به گزارش ایرنا، صنعت برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع دارد و باید برای گسترش فناوری‌هاس نوین در این عرصه بیش از پیش در کشور تلاش کرد، همواره ساخت نیروگاه های جدید و خدمات و نگهداری واحدهای قدیمی با دقت و برنامه ریزی در دستور کار دولت یازدهم قرار داشته است و توجه چندوجهی به صنعت برق ایران، کشور را در مسیر رشد و شکوفایی در این بخش قرار داد.
بیش از 90 درصد فناوری مورد نیاز بخش برق کشور در داخل تولید می شود که این امر سبب شده تا ایران از این نظر در میان هفت کشور برتر جهان قرار گیرد که شامل ژاپن، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا کشورهای پیش‌رو در زمینه تامین برق به شمار می روند.
با این همه، ایران اسلامی به دلیل وسعت زیاد، توزیع خاص جمعیت، رویارویی با مساله خشکسالی، اهمیت مقوله توسعه پایدار و همچنین استهلاک سرمایه و تجهیزات، همواره به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت آب و برق نیازمند است.
در دولت تدبیر و امید دستاوردهای قابل توجهی در حوزه انرژی به ویژه صنعت برق هدفگذاری و محقق شد به طوری که هفت هزار و 400 مگاوات بر تولید برق نیروگاه‌ها در دولت یازدهم افزوده شد و از سویی، تلفات برق از ١٥.٥ درصد در ابتدای سال ٩٣ به 11.4 درصد در پایان سال ٩٤ کاهش یافت، هریک درصد کاهش تلفات، سالانه ٢ میلیارد و ٨٠٠ میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی در مصرف انرژی برق در کشور به دنبال دارد.
94.3 درصد انرژی الکتریکی کشور از سوخت فسیلی تامین می شود و استفاده از دیگر روش های پاک تولید انرژی با کمک از سرمایه گذاری بخش خصوصی، از رویکرهای مهم ایران اسلامی در حوزه انرژی برق است، حدود 70 درصد از انرژی برق در استان سمنان صرف بخش تولید می شود که شامل 50 درصد در حوزه صنعت و 20 درصد در حوزه کشاورزی است و نرخ متوسط مصرف برق در این استان در بخش خانگی حدود 300 کیلو وات ساعت کمتر از میانگین کشوری است.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در آئین افتتاحیه بیست و دومین کنفرانس ملی شبکه های توزیع نیروی برق در دانشگاه سمنان گفت: هفت هزار و 400 مگاوات بر تولید برق نیروگاه‌ها در دولت یازدهم افزوده شد.
وی با اشاره به اینکه امسال نیز 4 هزار مگاوات نیروی برق به نیروی توزیعی شبکه های سراسری برق کشور افزوده می شود، گفت: بر این اساس، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان سال 96، در مجموع حدود 11 هزار و 500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های برق در کشور ایران افزوده می شود.
فلاحتیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه‌گذاری شد که بسیار چشمگیر بود و با وجود هدفگذاری افزایش تولید یک هزار و 800 مگاواتی به تولید برق، میزان افزایش تولید برق نیروگاه های کشور در سال گذشته به میزان 2 هزار مگاوات اضافه شد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: در سال 94 در بخش توزیع تامین مالی 2 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شد که این مقدار در سال 95 به سه هزار 560 میلیارد تومان افزایش یافت و به طور کلی تزریق نقدینگی در بخش توزیع در سال 95 کم نظیر بوده است.
فلاحتیان، یکی از اهداف وزارت نیرو را تمرکز بر افزایش بازدهی عنوان کرد و گفت: امسال اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف با بازدهی بالا وارد شبکه می شود و در سال های نه چندان دور، بازدهی نیروگاه های کشور شرایط مطلوبی را در تراز جهانی پیدا خواهند کرد.
