به گزارش ایرنا مهدی رجبی زاده روز یکشنبه در آیین روز درختکاری که همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و با حضور استاندار کرمان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد، با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به مشارکت مردم تاکید شده است افزود: برای سازماندهی مشارکت مردمی در 2 سال گذشته شرکت های فراگیر بهره برداران را برای حمایت از منابع طبیعی با استعداد پنج تا 30 هزار نفر تشکیل دادیم.
وی ادامه داد: این صندوق یا شرکت با سرمایه یک میلیارد تومان تشکیل شده و در 9 ماه گذشته 900 میلیون تومان وام با تسهیلات 4 درصد داده که به صورت عمده در رابطه با برنامه های بخش اقتصاد مقاومتی هزینه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه زنجیره بهره برداران شامل شرکت، صندوق، پشتوانه مالی و اتحادیه امروز کامل شده است گفت: برای تکمیل زنجیره مشارکت بهره برداران، اتحادیه تعاونی بهره برداران در آذرماه سال جاری راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه این شرکت ها پیمانکار نیستند زیرا شرکای ما هستند افزود: پنج میلیارد تومان افزایش سرمایه را برای این شرکت های بهره برداران در برنامه داریم که اگر منابع تولید فراهم شود می توانیم سرمایه صندوق های بهره برداران را بالا ببریم.
رجبی زاده خاطرنشان کرد: در ممیزی اراضی وظیفه حاکمتی ما تملک اراضی است و در قدیم اراضی را تملک کردیم و سند توصیفی گرفتیم و به دلیل اینکه اسناد نقشه نداشتند، اختلافات ملکی همچنان باقی مانده است ولی با عمل به تعرفه های حد نگاری مسئله اراضی در استان و کشور حل می شود.
وی گفت: تا قبل از دولت یازدهم 300 هزار هکتار اسناد اراضی داشتیم و در دولت تدبیر و امید چهار میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی را سند گرفتیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: طی سه سال، سه میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار طرح ممیزی استان کرمان بود که 15 درصد آن (معادل 500 میلیون تومان) پرداخت شده است.
وی عنوان کرد: در بخش های حفاظت، زمین خواری و همکاری بین المللی با سه سازمان بین المللی نیز همکاری می کنیم و وظیفه داریم منابع طبیعی را به نسل های بعد تحویل دهیم که سعی می شود با تفکر بیشتر کارهای بزرگی در این زمینه انجام گیرد.
وی گفت: یکهزار هکتار جنگل کاری را سال آینده صنایع استان انجام خواهند داد و با اتکا به اعتبارات دولتی به تنهایی نمی توان چنین کارهای بزرگی را انجام داد.
وی با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی روز پنجشنبه به 2 نکته اشاره کردند که محور کار ما قرار گرفت تصریح کرد: سردار سلیمانی پیشنهاد کردند در روستاها به شغل های قدیمی توجه شود و آنها را احیا کنیم که در زرند و ریگان بر روی این محور کار می کنیم و در بحث بادام های کوهی حدود 200 هزار تن تولید بدون دردسر وجود دارد که باید روی چرخه فراوری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه برای 2 هزار و 300 تن گیاه دارویی در استان کرمان اجازه حمل صادر شده گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه ای به گیاهان دارویی و محصولات فرعی جنگل ها و مراتع دارد.
این آیین همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری (15 تا 21 اسفند) با حضور استاندار کرمان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرماندار کرمان، شهردار کرمان، نونهالان و آحاد مردم و سایر مسئولان دستگاه های اجرایی در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان برگزار شد.
همچنین در این آیین از گروه همراهان کوهستان سبز که طی 13 سال، سه هزار نهال درخت در استان کرمان کاشتند، تجلیل شد.
در پایان نیز به دست استاندار کرمان و مسئولین اجرایی نهال درختی کاشته شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.