عید نوروز یکی از کهن ترین آیین های مردم ایران زمین و فرصتی برای پاسداشت فرهنگ و زنده نگه داشتن سنت های دل نشین ایرانیان مانند عیدی دادن و دیدو بازدید از یکدیگر است و امسال مردم دیار دارالمرحمه در استان سمنان به منظور شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا هم پیمان شدند تا با ماندن در خانه سلامتی را به یکدیگر عیدی دهند.
عید نوروز به منزله ایجاد ورقی سفید در دفتر خاطرات‌مان است و امسال همه با هم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه به دلیل مقابله با ویروس کرونا نعمت سلامتی را در خط اول دفتر خاطرات‌ نوروز ۹۹ ثبت خواهیم کرد.
عید نوروز و دید و بازدید از یکدیگر یک آیین خاطره انگیز در ذهن هر ایرانی است، ولی امسال با ماندن در خانه سلامتی را به یکدیگر هدیه می‌دهیم و با استفاده از فضای مجازی به دیدار هم خواهیم رفت. نوروز امسال در خانه خواهیم ماند تا به عزیزانمان بگوییم چقدر دوستشان داریم و دوری آنان را تحمل می‌کنیم تا سلامت باشند. 
ویروس کرونا یا کووید ۱۹ یک بیماری نوپدید است که هنوز داروی قطعی برای نابودی این ویروس کشف نشده و هر ناقل این ویروس دستکم می‌تواند چهار نفر را مبتلا کند، اما ماندن در خانه و عمل به توصیه‌های بهداشتی موجب قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و بازگشت نعمت سلامتی به جامعه می‌شود.
ویروسی که امروز سلامت جامعه را نشانه گرفته تنها وابسته به رفتار مردم است و اگر عید امسال را در خانه بمانیم، می‌توانیم ۱۱ ماه سال را در کنار هم شاد باشیم نه اینکه در حسرت هم به کنجی خیره شویم.
فضای مجازی، سوا از سهم بزرگی که در سرگرمی، رونق کسب و کار و ارتباطات دارد، در این روزهای آغازین سال نو که نمی‌توانیم به احوالپرسی یکدیگر بروییم، ظرفیتی برای جویا شدن از حال یکدیگر است.

گرم شدن بازار استفاده از برنامه های موبایلی به گونه ای است که بهترین جایگزین برای دید و بازدیدهای حضوری است، شیوع ویروس کرونا شرایطی ایجاد کرده است که راهی به جز رعایت نکات بهداشتی و هر چه کمترکردن دید و بازدیدها وجود ندارد. شرایطی که فقط مخصوص ایران نمی شود و همه کشورها با این مساله درگیر هستند. فرارسیدن سال نو همواره با دید و بازدید نوروزی در ایران همراه بوده ولی امسال ماجرای این دید و بازدیدها به گونه دیگری است، یعنی بیشتر در فضای مجازی اتفاق می افتد تا به صورت واقعی.
طبق یک نظرسنجی ملی که توسط ایسپا انجام شد، ۵۵.۹ درصد مردم ایران همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربرانی که در پیام‌رسان سروش ثبت‌نام کردند، احتمالاً در حال حاضر حدود ۶ میلیون کاربر باشد. تعداد کاربران ثبت‌نامی در پیام‌رسان بله حدود ۳ میلیون کاربر، پیام‌رسان ایتا حدود ۲ میلیون کاربر و پیام‌رسان‌های گپ و آی‌گپ حدود ۶۰۰ هزار کاربر است، حضور این میزان کاربر و ارتباطات آن ها در فضای مجازی می تواند امکان احوالپرسی مجازی را فراهم کند.

دولت نیز به سهم خود با هدیه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت به مردم گامی در جهت تشویق مردم به خانه ماندن به منظور شکست ویروس کرونا برداشته است.
آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان سمنان نشان می دهد مردم همچنان باید قرنطینه و پویش «در خانه بمانیم» را به صورت جدی دنبال کنند، تردد شهروندان در سطح شهرهای استان سمنان کاهش یابد تا امکان انتقال این ویروس به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.