وی افزود: در سه سال و نیم گذشته در دولت تدبیر و امید، تلفات توزیع برق در کشور از 15 درصد به 10.7 درصد رسیده است و نزدیک به پنج درصد تلفات توزیع کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: به ازای هر مشترک در هر 24 ساعت شبانه روز 2.7 دقیقه قطعی برق در ایران داریم و همواره به دنبال بهبود اوضاع بوده ایم به طوری که هدفگذاری شده است تا در چهار سال آینده، حداقل این مقدار قطعی برق 40 درصد کاهش پیدا کند.
فلاحتیان ادامه داد: اوج بار مصرف برق در سال 94 به میزان 52 هزار 700 مگاوات بود و برای سال 96 برای سه حالت بالاتر از 52 هزار مگاوات، 55هزار مگاوات و بالاتر از 55 هزار مگاوات برنامه‌ریزی‌هایی شده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه انتظارات جامعه و مسوولان برای قطع نشدن برق به شدت افزایش یافته است که این موضوع به یک چالش تبدیل شده است، بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق کشو رتاکید کرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: ایران به کشورهای عراق ، پاکستان و افغانستان برق صادر می کند و از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان برق وارد می کند، اما در مجموع، تراز صادرات برق ایران نسبت به واردات به نحو قابل توجهی بیشتر است.
رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران گفت: برای توسعه کشور و به منظور افزایش دسترسی و تولید انرژی ارزان‌تر و کاهش اثرات زیست‌محیطی حرکت به سوی استفاده از شبکه‌های هوشمند و انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است.
حسن غفوری فرد اضافه کرد: پیوند شبکه های هوشمند و انرژی های تجدیدپذیر ضروری است، این کار خصوصیات خوبی مانند فنارری مبادله سریع و آسان اطلاعات، تطبیق عرضه و تقاضا، مدیریت بهینه سامانه و اتخاذ تصمیم آگاهانه به دنبال دارد.
وی ادامه داد: عملکرد دولت یازدهم در افزایش رونق اقتصادی و روانه کردن صنعت ایران به انرژی پاک برای حفاظت از محیط زیست بسیار ارزشمند بوده است و باید این فرایند برای سال های آینده نیز ادامه یابد.
رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک با اشاره به اینکه در حال حاضر از تجهیزات هوشمندسازی برای ایجاد تعادل در تامین و مصرف برق در کشور استفاده می شود که این بهره وری اولیه این سطح هوشمندسازی است، گفت: شرط دستیابی به شبکه هوشمند بهره گیری از فضای اطلاعات در تمام حوزه های تولید، انتقال، توزیع و مصرف است که زمینه کاهش اثرات زیست محیطی ارتقای شاخص های بازار برق ، قابلیت اعتماد، ارایه خدمات بهتر کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری را فراهم می‌کند.
رئیس هیئت مدیره شرکت آریا ترانسفو در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر استان سمنان گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در کشور نهادینه شد و واحد بزرگ آریا ترانسفو با برنامه های دولت یازدهم منطبق با اقتصاد مقاومتی راه اندازی شده است.
‎فرج الله معماری افزود: نگرش به توسعه صادرات در این واحد صنعتی وجود دارد و اگر برنامه جامع دولت تدبیر وامید در رفع چالش صادرات کالا نبود، شاید رونق اقتصادی در کشور در وضعیت مطلوب کنونی نبود.
وی خاطر نشان کرد: شرکت آریا ترانسفو شرق در استان سمنان با ظرفیت تولید 21 هزار و 600 دستگاه انواع ترانسفورماتورهای توزیع برق، با سرمایه گذاری ثابت ریالی 773 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 13 میلیون و 800 هزار یورو و با سرمایه در گردش 300 میلیارد ریال به همراه اشتغالزایی برای 850 نفر در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده از سیاست های کلان وزارت نیرو است و 13 موافقت نامه مولدهای مقیاس کوچک گاز سوز در نقاط مختلف استان سمنان با ظرفیت های مختلف از یک تا پنج مگاوات و با حجم تولید 38 مگاوات در استان سمنان در سال 96 منعقد شد.
