مهرالله رخشانی مهر روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدویو کنفرانس در سالن جلسات اداره کل نوسازی، توسعه  تجهیز مدارس استان سمنان برگزار شد گفت: ۶۳ هزار بخاری گازی استاندارد نیز در مدارس استفاده می شود، اما به علت ممنوع شدن استفاده از سامانه گرمایشی دارای شعله مستقیم در کلاس، این موارد نیز جمع آوری می شود.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۹۹ مصوب شد وزارت نفت، سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس را برای آموزش و پرورش در کشور استاندارد کند.

وی  ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی با هدف «تجهیز و استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس» ۳۷ میلیارد ریال برای سال ۹۶، حدود ۴۰ میلیارد  ریال  برای سال ۹۷ و نزدیک به ۱۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ به استان سمنان اختصاص یافت که نسبت به سال قبل از آن ۲۶۸ درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: ابتدا ۳ هزار ۶۲۳ کلاس درس در استان سمنان دارای سامانه غیراستاندارد گرمایشی و نفتی بود که با تجهیز ۳ هزار و ۱۷۴ کلاس درس در حال حاضر ۴۴۹ کلاس از سامانه غیراستاندارد گرمایشی برخوردار است.

گسترش فضای آموزشی در مناطق زلزله زده

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: همکاری خیران مدرسه ساز و اختصاص اعتبارات دولتی باعث شد پرونده ساخت مدارس در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به پایان برسد  و ۰/۷ متر مربع نیز به سرانه  فضای آموزشی این  استان اضافه شد.

رخشانی مهر ابراز داشت: ۷۸ مدرسه در زلزله کرمانشاه تخریب و پس از زلزله ۱۶۰ مدرسه در این استان ساخته شد.

وی اضافه کرد: ساخت مدارس در استان های سیل زده نیز به خوبی پیگیری شد و در ابتدای مهر ۹۸ هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نماند.

وی ادامه داد: خیران ۲۱۰ میلیارد ریال برای ساخت مدارس  در  مناطق سیل زده مشارکت کردند و به همین مقدار  توسط دولت اعتبار تخصیص یافت و امید است در استان های گلستان، لرستان و خوزستان تا پایان سال ۹۹  پرونده ساخت و تجهیز مدارس این مناطق بسته شود.

وی تشریح کرد : تعدادی از کلاس های درس که تعداد آن حدود ۱۵۰ عدد است به صورت کپر وجود دارد که برنامه ای برای جمع آوری آن نخواهیم داشت زیرا اقلیم آن منطقه و علاقه مردم به این سبک معماری باعث ایجاد دوباره آن خواهد شد و با آنکه چند سال پیش تمام آنها جمع آوری شد، اما دوباره توسط مردم این بناها ایجاد گردید.

وی ابراز داشت: تعدادی مدارس سنگی نیز در کشور وجود دارد که برنامه ای نیز برای جمع آوری آنها با توجه به شرایط اقلیمی صورت گرفته است و قرار است استان سمنان و اصفهان تا پایان سال مدارس سنگی را جمع آوری کنند.

سامانه مکان یابی ساخت مدارس به زودی رونمایی می شود

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت : در راستای تحقق  سند تحول بنیادی  و بر اساس تحولات جمعیت شناسی، سامانه تعیین مکان برای ساخت مدارس  راه اندازی می شود تا نیازسنجی بر اساس اطلاعات جمعیتی راهبرد خوبی را پیش روی ساخت مدارس بگذارد و  از ساخت مدارس کوچک جلوگیری شود.

رخشانی مهر، معیار طراحی  این سامانه را آمایش سرزمینی خواند و گفت : این نرم افزار طوری طراحی شده است که بر اساس مطالعات جمعیتی ۵۰ ساله و نیاز ساخت مدارس در مناطق و جانمایی آنها  عمل کند، این سامانه پس از تایید توسط وزیر آموزش و پرورش به زودی رونمایی می شود. 

۴۰ هزار طرح نیمه تمام آموزشی در کشور 

رخشانی مهر با اشاره به  ۴۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور گفت: تا پایان امسال ۱۴ هزار کلاس درس تکمیل و تحویل  می شود و در حال  حاضر  ۲۶ هزار  کلاس دولتی و ۱۴ هزار کلاس مشارکتی طرح های ملی فعال هستند و طرحی که از منابع ملی به صورت رها شده باشد نخواهیم داشت. 

وی افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب هفت هزار،۱۰ هزار و ۱۴ هزار کلاس درس ساخته شد  و در سال ۹۹ نیز تعداد ۱۴ هزار کلاس در حال ساخت است، و بخش هایی مانند مدارس بزرگ با حیاط های بزرگ ، مجتمع  و امکاناتی نظیر سالن ورزشی و مساجد جزو تعداد کلاس ها به حساب نمیاد.

استان سمنان در رتبه هشتم سرانه فضای آموزشی

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: سرانه فضای آموزشی در استان سمنان حدود ۶.۶۱ مترمربع و میانگین سرانه آموزشی در کشور نزدیک به  ۵.۲۱ متر مربع می باشد.

وی اضافه کرد: سرانه استاندارد و مطلوب سرانه آموزشی استاندارد برای کشور ۸.۴ مترمربع در نظر گرفته شده است.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: جمع اعتبارات ابلاغ شده ملی به استان سمنان در سال ۹۶ حدود ۱۲۰ میلیارد ریال، در سال ۹۷ معادل ۳۴ میلیارد ریال و در سال ۹۸ به ۶۸۰ میلیارد ریال رسید.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به جمع آوری کلاس های خشتی در کشور گفت: در ابتدای این طرح یکهزار و ۶ کلاس خشتی در کشور و ۶ کلاس خشتی در استان سمنان  وجود داشت که در حال حاضر تمام آنها جمع آوری شده است.

 استان سمنان ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز، هشت هزار و ۵۰۰ معلم و ۶ هزار کلاس درس دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.