جشن آغاز سال جدید شمسی فرصتی برای ترک اندیشه‌های تیره و پلید و نشاندن نهال دوستی است و ایرانیان طبق سنت های کهن ایران زمین، هر ساله این روز را با آشتی‌ها و روبوسی‌ها آغاز می‌کردند؛ اما امسال سالی متفاوتی است.

هر سال این روزها، چهره شهرها رنگ دیگری داشت، از کوچه‌ها و خیابان‌ها بوی دیگری به مشام می‌رسید، حتی نگاه مردم به هم متفاوت بود، لبخندها بر چهره‌ مردم شور و نشاط را به شهر ارزانی می کرد و هر کسی به نحوی پر از جنب و جوش و مشغول آماده کردن خود برای رفتن به استقبال بهار بود.

اما امسال کرونا سایه شوم خود را بر کوی و برزن شهرها و روستاهای کشور و استان سمنان افکنده است، وجود این ویروس نه تنها ردپایی از برخی از شغل‌های شب عید باقی نگذاشته بلکه حتی دیگر خبری از نی لبک و فلوت نوازنده‌ها و شعرهای حاجی فیروز نیست.

مردم در سال‌های گذشته در انبوه ظرف‌های ماهی قرمز، به دنبال سبدهای رنگانگ سبزه و گل‌های سنبل می‌گشتند اما امسال در داروخانه ها در جست و جوی ماسک، دستکش و ژل های ضدعفونی هستند.

 عید نوروز از راه می‌رسد و سمنان همچون سایر استان‌های کشور درگیر ویروس فراگیر و مرگبار و مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا است.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین و سایر کشورها به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، استان سمنان در شاخص نسبتِ مبتلایان به کل جمعیت، پس از استان قم، در رتبه دوم کشور قرار دارد.

تاکنون، عده‌ای از شهروندان و روستاییان استان سمنان عزیز یا عزیزان خود را به خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند، کسانی که حال آرزو می‌کنند ای کاش این بیماری را جدی‌تر می‌گرفتند.

کرونا در پس همه خانه‌ها کمین کرده، این ویروس اگر میزبان جدیدی پیدا نکند خیلی زود از شهرها و روستاهای کشور و استان سمنان می‌رود و هم استانی‌های عزیز می‌توانند بهار زیباتری را در کنار خانواده، دوستان و اقوام داشته باشند.

بحران پیشروی ویروس  کرونا در دید و بازدیدهای سال نو متبلور می‌شود بنابراین، امسال باید پذیرفت که در چنین روزهایی «در خانه ماندن» معنای بیشتری پیدا کرده تا درب خانه را به روی مهمان‌ناخوانده گشودن و کنترل این بیماری را سخت تر کردن.

مردم می‌توانند عید امسال را شنیدنی برگزار و دید و بازدیدها را به روزهای پس از شکست کرونا موکول کنند و با وجود فناوری‌های نوین، راه‌های ارتباطی دیگری غیر از تماس حضوری بر خلاف همه سال‌های گذشته در این شرایط توصیه می‌شود چرا که دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ.

بی‌تردید، ارتقای سلامت جسم و روح و رهایی از زندگی روزمره و دغدغه‌هایش بی‌تردید مهم‌ترین انگیزه سفر است اما کرونا شهر به شهر و روستا به روستا پیش رفته و بسیاری از استان‌ها را واداشته تا اعلام کنند دیگر پذیرای مسافران نوروزی نیستند، اجتناب از سفر در نوروز پیش رو مد نظر شهروندان باشد و حتی پرهیز جدی از ترددهای غیرضروری درون شهری و استانی در سمنان، وقتی مسوولان به صورت مداوم هشدار می‌دهند که سفر نروید و در خانه بمانید را باید جدی گرفت.

عید امسال را می‌توان به بعد از شکست کرونا موکول کرد تا هر یک از شهروندان و روستاییان سهمی در مدیریت و مهار شیوع کرونا ایفا کرده باشند.

آن زمان می‌توان با لباس نو، آجیل، شیرینی، ماهی قرمز، سبزه و اسکناس‌های تا نخورده؛ دید و بازدیدها را برای به جا آوردن سنت زیبا و ایرانی عید نوروز ولو با تاخیر انجام داد.

روزهای عید امسال را با دور هم بودن در خانه باید تجربه کرد و "حول حالنا الی احسن الحال" را به نیت ریشه کنی بیماری کرونا و بهبود حال همه مبتلایان زمزمه کرد.

با امید به تندرستی و شادمانی همگان و عبور از بحران کرونا در کشور و استان سمنان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.