محمد فروهر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح ارزیابی وضعیت ایمنی معادن در استان سمنان از نیمه دوم فروردین امسال اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح تمام معادن زغال سنگ و معادن زیرزمینی و معادنی که در سال گذشته حادثه خیز بودند و نیز معادن دارای شرایط غیر ایمن به صورت ویژه مورد بازرسی و ارزیابی ایمنی قرار می‌گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: ۹۵ معدن این استان مشمول طرح ارزیابی ایمنی است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن استفاده می‌شود، تصریح کرد: بازرسان دارای پروانه اشتغال رسته استخراج معدن و زمینه‌های نظارت دارای پایه ارشد تا پایه سه متناسب با درجه معدن با نظر سازمان نظام مهندسی معدن در این طرح مشارکت دارند.

فروهر تاکید کرد: بازرسان منتخب در معدن‌های زغال سنگ به دلیل حساسیت این معادن باید دارای پایه ارشد تا پایه ۲ بوده و حداقل پنج سال سابقه کار در این معادن را داشته باشند. 

وی ابراز داشت: در صورتی که شرایط معدن غیر ایمن تشخیص داده شود، فعالیت آن متوقف و بهره بردار موظف به رفع نواقص و ایجاد شرایط ایمن می‌شود.

فروهر، اجرای این طرح را مقدمه‌ای برای جلوگیری از بروز حوادث در معادن استان سمنان برشمرد و افزود: همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و بهره برداران معادن در اجرای هر چه مطلوب تر طرح لازم است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان یادآور شد: اگر بازرس ایمنی شرایط ایمنی را در معدنی مناسب ندانسته و  پیشنهاد تعطیلی و توقف عملیات معدنی را ارائه دهد، موضوع توسط کمیته‌ای متشکل از رییس این سازمان و ناظر طرح ارزیابی ایمنی معادن مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به بهره بردار ابلاغ می‌شود و وی موظف به اجرای مفاد ابلاغ است.

در سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.