مهدی جمال روز دوشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده اثر منبر چوبی مربوط به دوره ایلخانی که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی ثبت شد.
وی ادامه داد: این منبر چوبی در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خود نمایی می‌کند که به شماره ۱۹۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: این منبر به علت اندازه کوچک فاقد پله است و نوع اتصالات این منبر از نوع کوم و زبانه است که ضمن رعایت سادگی در ساخت دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی است.
جمال تصریح کرد: در قسمت میانی منبر چوبی ثبت شده در فهرست ملی، نوشته‌ای مبنی بر ربیع الاآخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه به چشم می‌خورد که حکایت از زمان ساخت آن دارد و ترجمه این عبارت گویای سال ۷۲۷ هجری قمری و مربوط به دوره ایلخانیان است.
وی یادآور شد: در قسمت پایینی منبر نام سازنده منبر با نام کتبه العبد محمدبن ابوبکر خلیل بیابانکی و ابنه فخر الدین نوشته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله در دو طرف ستون‌های چوبی منبر نزدیک محل نشستن واعظ زیبایی‌های این اثر تاریخی را دوچندان کرده است.
روستای جوین در ۴۲ کیلومتری شهر سرخه مرکز شهرستان سرخه واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.