آموزش برای دولت الکترونیک، معلم چراغ پرفروغ، هم‌دلی ورزش، راه نجات انسان‌ها، آزمون دولت و مردم برای پساکرونا، تعطیلی مجلس شورای اسلامی، سپرده‌های بانکی مردم، ضرورت توجه به افکار عمومی، کارگران، مدیریت استان، و حقوق زنان و مدیریت سیاسی اجتماعی، بازار سرمایه، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته گذشته به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » استان سمنان یکی از نشریه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان ب قلم حسن سبحانی با عنوان « با تعطیلی مجلس به شدت مخالفم » پرداخت.

در این مطلب نویسنده با اشاره به تعطیلی جلسات مجلس در هفته های اخیر به دلیل ضرورت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، آورده است: مردم نمایندگان را انتخاب می‌کنند که از طرف آن‌ها برای اداره بهینه امور آنان در ایام عــادی و غیر عادی (همچون جنگ و بیماری) مقررات گذاری نموده و تکالیف و حقوق نهادهای کشور و حتی مردم را در حوادث واقعه به گونه‌ای تعیین نمایند که زندگی اجتماعی و فردی با رفاه بیشتر و در مواردی حداقل با هزینه کمتری سامان و ادامه یابد.

حال اگر نمایندگان مجلس به وقت تنگنا و سختی ( مثل وضعیت فعلی کشور)، همانند انتخاب کنندگان خود رفتار نمایند و وظایف و مسئولیت‌های به عهده گرفته را مسکوت بگذارند و یا متوقف کنند، در واقعیت نقض غرض از انتخاب آنان برای قانونگذاری صورت گرفته است.

در تعطیلی مجلس به خاطر شدت پرهیز از ابتلا به ویروس ( که فی نفسه پرداختن به آن هم الزم است) و سر باز زدن از انجام قانونگذاری در موضوع بایسته‌های مدیریت شرایط حساس فعلی کشور توسط مردم و مسوولان، نهادها و دستگاه‌های دیگری با منویات قابل ستایش و پسندیده، و در شرایط فقدان قوانین متناسب، تصمیماتی گرفته و می‌گیرند که جنس بســیاری از آن‌ها، جنس قانون و اتخاذ تصمیم در مورد آن‌ها مرتبط با حقوق عمومی و در نتیجه از شئونات مجلس است و این به آن معنی است که بدعت‎هایی اجتناب‌پذیر رخ می‌دهد که قابل دفاع نیست هر چند الزم است.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌هایی چون سپرده‌های بانکی مردم، ضرورت توجه به افکار عمومی، کارگران، مدیریت استان، حقوق بانوان و بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته گذشته مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « مسوولان و کارگزاران آن‌ها » نوشته احمد همتی  است.

در این مطلب آمده است: گزارش اخیر دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۷ و واکنش تند رئیس جمهور و برخی از دولت‌مردان، جدای از مباحث فنی و تخصصی حاوی نکته مهمی است که اتفاقاً جزو یکی از چالش‌های اصلی کشورمان به شمار می‌آید و به نوعی ریشه در فرهنگ‌مان دارد و آن طبیعی است که گاهی دوستی، روابط عاطفی و خودشیفتگی که بین مجموعه مسوولان بوجود می‌آید آنان را از قضاوت و تصمیم‌گیری منطقی و بدور از احساسات باز می‌دارد و بر همین مبنا واکنش‌هایی نشان می‌دهند که واقع بینانه نیست.

هر مسوولی باید بداند که زیرمجموعه‌اش ممکن است خطاهای عمدی یا سهوی داشته باشد که اگر از هر طریق متوجه این موضوع شدند باید لااقل با دقت و بدون تعصب به آن بپردازند و بعد بررسی‌های لازم پاسخ مستدل و مستند خود را ارائه نمایند. 

دفاع متعصبانه و بدون پشتوانه می‌تواند به باندبازی و فساد در بخش‌های مختلف نظام بینجامد و مردم را بیش از گذشته نسبت به زمامداری بی‌اعتماد نماید.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: یکی از عواملی که می‌تواند جلو این معضل جدی کشورمان را بگیرد فعال‌تر شدن نهادهای مدنی است که برای رسیدگی به این هدف هم باید حاکمیت زمینه‌های لازم را ایجاد نماید و هم مردم در این زمینه تلاش‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمند داشته باشند. احزاب و رسانه‌ها دو رکن مهم در این زمینه می باشند که باید مورد حمایت قرار گیرند و این گونه موارد را به طور مستمر پیگیری نمایند و اجازه ندهند گذشت زمان باعث فراموشی آن‌ها شود و تا به نتیجه مطلوب نرسیده دست از شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی و اصلاح آن برندارد.

