به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است، در استان سمنان 22 کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که حدود یک میلیون و 263 هزار هکتار از اراضی استان سمنان را تشکیل داده است، از سویی دیگر، میانگین بارندگی سالانه در استان کمتر از 150 میلیمتر است و باید برنامه ریزی وی‍‍ژه ای اتخاذ شود تا بهترین بهره از آب در این استان گرفته شود تا از رشد پدیده بیابان‌زایی کاسته شود.
فرسایبش بادی و نابودی پوشش های گیاهی به یکی از مشکلات اصلی استان سمنان تبدیل شده است که لزوم مدیریت مصرف بهینه آب، معضلات تولید و کاهش محصولات کشاورزی، خالی شدن روستاها از سکنه، مهاجرت روستائیان به شهر، از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق کویری و رخداد پدیده گرد و غبار، برخی از مشکلات برای استان سمنان در عرصه برنامه ریزی ایجاد کرده است.
سمنان با وجود جمعیت بیش از 700 هزار نفری، هفتمین استان کشور از حیث وسعت محسوب می شود که باید بدون نگاه جمعیتی برای حفظ و احیای این عرصه های ملی تدابیری منسجم اتخاذ شود، این روزها به دلیل تنش آبی، فرونشست زمین و قاچاق بی رویه تاغ در مناطق بیابانی ، وضعیت عرصه های طبیعی استان سمنان به مرز هشدار رسیده است و باید با تلاش و انسجام ملی و استانی و با تخصیص اعتبار لازم برای رفع این معضل اقدام کرد.
جلال رامه از اهالی روستای رامه پایین در شهرستان آرادان در گفت وگو با ایرنا گفت: به دلیل نبود مدیریت ،سالانه شاهد تخریب تاغزار ها در مناطق بیابانی این منطقه از استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در 10 سال پیش 250 خانوار در 2 روستای رامه پایین و رامه بالا زندگی می کردند اما به دلیل افزایش فرسایش بادی و تنش بیابانزایی هم اکنون بیشتر این روستانشینان به مناطق شهری کوچ کردند.
رامه اظهار داشت: بخش قابل توجه از اراضی کشاورزی آرادان به دلیل تشدید بادهای شدید و پخش نمک زارها غیرقابل کشت شدند و بیشتر اهالی روستاهای رامه در نواحی و شهرک های صنعتی گرمسار و آرادان مشغول به کار شدند.
وی اضافه کرد: باید برای افزایش پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان به خصوص آرادان دولت تدابیری را اتخاذ کند و اگر این روند ادامه یابد در چند سال آینده زندگی در این مناطق غیرممکن است.
سعید محمدی از اهالی منطقه حسینان شهرستان دامغان با بیان این که کویر نعمت خداوند است اما باید با کاشت تاغ‌زارها از افزایش بیابانزایی جلوگیری کرد گفت: سالانه هزاران متر به اراضی بیابانی این منطقه از استان به دلیل خشک شدن و یا قاچاق تاغ‌ها اضافه می شود و باید از این منابع خدادادی بیشتر حفاظت کرد.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته رونق کشاورزی به دلیل شورشدن زمین ها از منطقه حسینان دامغان رخت بربسته است و تنها محصولی که در این منطقه کشت می شود پسته است.
محمدی ادامه داد: یگان های حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی محدود در مناطق بیابانی دامغان حضور می یابند و باید با افزایش نیروی انسانی از این عرصه های ملی بیشتر حفاظت شود.
احمد بیگلربیگی از شهروندان گرمسار گفت: پدیده گرد و خاک در ایام مختلف سال به ویژه در فصل زمستان زندگی در این شهرستان را برای مردم مشکل کرده است و باید با اتخاذ تدابیری از این روند شوم جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: بنده بیش از 50 سال در گرمسار زندگی می کنم و در 40 سال پیش این منطقه از استان سمنان در انبوهی از پوشش گیاهی و تاغزارها قرار داشت اما امروزه به دلایل مختلف ،بیابانی با شن زارها روان برای مردم به یادگار مانده است.
