در این مطلب آمده است: سلام و درود بیکران به روان پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، سلام و درود خدا بر جانبازان، آزادگان و رزمندگان بی‌ادعای دورانی که محک شناخت جوانمردان بود، درود و سلام خدا بر خانواده‌های زجرکشیده دوران سخت دفاع از عرض و ناموس و تمامیت ارضی ایران بزرگ، اقشار ایثارگری که هنوز با حال و هوای آن روزهای سخت در پیچ وخم مشکلات روزمره زندگی علی‌رغم گفته امام راحل به دست فراموشی سپرده شده و مورد بی‌مهری برخی مسئولین تازه به دوران رسیده‌ی با ادعا قرار گرفته‌اند، ای کاش دست‌اندرکاران نظام این فرصت ایام یادآوری حماسه سازی‌های ایثارگران و خانواده‌های معززشان را مغتنم بشمارند و به مناسبت این ایام خدماتی درخور شأن عزیزان در جای جای این مرز و بوم به انجام برسانند و از اجرای به حق حداقل امتیازاتی که در طول این چند دهه معطل مانده است، رونمائی نمایند تا شاید مرهمی باشد بر همه زخم‌هائی که از نامرادی‌های روزگار چشیده‌اند. به نوبه خودم این ایام را به همه زجردیدگان دوران حماسه و خون تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
با سالگرد آغاز جنگ تحمیلی؛ جنگی ناخواسته که در 31 شهریور 1359 آغاز شد و زندگی خیلی از ایرانی‌ها را حتی تاکنون تغییر داده است؛ جنگی که هشت سال به طول انجامید و در هشت سال سیطره‌اش بر زندگی مردم ایران ـ چه در ایام دفاع و در چه سال‌های بعد از آن ـ هیچ گاه اثرش از زندگی ایرانی‌ها پاک نشد. هنوز هم شاهد بازگشت پیکر برخی از رزمندگان به همت و تلاش دوستان تفحص در مناطق جنگی هستیم، سی سال پس از پایان جنگ، بازگشت پیکر هر شهید چنان ولوله‌ای در شهرها به پا می‌شود و از بازماندگان جنگ تا نسل چهارمی‌هایی که از جنگ چیزی درک نکرده بودند، همه را درگیر می‌کند،
امام خمینی‌(ره) در آن سال‌ها در توصیف مردم ایران گفته بود: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین(ع) و حسین‌بن علی(ع) می‌باشند»؛ توصیفی ستودنی از رفتار مردمی که در آن زمان و در ایام جنگ تحمیلی یک حماسه بی‌بدیل را رقم زده‌اند. اما اکنون از آن روزها سال‌ها می‌گذرد و تحولات اجتماعی فراوانی در زندگی ایرانی‌ها رخ داده است.
به روایت شاهدان عینی، خاطرات روایت شده، کتاب‌های نوشته شده، فیلم‌های ساخته شده و آدم‌هایی که در آن سال‌ها زندگی کرده‌اند هشت سال دفاع مقدس علاوه بر روزها و لحظات تلخ از دست دادن بسیاری از هموطنانمان و زخم‌های کاری بر زندگی‌هایمان محل بروز و ظهور بسیاری از اتفاقات عجیب و غریب و تکرار ناشدنی بود. ایثار و از خودگذشتگی که در میان ایرانی‌ها در آن سال‌ها موج می‌زد، چنان مثال زدنی بود که تعجب هر ناظر بیرونی را برمی‌انگیخت؛ همه منش و سلوک و رفتاری که ناخواسته در میان هموطنانمان برای دفاع از این آب و خاک شکل گرفت و منجر به خلق حماسه‌ای بی‌بدیل شد؛ حماسه‌ای که سی سال بعد هم با بازگشت پیکر شهدای جنگ خون و غیرت ایرانی‌ها را به جوش می‌آورد. همه چیزهایی که بعدها در عبارت « ارزش‌های دفاع مقدس» خلاصه شد.