حقوق زنان

در مطلب دیگری از این روزنامه در هفته گذشته با قلم محمد همتی با عنوان « حقوق زنان و مدیریت سیاسی اجتماعی » آمده است: بحث روز جهان موضوع کروناست، بیش از ۲۰۰ کشور با این بحران دست و پنجه نرم می کنند، مدیریت اقتصادی و بهداشتی و درمانی دولت‌ها و حکومت‌ها در شرایط بحرانی تجلی پیدا می‌کند و مورد ارزیابی نهادهای جهانی و ملت‌ها قرار می‌گیرد در این میان چهار کشور شامل آلمان، نیوزلند، فنلاند و تایوان کارنامه موفق‌تری از خود نشان داده‌اند.

با بررسی سران و رهبران این دولت‌ها مشخص می‌شود که این کشورها دارای مدیران زن هستند؛ زنان سیاست‌مدار مدیریتی را به نمایش گذاشتند که مورد اقبال مردم و جهانیان قرار گرفته و موجب افزایش اعتماد شهروندان این کشورها گردیده است.

در جامعه ایران زنان سرنوشت خود را به سوی رشد و توسعه و افزایش نقش سیاسی و اجتماعی رقم می‌زنند، روزی برای آنان مدرسه رفتن حرام شمرده می‌شد و صدای شان را نامحرم نباید می‌شنید و اگر چنین می‎شد دچار مصائب بی‎شماری می‎شدند.

حقوق بسیار نابرابری در مقایسه با مردان در نقش اجتماعی داشتند که در این زمان بسیاری از آن‎ها برچیده شده و همت و تلاش زنان خردگرا بر این نگاه فائق آمده است که هنوز کافی نیست. 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اصلاح قانون اساسی و افزایش اختیارات زنان در عرصه‌هایی چون رئیس‌جمهوری و حقوقدانان شورای نگهبان و نمایندگان مراجع و رهبران دینی در امور سیاسی و اجتماعی و نظارتی می‌تواند به خوبی این معادن ذی‌قیمت انسانی را کشف نماید.

خروج از این شرایط نیازمند آن است که دولت‌ها از جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای این اقدام، به باور و اعتقاد عملی برسند و حضور و مشارکت زنان اندیشمند و خردگرا را در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی جدی بگیرند.

روش گزینش نیروها، سلایق سیاسی افراد، اعتقادات و باورهای دینی آنان، نوع پوشش و نقدهای اجتماعی، بکارگیری جامعه بزرگ زنان خلاق را محدود ساخته که نیازمند تجدید نظر اساسی است.

اگر باور داشته باشیم که از دامن زن مرد به معراج می‌رود، ضرورت تدوین نقشه راه مدیریت زنان در جایگاه اجرایی، اجتماعی و سیاسی کشور برابر وظایفی که قانون اساسی ما را مکلف کرده یک وظیفه ممکن تلقی خواهد شد تا از این ظرفیت عظیم به عنوان فرصت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه؛ و بیش از گذشته بهره‌مند گردیم.

دوهفته نامه پیمان همدلی

«پیمان همدلی» یکی از دوهفته نامه‌های استان سمنان در مطلبی به عنوان «مهم‌ترین عامل عدم توسعه مهدیشهر» آورده است: مهدیشهر، شهری است کـه از اطراف بــه کـوه‌های با شیب بسیار تند و صخرهای احاطه شده است و در محل‌هایی که قابلیت توسعه داشته است به دلیل عبور تاسیسات بین شهری مثل آب و گاز و مخابـرات محدودیت‌های دو چندان به این توسعه شهری اضافه کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به مشکلات ایجاد شده از عبور  خـط لولـه انتقـال آب چشـمه روزیـه خطیرکـوه بـه سـمنان از این شهر، آمده است: دو مشکل در این پروژه وجود دارد که باعـث عدم توسعه شهرسـتان شــده اســت.

مشکل اول عبور این خط لوله آب از داخل محدوده و حریم شهرهای شهمیرزاد، مهدیشهر و درجزین می‌باشد که این یک اشتباه اسـتراتژیک بسـیار بزرگی بوده اسـت.

کیفیت بسیار پایین وعدم استاندارد این خط لوله در داخل محدوده شهر مهدیشهر می‌باشد که از استانداردهای مورد نیاز برخوردار نیسـت.

