علینقی حیدریان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه قاچاق گیاه تاغ برای تولید زغال از سوی سودجویان یکی از نگرانی ها برای نقاط بیابانی در استان سمنان است، افزود: حفظ و احیا عرصه های طبیعی بدون مشارکت حداکثری مردم امکان پذیر نیست و در سال جاری با حضور گسترده مردم بیش از 14 تن گونه درختی تاغ از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: در سال 95 با برنامه ریزی های انجام شده بیش در بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان بوته تاغ کشت شد که با 2 سال مراقبت، این گونه ها در کاهش فرسایش بادی تاثیر بسزایی خواهند داشت.
حیدریان خاطرنشان کرد: در هر هکتار از عرصه های بیابانی بیش از 100 نهال می توان کشت کرد و برای حفظ و نگهداری یک نهال تاغ بیش از 300 هزار ریال اعتبار هزینه می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کشت تاغ یکی از ارزان ترین اقدامات در راستای مهار بیابانزایی است و با برنامه ریزی های انجام شده کشت این گونه گیاهی در سال 96 نیز در عرصه های بیابانی استان ادامه می یابد.
حیدریان با بیان اینکه استقبال سازمان های مردم نهاد برای احیا عرصه های طبیعی استان سمنان در چند سال گذشته بسیار مثبت بوده است، افزود: نیروهای مردمی کویرنورد درعرصه های بیابانی استان حضوری فعال دارند و چنانچه با قطع گونه های درختی مواجه شوند در کم ترین زمان ممکن به اداره کل منابع طبیعی استان اطلاع رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: یک میلیون و 200 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان در کانون فرسایش بادی قرار دارند که از این مقدار بیش از 470 هزار هکتار شرایط فرسایش بادی فرابحرانی دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: برای افزایش پوشش گیاهی و حفظ و احیای عرصه های طبیعی باید به اندازه کافی اعتبار تخصیص یابد و در سال جاری میزان هزینه های حفاظت از عرصه های طبیعی بیشتر از اعتبار تخصیص یافته بوده است.
گونه گیاهی تاغ که بهترین نوع پوشش گیاهی مناطق بیابانی استان سمنان به منظور جلوگیری از پدیده بیابانزایی، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از ایجاد طوفان های شنی است، مورد دستبرد و سرقت سودجویان و قاچاقچیان قرار می گیرد و از این گیاه برای تولید زغال مرغوب استفاده می شود، بازرسی و گشت از مناطق و خودروهای عبوری و همچنین نظارت بر واحدهای صنفی برای جلوگیری یا شناسایی کانون های تولید و فروش این نوع زغال در استان سمنان از مدت ها قبل در دستور کار قرار دارد.
امروز حیدر آسیابی، سیدعباس دانایی فرماندار، علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و عیسی فاضلی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان از تاغ زارهای منطقه بیابانی صوفی آباد در مناطق بیابانی جنوب و اطراف فرودگاه سمنان بازدید کردند.
استان سمنان بیش از پنج میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی دارد.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرصا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.