وی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از این پدیده شوم کشت گیاهان مقاوم و نظارت برعرصه های طبیعی است و باید با مدیریت نگذاریم که طبیعت با مردم قهر کرده و نامهربان باشد.
علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مقدار اعتبارات مورد نیاز برای جلوگیری از فرسایش بادی و اجرای طرح های بیابانزایی در این استان 9 میلیارد تومان است.
وی افزود : مناطق مختلف استان سمنان به دلیل شرایط ویژه اقلیمی، بادهای ویرانگر، نبود پوشش گیاهی مناسب از این بلای طبیعی در امان نبوده و فرسایش خاک در برخی مناطق به تدریج بر مناطق بیابانی افزوده و خاک های مستعد و حاصل‌خیز آن را کاهش می دهد.
وی با بیان این که فرسایش خاک سالانه حجم زیادی از خاک مزارع کشاورزی را از حاصلحیزی خارج می کند، اظهارداشت : از دست رفتن این خاک با ارزش ، علاوه بر تاثیر منفی که در کم شدن ظرفیت بهره وری اراضی دارد، مشکلات عدیده ای برای مردم و ساکنان مناطق دیگر پدید می آورد که از آن جمله می توان به بالا رفتن بار رسوبی رودخانه ها و آلودگی آن ها از نظر زیست محیطی برای آبزیان و پرشدن زودتر از موعد مخازن سدهای مخزنی و تخریب اراضی و تغییر شکل ظاهری مناطق و از بین بردن یکپارچگی زمین های کشاورزی اشاره کرد.
حیدریان به شدت فرسایش خاک در این استان هم اشاره و تصریح کرد: در استان سمنان فرسایش خاک به هر 2 شکل آبی و بادی در بسیاری از مناطق با وجود برنامه های پیشگیرانه زیادی که انجام شده است، به خصوص عملیات متنوع آبخیزداری در مناطق مختلف، همچنان ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان یادآور شد: استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی باعث ترک خوردگی، نشست خاک و ایجاد گسل در برخی مناطق استان می شود
وی نشست زمین در مراتع و عرصه های طبیعی این استان را یک معضل جدی برشمرد و گفت: وقوع این پدیده در بخش هایی از استان،آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان اضافه کرد : استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی باعث پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و در نتیجه ایجاد ترک خوردگی و یا نشست و جابجایی عرصه و ایجاد گسل می شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: بازدارندگی و برخورد با سودجویان و قاچاقچیان گیاه تاغ در این استان به تصویب قوانین جامع و الزام آور جدید نیاز دارد.
حیدرآسیابی افزود: تصویب قوانین جامع و الزام آور جدید برای مقابله با قاچاقچیان گونه گیاهی تاغ در استان سمنان نیاز است تا بتوان با تکیه بر این قوانین، مراقبت بیشتری از پوشش گیاهی مناطق بیابانی انجام و ایجاد شود، زیرا مجازات تعیین شده در قوانین فعلی در قبال قاچاقچیان و برای جلوگیری از قطع این گونه ارزشمند بوته های تاغ در عرصه های بیابانی در استان بازدارنده نیست.
