محمدمهدی کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که بیش از هزار و 200 نفر در این شهرستان به پرورش نوغان فعالیت دارند، افزود : استفاده از منابع موجود بومی، مدت زمان کوتاه پرورش و قیمت مناسب فروش پیله ، الگویی از مزایای پرورش نوغان است.
وی گفت: هر جعبه نوغان در مدت پرورش نیاز به 600 کیلوگرم برگ توت یا 25 تا 30 اصله درخت توت دارد که با توجه به تولید 30 کیلوگرم پیله تر، در افزایش درآمدزایی جانبی خانوار برای شغل دوم، اشتغالزایی و توسعه پایدار نقش بسزایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این صنعت به صورت یک ماهه می‌تواند زمینه اشتغال موقت را فراهم آورد و هر جعبه تخم کرک ابریشم می‌تواند درآمدی حدود هفت میلیون ریالی را نصیب تولیدکننده کند و متقاضی در صورت داشتن فضایی حدود 20 متر می‌تواند به صورت طبقاتی جعبه کرم ابریشم را پرورش دهد.
فرماندار میامی یادآور شد : در سال گذشته 23 جعبه در سطح شهرستان میامی توزیع شده و همچنین 1400 نهال درخت توت به صورت رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است.
وی با بیان این که پرورش کرم ابریشم در سال های قبل در میامی بویژه سرحدات و فرومد رواج داشته است،افزود:این اشتغال خانگی در اواخر سال 1388 به دلیل کاهش قیمت افت پیدا کرد و تا پارسال ادامه داشت و امیدواریم در سال جاری شاهد رشد این صنعت و ایجاد تولید و اشتغال در شهرستان میامی باشیم.
کریمی ادامه داد : علاقمندان به پرورش نوغانداری برای تهیه تخم کرم ابریشم به اداره جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه تا از مشاوره های کارشناسان مربوط
استفاده کنند.
وی تصریح کرد : پرورش کرم ابریشم از اواخر فروردین تا اواسط خرداد ماه است و تولید کرم ابریشم نقش بسیار مهمی در تامین معیشت خانواده داشته و تاثیر بسزایی در اشتغالزایی در جامعه دارد.
80 درصد جمعیت شهرستان بیش از 40 هزار نفری میامی واقع در شرق استان سمنان، در 30 روستای بخش های مرکزی و کالپوش ساکن هستند و به کارهای دامداری و کشاورزی مشغولند.
بیش از هزار و 200 نفر در شهرستان میامی در بخش نوغانداری فعالیت دارند.
7339/ 6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.