سید حسن میرعماد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 23 صندوق روستایی در طرح توانمندی جوامع محلی در استان تشکیل شد و در سال اقتصاد مقاومتی باید توجه به مناطق محروم و روستاها در اولویت کاری مدیران قرار گیرد.
وی افزود: یکی ازعواملی که به ایجاد مهاجرت روستایی‌ها دامن می‌زند نبودن اشتغال است که ایجاد اتحادیه زنان روستایی و تخصیص ردیف اعتباری برای آنها از جمله مواردی به شمار می‌رود که می‌تواند به ایجاد انگیزه برای افزایش ماندگاری به جوامع بومی و روستایی کمک کند.
میرعماد اضافه کرد: تاکنون 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان در سال جاری تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفت و سه هزار هکتار به سطح زیر کشت پسته در استان افزوده شد که این امر در کاهش مهاجرت از روستا تاثیر بسزایی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه آمارها نشان از خالی شدن روستاهای استان از جمعیت دارد و باید برای آن چاره‌ای تدبیر شود، گفت: مهاجرت روستایی‌ها و افزایش جمعیت در شهرها، جامعه را با پدیده‌هایی مانند آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و فقر مواجه می‌کند.
میرعماد با بیان اینکه استان سمنان یک هزار و 625 روستا دارد که تنها در400 روستای آن مردم سکونت دارند و بقیه به دلایل مختلف از سکنه خالی شدند، گفت: اگر این رویه متوقف نشود در آینده با بحران‌های مختلفی مواجه خواهیم بود.
وی اضافه کرد: از مجموع 400 روستای دارای سکونت استان سمنان در 308 روستا بالای 15 خانوار زندگی می‌کنند که اگر برای اشتغال و افزایش تولید در این 400 روستا اقدامی نشود، مهاجرت بی‌رویه روستاها به شهرها قطعی خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با توجه به اینکه روستاها قطب‌ کشاورزی و دامداری هستند، توجه به صنایع تبدیلی می‌تواند به افزایش اشتغال در جوامع بومی کمک کند.
تولید محصولات کشاورزی استان سمنان در سال زراعی 94- 95 با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن، به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.