وی خاطرنشان کرد: گونه گیاهی تاغ که بهترین نوع پوشش گیاهی مناطق بیابانی استان سمنان به منظور جلوگیری از پدیده بیابانزایی، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از ایجاد طوفان های شنی است، مورد دستبرد و سرقت سودجویان و قاچاقچیان قرار می گیرد و از این گیاه برای تولید زغال مرغوب استفاده می شود، بازرسی و گشت از مناطق و خودروهای عبوری و همچنین نظارت بر واحدهای صنفی برای جلوگیری یا شناسایی کانون های تولید و فروش این نوع زغال در استان سمنان از مدت ها قبل در دستور کار قرار دارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان سمنان گفت: قانون تنها جزای نقدی بر اساس میزان وزن تاغ قاچاق برای متخلفان در نظر گرفته است و برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی، تصویب قوانین جامع و الزام آور جدید نیاز است و مجلس شورای اسلامی باید قوانین منسجم و بازدارنده ای را نسبت به قاچاق گونه های درختی تاغ تصویب کند، زیرا قوانین کنونی برای کاهش قاچاق این پوشش گیاهی بیابانی، مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: بیش از 30 میلیون ریال برای کاشت بوته های تاغ در یک هکتار در اراضی بیابانی استان سمنان اعتبار هزینه می شود که با قطع این گونه های ارزشمند از سوی قاچاقچیان و سودجویان، سرمایه ملی استان به تباهی می رود.
آسیابی گفت: برای حفظ و احیای عرصه های طبیعی مشارک مردم اجتناب ناپذیر است و مردم چنانچه با رفتارهای مشکوک سودجویان در مناطق بیابانی استان مواجه شدند در کمترین زمان ممکن به فرماندهی انتظامی استان اطلاع رسانی کنند تا با سودجویان از عرصه های منابع طبیعی به صورت قانونی برخورد شود.
آسیابی با بیان اینکه برای احیای عرصه های طبیعی و جلوگیری از قاچاق کالا، باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام شود، گفت: می توان با برنامه های ترویجی و کلاس های آموزشی از افزایش قاچاق کالای تاغ پیشگیری کرد.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای حفظ و احیای عرصه های طبیعی نیازمند همکاری گسترده مردم است و باید با گسترش سازمان های مردم نهاد و همیار طبیعت از قاچاق گونه های نادر گیاهی جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هر گونه اقدام و حرکت قاچاقچیان تاغ را در استان رصد می کنند و اگر این افراد قوانین حفظ اراضی را زیر پا بگذارند با تشکیل پرونده قضایی، مجازات سنگینی برایشان در نظر گرفته می شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان سمنان خاطر نشان کرد: هماهنگی قابل توجهی بین دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی استان به منظور مقابله با قاچاق کالا وجود دارد و با ایست و بازرسی های هماهنگ، چنانچه کالای مشکوکی در محورهای استان حمل شود، پیگیری و اقدام لازم برای توقیف آن انجام می شود
احمد علی بهاور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: شهرستان دامغان از اقلیم های متعددی برخوردار است و باید برای حفظ و احیای این عرصه های ملی گام های منسجمی برداشته شود.
وی اظهارداشت : در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به منظور افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی دامغان و جلوگیری ازفرسایش بادی اعتبار مصوب شد که تنها پنج درصد آن تخصیص یافت.
وی با بیان این که اجرای طرح های آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش بادی بدون تخصیص اعتبار لازم میسر نیست ،گفت: بخش قابل توجهی از مناطق بیابانی دامغان به کانون های بادی تبدیل شدند که با وزش تندباد ها در یک دوره زمانی کوتاه می تواند کشاورزی این شهرستان را نابود کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: سمنان هفتمین وسعت سرزمینی را در بین سایر استان های کشور دارد و نمی توان با توجه به میزان جمعیت یک منطقه اعتبارهای زیرساختی مصوب کرد.
بهاور تصریح کرد : اکنون به ازای هر 135 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان فقط یک نیروی حفاظتی فعال است و در صورت استخدام 30 نفر بخش قابل توجهی از مشکلات کمبود نیروی انسانی در این عرصه های ملی برطرف می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه نیز گفت: عرصه های طبیعی این شهرستان با مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی و قاچاق تاغ مواجه است و برای رفع این معضلات، حمایت های همه جانبه مسوولان استانی ضروری است.
حمیدرضا همتی افزود: در نشست های مختلف استانی و شهرستانی در رابطه با کمبود نیروی انسانی برای حراست از عرصه های طبیعی سرخه مطالبی مطرح شد اما تاکنون اقدام موثری برای رفع این چالش انجام نشده است.
