حامد فرضی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان 54 هکتار در سال 92، 504 هکتار در سال 93، 130 هکتار در سال 94 و 23 هکتار نیز در سال 1395 اجرا شده است.
وی بیان داشت: همچنین در این مدت 2 میلیون و 500 هزار اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج تولید شده است.
**اجرای 1613 هکتار نهال کاری در بیابان ها
فرضی در ادامه به فعالیت های بیابانزدایی در طی این 4 سال اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح های بیابانزدایی، 1613 هکتار نهال کاری در بیابان های این استان از محل اعتبارات ملی و استانی انجام شده که 220 هکتار آن جزو برنامه کنترل بیابانزایی آسیا و اقیانوسیه بوده است.
وی افزود: همچنین در اجرای طرح های بیابانزدایی، 737 هکتار طرح مدیریت جنگل های دست کاشت بیابانی انجام شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح بین المللی و کنوانسیون ترسیب کربن در بیابان های استان واقع در اشتهارد و نظرآباد، بیان داشت: این طرح در 53 هزار و 965 هکتار از بیابان های استان انجام شده است.
**جلب مشارکت های مردمی برای جلوگیری از آتش سوزی در مراتع
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز درباره استفاده از مشارکت های مردمی در کاهش آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها، گفت: سطح آتش سوزی در مراتع و جنگل ها در سال 95 نسبت به سال های قبل از آن با 45 درصد کاهش روبرو بوده است.
وی تصریح کرد: اطفای 71 فقره آتش سوزی در سطح عرصه های ملی و مرتعی استان به مساحت تقریبی 210 هکتار از دیگر فعالیت های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از ابتدای سال 92 تا پایان سال 95 است.
وی با بیان اینکه553 هکتار و 764 متر مربع از اراضی ملی و منابع طبیعی براساس احکام صادره قضایی خلع ید شد، افزود: این خلع یدها در پی 224 فقره حکم قضایی اجرا شده است.
وی اظهار داشت: همچنین در اجرای اعمال تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی، 222 فقره حکم صادره قطعی قضایی از مراجع قضایی برای 269 هزار و 97 هکتار از اراضی ملی صادر شد که در اجرای این حکم از دست درازی و چنگ اندازی به منابع ملی ممانعت و پیشگیری کرد.
وی، تشکیل 467 فقره پرونده تخلف از ماده 55 (تصرف عدوانی) را از دیگر اقدامات در دوران دولت تدبیر و امید تا پایان سال 95 برشمرد و گفت: این تعداد پرونده برای مساحت 437 هکتار از اراضی ملی تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی قانونی ارجاع شد.
فرضی ادامه داد: همچنین در این مدت 203 فقره پرونده تخلف از ماده 44 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی (تخلفات دام) برای 110 هزار و 490 راس واحد دامی تشکیل شد.
وی، تشکیل 9 فقره پرونده قاچاق چوب و محصولات فرعی مرتعی را از دیگر این اقدامات برشمرد و افزود: سطح آتش سوزی ها در سال 95 نسبت به سال های قبل از آن 45 درصد کاهش یافت.
وی اظهار داشت: دریافت و بررسی 1213 فقره گزارش مردمی از طریق تماس با سامانه 1504 از دیگر این اقدامات است.
**انجام بیش از 14 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در البرز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به فعالیت های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: آبخیزداری با هدف مهار و کنترل رواناب های سطحی و جلوگیری از بروز سیلاب های شدید و مخرب، بهبود کیفیت آب و افزایش بهره وری از آن، بهره برداری بهینه از منابع طبیعی موجود در حوزه های آبخیز، اصلاح و توسعه اراضی کشاورزی و افزایش تولید مزارع و... اقدامات ارزشمندی جهت کنترل سیل و رسوب نموده است.
وی افزود: فعالیت های آبخیزداری با توجه به وجود 2 سد مهم امیرکبیر و طالقان در جهت کنترل رسوب به دلیل تأمین آب شرب کلان شهرهای تهران، کرج و نیز به دلیل اهمیت حوزه های آبخیز شهری استان در جهت کنترل سیل اهمیت بالایی یافته است.
فرضی، فعالیت هایی را جهت کاهش مخاطرات کنترل سیل، کاهش فرسایش ، کنترل رسوب ورودی به مخازن 2 سد مهم استان، بهبود پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیر زمینی استان انجام داده است.
وی اهم این فعالیت ها را شامل انجام 14674 هکتار عملیات آبخیزداری با اعتبار بالغ بر 41422 میلیون ریال دانست که 14.7درصد در سال 92 ، 25.6درصد در سال 93 و 39.8 درصد آن در سال 94 و19.9 درصد در سال 1395 انجام گرفته است.