روزنامه پیام

«روزنامه پیام» استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون آموزش برای دولت الکترونیک، معلم چراغ پرفروغ، هم‌دلی ورزش و راه نجات انسان‌ها را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع‌های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « آزمون دولت و مردم برای پساکرونا » به قلم مسعود کلاهی است.

در این مطلب آمده است: با گذشت بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، سبک جدیدی از زندگی شکل گرفته و جا خوش کردن این مهمان ناخوانده، عادات خوب یا بدی در مردم ایجاد کرده است؛ که برخی از آن‌ها را می‌توان در دوران پساکرونا نیز حفظ کرد.

موضوع بهداشت فردی و اجتماعی از مهمترین دغدغه‌هایی است که در این ایام در سبک زندگی تک تک ما تغییر کرده است و این اجبار به وجود آمده، الزام شیرینی است که تاثیرات فراوانی در بهداشت جامعه دارد.

تعطیلی اجباری کسب و کارها نیز سبب شد گذران زندگی از راه‌های جدیدی امتحان گردد و توسعه فضای مجازی و استفاده از اینترنت مناسب با سرعت بالا بیش از پیش احساس شد.

اجتناب از سفرهای غیرضروری و کاهش پرسه‌زدن‌های تفریحی از طریق خودرو از دیگر اتفاقات خوب دوران کرونایی است که کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و از همه مهمتر کاهش مرگ و میر جاده‌ای را در پی داشته است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: جدای از مردمی که خود را با این شرایط عادت داده‌اند، دولت و دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی، نقش سازنده‌ای را می‌توانند برای دوران پس از کرونا ایفا کنند که نقش مهمی را در جامعه دارد. کرونا ضرورت دولت الکترونیک را در عمل، بیش از پیش اثبات کرد و نشان داد علیرغم تلاش‌هایی که شده، هنوز فاصله‌ی زیادی با شرایط مطلوب داریم. حذف بوروکراسی‌های اداری، کاهش مراجعات مردمی و سرعت در رفع مشکلات مردمی از دغدغه‌هایی بود که در این دوران وضعیت مناسب‌تری داشت. هر چند در کشور و حتی استان خودمان، بعضی از ادارات سلامت را فقط برای خود قائل بوده و با عدم پذیرش ارباب رجوع و بی توجهی به مشکلات مردم، کرونا را بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت دانسته و همه چیز را به آینده موکول می‌کردند، اما در مجموع احساس شد می‌توان بدون بروکراسی‌های خسته کننده هم در جهت حل مشکلات مردمی تلاش نمود.

تعطیلی بسیاری از همایش‌ها، جلسات، کنگره‌ها و مراسم‌های ریز و درشت اداری نشان داد که گاهی بدون این خرج‌های چندصدمیلیونی هم می‌توان در جهت اهداف سازمان یا اداره متبوعه گام برداشت و برای هزینه‌کرد بودجه، راه‌های بهتری هم وجود دارد.

کاهش آلودگی هوا و نزول چشمگیر تصادفات، سلامت جامعه را در بیماری‌های غیرکرونایی در پی داشت و اثبات کرد با برنامه ریزی دقیق‌تر و تسهیل در سیستم بانکی و اداری کشور و همچنین تقویت سیستم ناوگان عمومی می‌توان آلودگی را هم از بین برد.

اما یکی از ضعیف‌ترین مجموعه‌ها در این ایام، صدا و سیما بود که می‌توانست نقش سازنده‌ای داشته باشد. اما سازمانی که یکی از بی‌برنامه‌ترین دوران خود را سپری می‌کند، با حذف بسیاری از تاثیرگذاران، حالا دیگر چیزی در چنته ندارد و جذابیتی هم برای بینندگان و شنوندگان خود ایجاد نکرده است. البته شبکه‌های مجازی، کتاب و برنامه‌های ماهواره‌ای که بدون عوارض نیز نیستند، جای خالی صدا و سیما را تا حدودی پرکردند ولی قهر با صدا و سیما می‌تواند آثار نامطلوبی را در آینده داشته باشد.

در هر صورت امیدواریم این دوران نیز به زودی به پایان رسد و ما همراه با عادت‌های خوب کرونایی به جریان عادی زندگی برگردیم، اما کسب تجربه و استفاده بهینه از این دوارن بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که قدر این تکه از تاریخ را بدانیم، می‌توانیم تاریخی بهتر را برای آیندگان رقم بزنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.