به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران کل ستادی و استانی امور عشایر استان‌های کشور در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان، با بیان این که عشایر در بحث اقتصاد مقاومتی نقش موثر دارند، خاطرنشان کرد: عشایر با کمترین هزینه بیشترین بهره وری از منابع تولید و ایجاد اشتغال را دارند.
وی تاکید کرد: نباید عشایر را تنها پرورش‌‍دهنده دام دانست و باید با آموزش، ترویج و تامین منابع برای توانمندسازی عشایر، تلاش کنیم تا با هدف تولید و اشتغال علاوه بر تولید گوشت قرمز، عشایر کشور در بحث تولید صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری نیز فعال باشند.
قندالی با اشاره به جمعیت یک و هشت دهم درصدی عشایر در کشور، گفت: عشایر سهم 35 درصدی در تولید صنایع دستی دارند و با تولید بیش از 190 هزارتن گوشت قرمز، سهم 25 درصدی در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور دارند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای کمک به اقتصاد عشایر، گفت: از صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت قرمز 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و برگشت پنجساله به عشایر تخصیص یافته و بخش زیادی از آن جذب شد، آمار حاکی از آن است که دولت یازدهم با نگاه ویژه به عشایر در حوزه تامین و تخصیص منابع اقدامات خوبی داشته است.
وی، تشکیل نهاد شورای عالی عشایر و شورای عشایر استان ها را از اقدام‌های شاخص دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: بیش از یک هزار جلسه شورای عشایر به صورت استانی و ملی برگزار شد که که عمده مصوبات در شورا اجرایی شده است.
وی خاطر نشان کرد: در تامین نهاده در سه سال گذشته بیش از 700 هزار تن نهاده یارانه‌ای به عشایر اعطا شد.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که لبنیات تولیدی عشایر استان سمنان از بهترین نوع و منحصر به فرد است، افزود: از نظر سطح سواد نیز عشایر این استان از استان‌های ممتاز در کشور است و عشایر ایل سنگسر در بهره برداری از مراتع یکی از بهترین مرتع‌داران عشایر ‌کشور هستند.
حجت الاسلام حسین کاشی نماینده ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران نیز گفت: با توجه به نقشی که عشایر در رشد و رونق اقتصادی و امنیت کشور دارند، به وضعیت فرهنگی آن ها باید توجه ویژه شود و از دستگاه های اجرایی باید برای تهیه و تدوین این طرح فرهنگی ویژه عشایر به عنوان مطالبه تلاش کنند.
در این نشست، محمدرضا خباز استاندار سمنان و تعدادی از مدیران کل امور عشایر استان های مختلف حضور داشتند که به بیان مشکلات عشایر استان خود در حوزه های کم آبی، تسهیلات مورد نیاز، هزینه های تولید و اعتبارات لازم پرداختند.
به گزارش ایرنا، عشایر استان سمنان با داشتن حدود یک میلیون راس دام سبک 9هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و400میلیارد ریال در سال تولید می کنند، در دولت یازدهم 65 میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی زنجیره تولید با ایجاد اشتغال برای 90 نفر و تولید 545 تن گوشت قرمز به 485 خانوار عشایر اعطا شد.
عشایر سمنان حدود سه درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و 32 نوع فرآورده لبنی به میزان 6هزار و 400 تن شیر و فرآورده لبنی توسط عشایر تولید می شود.
7342/6103 خبرنگار: الناز ملکی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.