت: با توجه به این که 91 هزار اختراع در ایران ثبت شده، باید بررسی کرد چه تعداد اختراع وارد بازار و منجر به تولید و ایجاد ثروت شده است.
علی پایداری علمداری با بیان اینکه اگر پارک علم و فناوری به شیوه صحیحی عمل کند مشکلاتی برای بعد از به ثبت رسیدن اختراع در زمینه تولید پیش نمی آید، تصریح کرد: حمایت از جوانان به ویژه در حوزه علم باید با تقویت و حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور باید در اولویت قرار گیرد.
وی یادآور شد: در دنیا از شرکت های دانش بینان مالیات گرفته نمی شود اما در ایران این مشکل برای شرکت های دانش بنیان همچنان به قوت خود باقی است.
وی با اشاره به سهم شرکت های دانش بنیان از اشتغال کشور، افزود: بیمه تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارگران با هزینه 50 میلیون ریالی، 70 میلیون ریال چک مطالبه می کند که اگر توان پرداخت هزینه را شرکت نداشته باشد، یک و نیم برابر آن را جریمه می‌کند.
وی بیان داشت: تا زمانی که اساس نامه شرکت های دانش بنیان از تئوری به سمت عملیاتی شدن نرود، حمایت از این شرکت ها به صورت واقعی محقق نمی شود.
پایداری با اشاره به این شرکت که دست به تولید کولری زده که در مصرف آب صرفه جویی قابل توجهی می کند، افزود: برای تولید و فروش هر کولر 700 هزار ریال اعتبار از شرکت هزینه شده تا این کالا وارد بازار شود.
وی یکی از مشکلات اولیه را واردات کالاهایی به کشور دانست که مشابه آن با توان داخلی توسط تولیدکننده ایرانی وارد بازار می شود، خاطرنشان کرد: در برخی موارد حتی ساده‌ترین کالاها مانند زیره کفش به ایران وارد می شود که چنین وارداتی، برای پایین ترین رده تا شرکت های دانش بنیان در کشور مضر است و برای ثبات شغلی در ایران خطرآفرین است.
مدیر شرکت تولید کننده کولرهای ترموپلاست و طراحی و ساخت پنل یادآور شد: از سوی دیگر، شرکت های دانش بنیان باید اولویت تولیدات خود را با توجه به نیازهای جامعه در نظر بگیرند، و مسوولان پارک های علم وفناوری و دانشگاه ها باید با همکاری هم، برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعان وارد عمل شوند.

**نیاز دانش‌بنیان‌ها به پشتوانه‌های قانونی و عملیاتی
عضو هیئت موسس شرکت کیمیا نانو دانش تولید کننده نانوسیال عامل حرارتی (اکسیدی و کربنی) و تجهیزات آزمایشگاهی انتقال حرارت گفت:‌ فرصتی به گروه های صنعتی داده شده تا از امکانات و مشاوره های پارک علم و فناوری استفاده کنند، اما این شرایط برای تبدیل شدن یک ایده به محصول کافی نیست.
سید هادی رستمیان افزود: پارک های علم و فناوری باید حمایت های بیشتری از نخبگان از طریق کاهش روند اداری داشته باشند، بهتر است به دلیل تجربه بیشتر و آشنایی با شرکت ها دانش بنیان، تفویض اختیارات به مدیران پارک های علم و فناوری واگذار شود.
وی تصریح کرد: دسته بندی نیازهای شرکت های دانش بنیان برای رفع آنان و مذاکره با سازمان تامین اجتماعی و کارهایی که باید برای رشد و تعالی شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است به سرعت و با جدیت در دستور کار مسوولان وزارت علوم قرار گیرد تا به حیات این واحدها کمک بیشتری شود.
عضو هیئت موسس شرکت کیمیا نانو دانش وتولید کننده نانوسیال عامل حرارتی اضافه کرد: در دولت یازدهم نمایشگاه هایی با عنوان «ساخت ایران» زمینه هایی برای این شرکت ها لحاظ شده اما کافی نیست.

**بقای دانش‌بنیان‌ها وابسته به حمایت از محصولات آنها
مدیر شرکت زمینه ساخت تجهیزات الکترونیکی صنعتی و منابع تغذیه پیشرفته در استان سمنان گفت: این شرکت دستگاهی برای تغذیه هوادهی برای هواپیما تولید کرده ، اما حتی اجازه ورود این دستگاه را به هواپیما نمی دهند.
غدیر ناظریه افزود: بعد از سه سال مکاتبه با سازمان هواپیمایی، نه تنها اجازه ورود به ما نداند، بلکه مشابه دستگاه تولید شده شرکت ما را با هشت میلیارد ریال از خارج از کشور خریداری کردند،‌ در حالی که قیمت دستگاه تولید این شرکت داخلی فقط 500 میلیون ریال است.
مدیر شرکت فعال در زمینه ساخت تجهیزات الکترونیکی صنعتی و منابع تغذیه پیشرفته استان سمنان با اشاره به این که فقط نام معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش‌بنیان وجود دارد و عملا کاری در این زمینه صورت نمی گیرد، افزود: در برخی موارد بیشتر توان و وقت شرکت های دانش‌بنیان در هفته، به دلیل این که اداره امور مالیاتی با نام فرار مالیالتی برای آنان مشکل ایجاد می کند، صرف مسایل غیرعلمی می شود.
در این میزگرد، با وجود پیگیری‌های متعدد و دعوت خبرنگاران مرکز خبرگزاری ایرنا سمنان از سیف الله سعدالدین رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، رضا کی پور معاون فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، داود معروفی معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، محمدصادق ولی پور مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و دکتر محمد آزادی مدیر مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، هیچ یک از این مسوولان در این میز گرد حضور نیافتند.
استان سمنان 200 نخبه صاحب استعداد برتر شناسایی شده دارد که شامل مخترع، دانشجوی دارای رتبه برتر کنکور و برندگان جشنواره های فارابی، خوارزمی و شیخ بهایی می شود و سال گذشته 17 نخبه این استان موفق به دریافت جایزه تحصیلی شدند.
استان سمنان حدود 50 دانشگاه دولتی و غیردولتی و موسسه آموزش عالی و حدود 120 هزار دانشجو دارد.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.