وی خاطرشان کرد:عرصه های طبیعی شهرستان سرخه به بیش از یک میلیون هکتار می رسد و هم اکنون یک نفر از عرصه ها حفاظت می کند.
وی ادامه داد: نبود نیروی انسانی برای حفظ و احیا عرصه های طبیعی تاکنون مشکلاتی مانند تخریب تاغ‌زار و قاچاق این گونه کمیاب و تخریب محیط زیست را به همراه داشته است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه گفت: بسیاری از مسوولان استانی به دلیل افزایش تخریب عرصه های جنگلی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلایه‌مند هستند در حالی که اعتبار مناسبی را برای رفع این چالش ها تخصیص نمی دهند.
همتی، بدون اشاره به میزان اعتبار مصوب و تخصیص یافته اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه در سال های 95 و 96، گفت: در سال گذشته تنها 2 درصد از اعتبارات استانی و ملی این اداره تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: بیش از 60 بهره بردار گیاهان دارویی و کشت باریجه در شهرستان سرخه فعالیت می کنند که برای رغبت ادامه فعالیت این افراد، ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید این گونه های دارویی ارزشمند ضروریست.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: سالانه بخش قابل توجهی از اراضی طبیعی استان سمنان به دلیل افزایش ریزگردها و ناتوانی در جلوگیری از افزایش پدیده بیابانزایی ازبین می رود و باید مسوولان استانی برای رفع این چالش مهم برنامه های جامعی را تدوین کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان هم گفت: شرایط کانون فرسایش خاک در منطقه ده نمک در شهرستان آرادان بحرانی و نیازمند توجه است.
امیرحسین شاه حسینی با بیان اینکه شهرستان آرادان در مجاورت کانون بادی قرار دارد که اگر این کانون‌های مخرب طبیعی مهار نشود، مشکلات متعددی را برای مردم به وجود می آورد، گفت: با تخصیص اعتبار و کاشت تاغ در پنج هزار هکتار از کانون های بادی، می توان از فرسایش خاک در شهرستان آرادان جلوگیری کرد.
وی گفت: در سال گذشته 63 هکتار از عرصه های بیابانی این شهرستان تاغ کاری شد که برای مهار بیابانزایی در این عرصه های مخاطره آمیز باید طرح های تاغ کاری بیشتری اجرا شود.
شاه حسینی با بیان اینکه با نبود اعتبار کافی برای مهار کانون های بادی و فرسایش خاک، برنامه های بیابانزدایی درعرصه های شهرستان آرادان ادامه دارد، اضافه کرد: درسال 95 در 150 هکتار دیگر از این عرصه ها تاغ کاری انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی یکی از دغدغه های اساسی در اداره منابع طبیعی شهرستان آرادان است و تنها 2 نیروی حفاظتی در عرصه های طبیعی شهرستان آرادان وجود دارد.
شاه حسینی افزود: 2 نیرو از نیروهای حفاظتی و اداری این اداره در سال 95بازنشسته شدند که جذب نیروی های متخصص در اداره منابع طبیعی شهرستان آردان برای ادامه فعالیت های مؤثر اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ‌گونه اعتباری برای اداره منابع طبیعی شهرستان آرادان تخصیص نیافته است که این امر بسیار نگران کننده است و برای اجرای برنامه های محافظتی در عرصه های طبیعی، تامین اعتبار مالی نیاز اصلی در این حوزه است.
شاه حسینی گفت: درسال گذشته 2 طرح بوستان روستایی و 6 کیلومتر طرح های حفاظتی در عرصه های طبیعی شهرستان آرادان با هدف افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی اجرا شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان تصریح کرد: با وجود نبود اعتبار، همکاری مرتع داران و سازمان های مردم نهاد برای حفظ عرصه های طبیعی بسیار چشمگیر بوده است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.