به گزارش ایرنا، حسین رجبی پنجشنبه در دیدار کارکنان دستگاه قضایی شهرستان شاهرود با امام جمعه این شهر در حسینیه امام خمینی (ره)، با بیان اینکه این سند بر مبنای 6 محور قرار گرفته افزود: توجه به کیفیت رسیدگی به پرونده ها یکی از این محورها بوده و علاوه بر اینکه در مرحله تحقیقات مقدماتی است، دوره های آموزشی نیز برای قاضیان و کارکنان این مجموعه برگزار شده است.
وی با تاکید بر توجه دادسرای شاهرود به کمیت در رسیدگی به پرونده ها، بیان کرد: دادستانی شاهرود در سال 93 دارای چهار شعبه دادیاری و 2 شعبه بازپرسی بود اما اکنون این تعداد به هشت شعبه دادیاری و سه شعبه بازپرسی افزایش یافته است.
دادستان شاهرود با بیان اینکه در سال 95 تعداد پرونده های ورودی به دادسرای این شهر به نسبت سال 94، با 12 درصد رشد رو به رو بوده، افزود: سرعت در رسیدگی به پرونده ها با تمرکز بر کاهش پرونده های مسن در دستورکار قرار گرفت.
رجبی در ادامه به کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها اشاره کرد و گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در ابتدای سال 93، 82 روز کاری بود و این میزان در پایان همان سال به 62 روز، در پایان سال 94 به 41 روز و در پایان سال 95 به 39 روز رسید.
وی کاهش جمعیت کیفری زندانیان در اجرای دستور کار ریاست قوه قضاییه در ساماندهی زندانیان را یکی دیگر از محورهای کاری مجموعه خود برشمرد و گفت: برگزاری نشست های ساماندهی زندانیان، نظارت بر قرارگاه ها و نظارت بر طرح های ناجا در حوزه هایی چون مواد مخدر از جمله کارهایی است که در این راستا انجام می شود.
دادستان شاهرود به نصب دستگاه های کارت خوان در کلانتری ها و اداره آگاهی اشاره کرد و افزود: شاهرود نخستین شهرستانی در کشور است که این اقدام را با هدف کاهش اطاله دادرسی، کاهش ورودی افراد به زندان و آسان سازی کار برای مردم انجام داده است.
رجبی ادامه داد: از 26 دی ماه پارسال تا دوم اردیبهشت امسال، 250 میلیون ریال از درآمد دستگاه قضایی شهرستان از این راه به حساب خزانه وارد شده است.
وی یادآور شد: مردم برای طرح شکواییه خود نیازی به حضور در دادسرا ندارند بلکه می توانند با مراجعه به نزدیک ترین کلانتری، شکایت خود را در همان محل تنظیم کرده و هزینه و حتی جزای نقدی خود را هم همان جا پرداخت کنند.
دادستان شاهرود با اشاره به طرح اصلاح ذات البین با هدف کاهش جمعیت کیفری، بیان کرد: واحد ارشاد و معاضدت قضایی شهرستان طی 2 سال موفق شده 776 فقره پرونده را منتهی به سازش کند.
رجبی تعلیق تعقیب را هم یکی دیگر از اقدام هایی خواند که در کاهش ورودی زندانیان تاثیرگذار است و افزود: پارسال 300 فقره پرونده که قرار بود محکومیت آن ها صادر شود، منتهی به صدور تعلیق تعقیب شد.
وی اضافه کرد: در سال 93، یکهزار و 253 تن وارد زندان های شاهرود شدند و این تعداد در سال 94 به 996 و در سال 95 هم به 929 تن کاهش یافت.
دادستان شاهرود بر تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی در دستگاه قضایی هم تاکید کرد و گفت: در این زمینه تاکنون برنامه های فرهنگی بسیار و دوره های آموزشی برای کارکنان در داستانی شاهرود انجام شده، 2 هزار و 400 مورد مشاوره حقوقی به شهروندان ارایه شده و حدود 600 مراجعه کننده با دادستان ملاقات کردند.
در سال 94 میانگین زمان رسیدگی به پرونده های شهرستان شاهرود با 36 درصد کاهش، از 82 روز به 39 روز رسید.
بیشترین کاهش پرونده های مسن استان نیز با 78 درصد کاهش مربوط به شاهرود بود.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.