علی اصغر جمعه ای روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: دولت یازدهم برای بازگرداندن بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان به چرخه تولید قدم های موثری برداشته است و تخصیص اعتبار 440 میلیارد ریالی امید را برای افزایش اشتغال در این استان برگرداند.
وی خاطرنشان کرد: نبود بازار فروش و رکود اقتصادی امان صاحبان واحدهای تولیدی استان را بریده است و باید برای رفع این چالش اساسی قدم هایی برداشته شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با ارایه تسهیلات رونق تولید ایجاد بیش از هشت هزار شغل جدید در استان سمنان پیش بینی شده است و باید کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید برای اجرایی شدن این برنامه مهم در کمترین ترین زمان ممکن اقدام کند.
وی، به مشکلات واحد های معدنی سمنان اشاره کرد و گفت: نبود امکانات زیرساختی مانند راه، برق ،استخراج سنتی و نبود شیوه های دانش بنیان از چالش های اساسی فعالیت در معادن استان است.
جمعه ای با بیان این که میزان سهم مورد نظر بخش صنعت حدود پنج درصد از آب مصرفی در استان سمنان است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش صنعت مطلوب نیست و بین 2 تا 2.5 درصد از کل آب استان را شامل می شود.
وی، به ایجاد اشتغال هشت تا 10 هزار نفری در واحدهای معدن استان سمنان اشاره و خاطر نشان کرد: مواد معدنی موجود در استان 50 درصد نمک، 40 درصد گچ، 85 درصد زئولیت، 100 درصد سلستین، 35 درصد سولفات سدیم و 20 درصد کرومیت استخراجی کشور را شامل می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به این که میزان ذخیره قطعی مواد معدنی استان 350 میلیون تن و ذخیره احتمالی تا 10 برابر این میزان تخمین زده می شود، خاطرنشان کرد: ذخیره زمین شناسی در استان سمنان نیز 2.5 میلیارد تن برآورد می شود.
جمعه ای ادامه داد: استان سمنان در بخش صنعت رتبه بیستم، در میزان سرمایه گذاری در پروانه بهره برداری رتبه پانزدهم، در اشتغال ایجاد شده رتبه دوازدهم، در تعداد جواز تاسیس و پروانه صادر شده رتبه چهاردهم در کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: میزان هدفگذاری صادرات غیرنفتی از استان در سالجاری به میزان 370 میلیون دلار است و در برنامه پنج ساله ششم بیش از یک میلیارد دلار هدفگذاری شده است.
استان سمنان هزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
6103/7339 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.