وی اضافه کرد که فعالیت های انجام شده آبخیزداری در هر هکتار موجب دستیابی حجم آب استحصالی سالیانه بطور متوسط 530 مترمکعب در هکتار در آبخیزداری، نفوذ سالیانه بطور متوسط 1000 مترمکعب آب درهکتار در آبخوان داری و کنترل فرسایش خاک سالیانه بطور متوسط بمیزان 9 تن در هکتار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: همچنین این فعالیت ها موجب کنترل رسوب سالیانه بطور متوسط 4 مترمکعب در هکتار، افزایش تولید علوفه سالیانه به مقدار 120کیلو گرم در هکتار، نرخ بازدهی طرح براساس ضریب درآمد به هزینه معادل 4/7 شده است.
وی افزود: فعالیت آبخیزداری انجام شده طی سال های 95- 1392، به میزان بیش از 132 هزار تن کنترل فرسایش، 58.7 هزار متر مکعب کنترل رسوب، 8/7 میلیون متر مکعب استحصال آب و 14.7 میلیون متر مکعب تغذیه سفره های زیر زمینی را به همراه داشته است همچنین به میزان 1.8هزار تن افزایش علوفه را به همراه داشته و بازدهی قابل محاسبه آن 7.4 بوده است. عملیات آبخیزداری در حوزه های فشند، ملک فالیز، واریان، کندر و حوزه ای شهری همچون وسیه نقش بسزایی در کنترل سیل داشته است.
فرضی تاکید کرد:در سال 1395 با وجود نبود اعتبارات ملی و تنها با تخصیص 7000 میلیون ریالی اعتبرات استانی این معاونت توانست با بهره گیری از مشارکت شهرداری و نیز همیاری های انجام شده در سطح 1357 هکتار از عرصه های آبخیز فعالیت اجرایی داشته و نیز در حوزه های بحرانی در سطح 1553 هکتار فعالیت اجرایی داشته باشد ودر مجموع سطح اجرای عملیات معادل 2910هکتار بوده است .
وی گفت:بخشی از عملیات آبخیزداری کوه نور در حوزه آبخیز عظیمیه با اعتباری بالغ بر 3000 میلیون ریال با مشارکت شهرداری به اتمام رسیده و فاز دوم اجرای عملیات آبخیزداری در قالب اجرای عملیات آبخیزداری من جمله حوضچه های رسوبگیر در خروجی کوه نور ومابقی حوزه های شهری در حال برنامه ریزی برای اجرا می باشد.
وی به عملیات اجرایی پیشنهادی در سال جاری اشاره کرد و افزود: برای سال جاری بیش از 23009 هکتار تعیین شده که البته بسیار بیشتر از موافق نامه های مبادله شده می باشد( مساحت مبادله شده اولیه 5605 هکتار بوده است).
**اجرای پروژه مدیریت چرا و اخراج 85 هزار واحد دامی غیرمجاز و سرگردان
یکی از طرح های مناسب برای حفاظت و احیای مراتع استان، اجرای پروژه مدیریت چرای دام و اخراج دام های غیرمجاز و سرگردان است که در اجرای این طرح در سال 95، 85 هزار واحد دامی از مراتع استان اخراج شدند که به تبع آن افزایش چشمگیر پوشش گیاهی و بهبود وضعیت مراتع و همچنین کاهش خسارت نظیر سیل و فرسایش خاک را شاهد بودیم.
تشکیل انجمن صنفی مرتعداران استان، نصب سیستم جامع ممیزی
تدوین اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی مرتعداران استان البرز و تشویق بهره برداران در راستای بیمه نمودن مراتع از جمله اقدامات این بخش در مدت 4 سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.
اجرای پروژه مدیریت چرای نوین در استان البرز برای اولین بار درکشور، تشکیل جلسات متعدد کنترل دام با حضور امور عشایر، انجمن صنفی، کارشناس نماینده شهرستان‌ها، کارشناس اداره مرتع و فرمانده یگان حفاظت استان و برنامه‌ریزی اقدامات اجرایی از جمله اقدامات دیگر این بخش بوده است.
از دیگر اقدامات بخش مرتع، انجام نظارت عالی از سوی اداره مرتع بر پروژه کنترل دام وارائه تذکرات لازم جهت رفع نواقص مشاهده شده، برگزاری جلسات کمیسیون بند 49 مراتع کش‌کمر، کلین‌رود، ولیان، کرکبود مهاجر و روستایی در سازمان، اداره کل و بازدید از مراتع مزبور است.
تصویب طرح های مرتعداری لارک وآزادبر وکوشک بالا شهرستان کرج، دزلو و قلعه طلایی و سیرود شهرستان ساوجبلاغ، اجرای شاخ شماری دام های مراتع قشلاقی در جهت اجرای وظایف سازمانی وبند 9 مصوبات شورای عالی امنیت ملی سال 94 در خصوص جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران و مصوبات جلسات کنترل دام استان از دیگر اقدامات بخش مرتع برای حفظ، احیاء و توسعه مراتع استان بوده است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.