با پایان یافتن جنگ و فاصله گرفتن از آن سال‌ها اما یکی از رخدادهای اجتماعی در میان ایرانی‌ها تغییر ذائقه جمعی بود. همین تغییر ذائقه جمعی، منجر به این شد که خیلی‌ها از فراموش کردن ارزش‌های دفاع مقدس و کمرنگ شدن آن فرهنگ در میان مردم سخن گفتند. در مقابل عده‌ای دیگر رویدادهای جنگ را به پدیده منحصربه فردی چون جنگ مرتبط می‌دانستند و علاوه بر رد کردن این موضوع که فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم رنگ نباخته، علت بروز و ظهور آن را در آن سال‌ها، به پدیده جنگ نسبت می‌دهند. در این زمینه، حرف‌های زیادی زده شده و مجادلات فراونی شکل گرفته است. کتاب‌ها و مقالات و فیلم‌های بسیاری ساخته شده تا حرف یکی از دو طرف را ثابت کند اما هنوز این مجادله پایان نیافته است. اما سخن اینجاست که باید قبول کنیم در شرایط فعلی حداقل اینکه بسیاری از ارزش‌ها رنگ باخته است و خیلی از فضای معنوی آن زمان فاصله گرفته ایم در آن زمان رزمندگان بی‌ادعا خالصانه از همه مسایل دنیوی چشم‌پوشی کرده و برای حفظ این نظام و مملکت سر از پا نمی‌شناختند برخی‌ها علیرغم جانباز بودن حضور در میادین دفاع مقدس را بر ماندن در شهرهای خود ترجیح می‌دادند و برعکس برخی از مدیران حال حاضر که بعضا با پارتی و رابطه برای گرفتن درصد جانبازی وجدان خود را زیر پا گذاشته و به دروغ دنبال مدرک‌سازی برای گرفتن ریالی بیشتر در فیش‌های حقوقی خود هستند، در دوران دفاع مقدس رزمندگان شعار نمی‌دادند و با رفتار و اعمال خود باعث می‌شدند تا آنهایی که کمی اختلاف سلیقه و یا مخالف بودند هم جذب شوند ولی الان بسیاری از مسئولین که با رفتار و عملکرد خود باعث بی‌اعتمادی و دلسردی افراد شده‌اند چه پاسخی در برابر آن همه جانفشانی و ازخودگذشتگی رزمندگان و شهدا و ایثارگران دارند.
اگر نظام را دوست داریم، انقلاب را دوست داریم هیچ راهی جز وحدت و همدلی و احیای ارزش‌های دوران دفاع مقدس نداریم.
در آن سال‌ها هیچ فردی به خاطر داشتن خط و ربط سیاسی کنار گذاشته نمی‌شد ولی متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس عده‌ای برای رسیدن به قدرت و پست‌های حکومتی با انگ زدن و شیوه‌های نادرست بسیاری از چهره‌های دلسوز و انقلابی را از صحنه‌های اجتماع حذف کردند.همین تنگ کردن دایره خودی و غیر خودی باعث شد تا وضعیت به مملکت و جامعه به جایی برسد که هر روز اخبار اختلاس و تخلفات را بشنویم آیا هدف انقلاب و امام راحل همین شرایط فعلی است که به آن دچار شده‌ایم و متاسفانه بعضی‌ها که هیچ تعهد و احساس دینی نسبت به انقلاب و نظام را ندارند و بعضا به توصیه‌های مقام معظم رهبری هم گوش نمی‌دهند و در پوستین افراد انقلابی قرار گرفتند با رفتار و عملکرد خود به دنبال ضربه زدن هستند همان‌هایی که در لباس میش ظاهر شده‌اند و نظارت چندانی بر عملکرد آنها متصور نیست.
ارزش‌های دوران دفاع مقدس باید در شرایط فعلی احیاء، شود چندان که مسئولیت‌ها به همدیگر تعارف شود نه اینکه برای به دست آوردن مسئولیت ارزش‌های راستین را به حراج بگذاریم،به دنبال گرفتن هدایا و ماشین‌های گران قیمت به بهانه حفظ جان، دادن آمار دروغ و فریب دادن افراد بالا دستی خود باشیم،یادمان نرود که در آن زمان افراد رزمنده با نشستن پشت تویوتا از میادین مین‌گذاری بسیاری گذشتند با پای پیاده به خط دشمن زدند، یادمان نرود با یک آمار بعضا اشتباه بسیاری از جوان‌های این مملکت به شهادت می‌رسیدند.
به نظر من هنوز جنگ تمام نشده است و در مقابل تهدیدها و مشکلات بزرگی قرار داریم که باید با همان روحیه جهادی و ازخودگذشتگی حاضر باشیم و به این باور برسیم این پست‌ها و مقام‌های دنیوی هیچ ارزشی ندارد و با عشق و علاقه به دنبال رفع مشکلات باشیم، باید به یقین برسیم که دادن آمار دروغ و ساختگی هنوز هم باعث از بین رفتن جوانان جامعه خواهد شد.
به هر حال امید است تا با زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای به دنبال عاقبت به خیری خودمان باشیم و شهادت حججی‌ها و شهدای حرم تلنگری باشد تا راه را گم نکنیم.
7344/6026
*خبرنگار: امیر حسین کاشی منش** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.