مهدی جمال روز دوشنبه در گفت و گویی افزود : در راستای حفاظت و حراست از آثار و بناهای تاریخی و با ارزش و همچنین مرمت و احیای بناهای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور، مرمت و احیای این ۲ مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مرمت مجموعه تاریخی بسطام به صورت موضعی و بر اساس اعتبارات موجود انجام می شود، افزود: در گام نخست ترمیم پوشش مدرسه شاهرخیه و بندکشی بام، مرمت پوشش چوبی مسجد بایزید بسطامی، مرمت و استحکام بخشی منار سلجوقی، مرمت درب های چوبی مجموعه انجام خواهد شد.

جمال با اشاره به اینکه در مجموعه تاریخی شهر بسطام بقعه امامزاده محمد بن جعفرصادق (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، مسجد جامع، مدرسه شاهرخیه، برج کاشانه، برج و بارو و منار سلجوقی قرار دارد، تصریح کرد:  این مجموعه ، بسطام را به شهر نمونه گردشگری تبدیل کرده است .

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اکنون پرونده ثبت در فهرست جهانی آن در حال تهیه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای " قلعه نو خرقان " هم ساماندهی و احیاء می شود، ابراز داشت: در گام نخست این ساماندهی مطالعه مکانیک خاک، ترمیم کف سازی محوطه، تجدید آجر فرش در قسمت های آسیب دیده به صورت موضعی و بر اساس اعتبار موجود انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه  در اطراف این آرامگاه کتابخانه، مکان های اقامتی و فضای تفرجگاهی وجود دارد، یادآور شد: قدمت بنای اصلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده که به شماره  ۶۴۵  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، در روستای قلعه‌نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام قرار دارد.

شهرستان شاهرود بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، ۶۴ اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، ۷۳ تپه تاریخی و ۱۳ اثر معنوی است.

شهرستان شاهرود در زمینه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت‌های ویژه ای برخوردار است. شهرستان شاهرود ۲۴۰ هزار تن جمعیت و ۵۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.