به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز دوشنبه در همایش درختکاری به مناسبت پانزدهم خرداد روز درختکاری و منابع طبیعی در محل نمایشگاه بین المللی سمنان، گفت: یکی از خدماتی که اسلام به آن توجه داشته است توجه به محیط زیست و حفظ عرصه های طبیعی است و پیامبر اسلام(ص) در اوقات بیکاری بخشی از وقت خود را صرف کاشت درخت می کردند که نشان از اهمیت این مساله دارد.
وی با بیان اینکه کاشت درخت از سوی ائمه اطهار(ع)، امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب سفارش شده است، گفت: هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بهانه ای است برای توجه به حفظ عرصه های طبیعی در هر لحظه و هر مکان و این مساله وظیفه ای همگانی است.
خباز با تاکید بر مردمی کردن حفظ و حراست از طبیعت و منابع طبیعی، گفت: کشاندن کار به بدنه جامعه و مردم و آموزش نوجوانان و جوانان به درختکاری و مراقبت از طبیعت، باید در اولویت کار قرار بگیرد، آموزش به دانش آموزان می تواند احیا و حفظ عرصه های طبیعی را برای آینده تضمین کند.
استاندار سمنان گفت: حفظ و احیا عرصه های طبیعی وظیفه آحاد جامعه است و تعیین 20 هزار دانش آموز سمنانی به عنوان همیار طبیعت کار بسیار ارزشمندی است که امروز به صورت نمادین در استان سمنان اجرا شد، سمنان از عرصه های طبیعی قابل توجهی برخوردار است و نباید با اقدام نادرست منجر به قهر طبیعت شویم.
خباز با اشاره به نقشی که گروه های خاص می توانند در حفاظت از طبیعت داشته باشند، گفت: ورزشکاران و کوهنوردان می تواند با طراوات و شادابی در حفظ و احیا عرصه های تاثیرگذار باشند.
وی به ظرفیت های مختلف منابع طبیعی به ویژه در بخش اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی باید به معنی واقعی در استان نهادینه شود و از عرصه های طبیعی برای افزایش رونق اقتصادی و اشتاغل استفاده کرد، باید شغل دومی را برای روستاییان و دامداران در کنار شغل کشاورزی و دامپروری ایجاد کرد و بذرپاشی گیاهان دارویی یکی از این اقدامات است و تا پایان سال 96 باید در بیش از 10 هزار هکتار گیاهان دارویی کشت شود که برای اشتغالزایی سودمند است.
وی با اشاره به اینکه همه باید برای حفظ و احیا عرصه های طبیعی تلاش کنند و نباید با رویکرد اشتباه امروز آیندگان از این نعمت ها بی بهره باشند، افزود: توجه به عرصه های طبیعی باید از کودکی در بین کودکان مان به وجود بیاوریم، دکتر روحانی رئیس جمهوری در سفر به خوزستان به بیش از 50 سال بی توجهی به عرصه های طبیعی اشاره کرد و اگر این توجه به حفظ و احیا از همان روزها انجام می شد، این روزها در جنوب کشور شاهد قهر طبیعت نبودیم.
استاندار سمنان تاکید کرد: همه باید همیاران افتخاری منابع طبیعی و محیط زیست خود باشیم و غفلت از طبیعت آسیب بزرگی برای این میراث گرانبها خواهد بود.
در این آیین هفت تفاهم نامه حفظ و احیا منابع طبیعی بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و هفت دستگاه اجرایی استان سمنان منعقد شد و همزمان با گرامیداشت هفته منابع طبیعی بیش از 20 هزار دانش آموز سمنانی به عنوان همیار طبیعت انتخاب شدند که تعدادی از آنان در این آئین کارت همیاری طبیعت دریافت کردند.
استاندار و مسوولان دستگاه های اجرایی استان سمنان در این آئین به کاشت چند نهال پرداختند و استاندار از نمایشگاه دستاوردهای منابع طبیعی استان سمنان نیز بازدید کرد.
در هفته منابع طبیعی امسال از پانزدهم تا بیست و یکم اسفند در استان سمنان 600 هزار اصله نهال توزیع و و بیش از 80 عنوان برنامه در بخش های مختلف اجرا می شود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرصا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.