سیدمحمد موسوی زاده ادامه داد: رشد اقتصادی از محل ارتقا بهره وری بر اساس رویکرد برنامه ششم توسعه با متوسط رشد سالانه هشت درصد ، لزوم کاهش تلفات شبکه برق با استفاده از مولدهای مقیاس کوچک، کمک به پایدارسازی و تنوع بخشی منابع انرژی، صیانت از محیط زیست و منابع انرژی تجدیدناپذیر کشور از طریق مدیریت منابع تجدیدپذیر انرژی و توسعه ظرفیت ها و کاهش هزینه های درازمدت نظام تولید انرژی مهمترین رویکردها در توسعه این مولدهاست.
وی، به بهره برداری از 2 طرح مهم برقی در سال 95 اشاره کرد و گفت: طرح برق رسانی با 190 میلیارد ریال اعتبار از عملکرد مثبت شرکت توزیع برق استان در سال گذشته بوده است.
موسوی زاده گفت: طرح افزایش قدرت پست دامغان از 230 به 2 در 70 و 2 در 160 مگاولت آمپر با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه و بهبود شاخص های کیفی، ایجاد ظرفیت جدید برق رسانی به مشترکان جدید صنعتی و کشاورزی با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال از جمله این طرح ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: خط 63 کیلوولت برق شهرک صنعتی دامغان نیز با اعتبار 20 میلیارد ریال که کاهش تلفات برق، افزایش قابلیت مانور شبکه و افزایش ظرفیت مشترکان شهرک صنعتی دامغان را دارد از طرح های ارزشمند برقی به بهره برداری رسیده در سال 95 در استان ممتاز سمنان است.
محمدرضا خباز استاندار سمنان نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در تولید برق ضروری دانست و گفت: هزار و 200 مگاوات تفاهم نامه تولید انرژی خورشیدی در استان سمنان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دولت یازدهم امضا شده و آماده آغاز عملیات اجرایی است.
وی ادامه داد: دامغان به علت وزش باد شدید، محلی مناسب برای استفاده از توربین های بادی برای تولید انرژی برق است و علاوه بر این تفاهم نامه ها، تولید هزار و 200 مگاوات تفاهم نامه انرژی دیگر آماده برای امضا و در انتظار موافقت نامه است.
استاندار سمنان خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت‌های طبیعی در استان نهایت استفاده را برد و شرایط لازم برای سرمایه گذاری و استفاده از این ظرفیت ها در این ستان فراهم است و این استان ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی برق دارد و بسیاری از سرمایه گذاران طالب سرمایه گذاری در این استان به علت بالا بودن توانمندی های سمنان هستند.
گل آقا صحابی مدیر شرکت تولید کننده مولدهای برقی در استان سمنان هم به وضعیت فعالان بخش خصوصی در حوزه برق اشاره کرد و گفت: رکود اقتصادی در بازار ایران که از سال 1390 در کشور ایجاد شده است، گریبان‌گیر شرکت های برقی شده و اگر حمایت های همه جانبه دولت تدبیر وامید در چند سال گذشته نبود، هم اکنون باید به دنبال شغل دیگری می بودیم.
وی افزود: تسهیلات رونق تولید در افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در سال 95 گره گشای مشکلات اقتصادی در بخش صنعت ایران بوده است و با تزریق به موقع اعتبارات این واحد ها جان دوباره ای گرفتند.
مدیر شرکت تولید کننده مولدهای برقی در استان سمنان گفت: 350 دانشجو در رشته های علوم کاربردی در واحد صنعتی تولید مولدهای برقی در سمنان به کارآموزی مشغول هستند که با گسترش بازار می تواند اشتغال زایی در بخش برق در استان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

7339/6103 گزارش: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.