ابراهیم محمودی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت در سمنان در اداره کل فنی و حرفه ای استان سمنان، گفت: کارایی و اثربخشی دوره های فنی و حرفه ای و آموزش به صورت جدی پیگیری می شود، زیرا آموزش‌های مهارتی پیش‌نیاز رونق تولید و اقتصاد است.
وی با تاکید بر اینکه مقدمه هر نوع رونق اقتصادی و تولید و اشتغال، توانمندسازی و مهارت نیروی کار و نیروی انسانی از طریق آموزش های مهارتی است و با یادآوری اینکه آموزش های فنی و حرفه ای پلی بین دانش و عمل و محیط کار و زمینه خوبی برای کسب مهارت و آمادگی دانش‌آموختگان برای رشد و توسعه کشور است، افزود: کشوری پیشرفت نمی کند مگر اینکه به بحث فنی و حرفه ای توجه کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به نقش مهم مهارت در اشتغال جویندگان کار، ادامه داد: در سال 94 حدود 40 تا 45 درصد کارجویان که مهارت کسب کردند وارد بازار کار شدند و در سال 95 نیز وضعیت مطلوب‌تر شد و این رقم به 50 تا 55 درصد رسید و پیش بینی می شود در سال 96 هم این رقم افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در بحث تراکم آموزش های مهارتی، فنی و حرفه ای سمنان در بین استانها برتر است، گفت: در بخش خصوصی بالغ بر 103 مجوز آموزشگاه آزاد داریم که در سه ماهه اول بیش از 90 آموزشگاه ارایه خدمات کردند.
محمودی با بیان اینکه 2 میلیون و 600 هزار نفر ساعت تعهد بخش دولتی و یک میلیون و 100 هزار نفر ساعت تعهد بخش خصوصی در سال 96 داریم، ادامه داد: در چهار ماهه امسال بالغ بر 625 هزار نفر ساعت تعهد آموزش بخش دولتی یعنی 24 درصد مخقق شده است، در بخش خصوصی 320 هزار نفر ساعت یعنی 28 درصد تعهدات سالانه در چهار ماهه محقق شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به اجرای طرح کارورزی در راستای سیاست اشتغال که در استان با مدیریت کار و امور اجتماعی دنبال می شود، گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر از استان سمنان در این سامانه ثبت نام کردند در حالی که سهمیه استان در این طرح بالغ بر هزار نفر است.
وی خاطرنشان کرد: طرح دوم کارورزی در محیط واقعی کار برگرفته از نظام استاد- شاگردی قدیم است و تاکنون 70 کارورز یا مهارت گیرنده در این طرح ثبت نام کردند و سهمیه استان حدود 500 نفر است.
وی به سطح مطلوب آموزش های مهارتی در این استان اشاره کرد و گفت: درصد قبولی مهارت‌آموزان استان در سال 95 بیش از 67 درصد بود که استاندارد آن 60 درصد است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به اینکه مرحله استانی هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت فردا پنجشنبه برگزار می شود، به برخی از برنامه های هفته ملی مهارت در سمنان اشاره کرد و گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، گلباران و غبارروبی مزار شهیدان، برگزاری نمایشگاه های متعدد در مراکز فنی و حرفه ای استان، بازدید مردم و مسوولان، نمایندگان از مراکز فنی و حرفه ای و کارگاه های زیر پوشش، تجلیل از برترین های عرصه مهارت و مهارت آموزی با حضور مسوولان از جمله برنامه های این هفته است.
31 تیر تا 6 مرداد هفته ملی مهارت نام گذاری شده است.
سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و بقیه مربوط به بخش خدمات است، بر اساس آخرین اعلام کشوری، نرخ بیکاری بهار 96 استان سمنان 8.8 درصد و پس از استان مرکزی دارای کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.
در بهار 96 برای 2 هزار و 600 نفر از سوی دستگاه‌های اجرایی اشتغال ایجاد شده است.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.