حیدرآسیابی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تصویب قوانین جامع و الزام آور جدید برای مقابله با قاچاقچیان گونه گیاهی تاغ در استان سمنان نیاز است تا بتوان با تکیه بر این قوانین، مراقبت بیشتری از پوشش گیاهی مناطق بیابانی انجام و ایجاد شود، زیرا مجازات تعیین شده در قوانین فعلی در قبال قاچاقچیان و برای جلوگیری از قطع این گونه ارزشمند بوته های تاغ در عرصه های بیابانی در استان بازدارنده نیست.
گونه گیاهی تاغ که بهترین نوع پوشش گیاهی مناطق بیابانی استان سمنان به منظور جلوگیری از پدیده بیابانزایی، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از ایجاد طوفان های شنی است، مورد دستبرد و سرقت سودجویان و قاچاقچیان قرار می گیرد و از این گیاه برای تولید زغال مرغوب استفاده می شود، بازرسی و گشت از مناطق و خودروهای عبوری و همچنین نظارت بر واحدهای صنفی برای جلوگیری یا شناسایی کانون های تولید و فروش این نوع زغال در استان سمنان از مدت ها قبل در دستور کار قرار دارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان سمنان گفت: قانون تنها جزای نقدی بر اساس میزان وزن تاغ قاچاق برای متخلفان در نظر گرفته است و برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی، تصویب قوانین جامع و الزام آور جدید نیاز است و مجلس شورای اسلامی باید قوانین منسجم و بازدارنده ای را نسبت به قاچاق گونه های درختی تاغ تصویب کند، زیرا قوانین کنونی برای کاهش قاچاق این پوشش گیاهی بیابانی، مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: بیش از 30 میلیون ریال برای کاشت بوته های تاغ در یک هکتار در اراضی بیابانی استان سمنان اعتبار هزینه می شود که با قطع این گونه های ارزشمند از سوی قاچاقچیان و سودجویان، سرمایه ملی استان به تباهی می رود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: برای حفظ و احیای عرصه های طبیعی مشارک مردم اجتناب ناپذیر است و مردم چنانچه با رفتارهای مشکوک سودجویان در مناطق بیابانی استان مواجه شدند در کمترین زمان ممکن به فرماندهی انتظامی استان اطلاع رسانی کنند تا با سودجویان از عرصه های منابع طبیعی به صورت قانونی برخورد شود.
آسیابی با بیان اینکه برای احیای عرصه های طبیعی و جلوگیری از قاچاق کالا، باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام شود، گفت: می توان با برنامه های ترویجی و کلاس های آموزشی از افزایش قاچاق کالای تاغ پیشگیری کرد.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای حفظ و احیای عرصه های طبیعی نیازمند همکاری گسترده مردم است و باید با گسترش سازمان های مردم نهاد و همیار طبیعت از قاچاق گونه های نادر گیاهی جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هر گونه اقدام و حرکت قاچاقچیان تاغ را در استان رصد می کنند و اگر این افراد قوانین حفظ اراضی را زیر پا بگذارند با تشکیل پرونده قضایی، مجازات سنگینی برایشان در نظر گرفته می شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان سمنان خاطر نشان کرد: هماهنگی قابل توجهی بین دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی استان به منظور مقابله با قاچاق کالا وجود دارد و با ایست و بازرسی های هماهنگ، چنانچه کالای مشکوکی در محورهای استان حمل شود، پیگیری و اقدام لازم برای توقیف آن انجام می شود.
امروز حیدر آسیابی، سیدعباس دانایی فرماندار، علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و عیسی فاضلی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان از تاغ زارهای منطقه بیابانی صوفی آباد در مناطق بیابانی جنوب و اطراف فرودگاه سمنان بازدید کردند.
در 6 ماه گذشته از سال 95 بیش از هفت تن تاغ از قاچاقچیان در شهرستان سمنان کشف و ضبط شد.
55 درصد از از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان نواحی بیابانی و خشک است که با افزایش پدیده بیابانزایی مواجه است و بیش از 20 کانون بحرانی فرسایش بادی در این مناطق شناسایی شده است که ایجاد جنگل های دست کاشت تاغ مهمترین و بهترین راهکار مقابله با پدیده بیابانزایی و ایجاد ریزگرد عنوان می شود.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.