ویروس کرونا شرایط جامعه را از وضعیت عادی خارج کرده است و برای مراقبت‌های بیشتر باعث تعطیلی برخی مراکز مانند مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری شده است. تعطیلی مهدکودک ها که مرکزی برای آسایش مادران شاغل در ساعت کاری برای سپردن فرزندانشان بود،  اکنون سردرگمی این مادران را به همراه داشته است.

مشکل از آنجا شروع می‌شود که پدیده‌ای نحس و بداختر دست به کشورگشایی می‌زند که نقطه پایان این اشتیاق، پیچیده، شاق و توان‌فرسا به نظر می‌آید. پدیده‌ای که به مانند مهمانی ناخوانده و بدون دعوت غایت و آهنگ سفر می‌کند و کشور به کشور قصد دیدار دارد.
عوارض شوم سفر این پدیده که ویروس کرونا(Coronaviruses) نام دارد، مستقیم جان انسان‌ها را نشانه می‌گیرد که این امر خود دلیل بر اهمیت مبارزه با جنگ طلبی‌های آن است.
با شیوع این بیماری، بازار شایعات جانی دوباره گرفت و برخی فرصت‌طلب نیز به فکر پول به جیب زدن از راه معامله با سلامت مردم افتاده اند.
مقامات و مسوولان نیز نشست‌های تخصصی و غیرتخصصی برگزار می‌کنند تا با نگاهی کارشناسانه ابعاد پیدا و پنهان این منحوس بدقواره را شناسایی کرده و راه‌چاره را به دست آورند.
تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس در شهرهای مختلف از جمله استان سمنان که احتمال پیدایش ویروس در آن وجود دارد، از جمله تدابیری است که از دل نشست‌های مسوولان اتخاذ شده است. اما در این میان اتخاذ این تصمیم موجب سرگردانی مادران شاغل شده است و مشکلاتی را برای آنان به همراه داشته است.

مادران شاغل و مهدکودک‌های تعطیل

یکی از زنان شاغل در دستگاه دولتی استان سمنان که دارای یک پسر ۳ ساله است به ایرنا گفت: در چنین مواردی مادران شاغل مجبور می‌شوند که کودک خود را به همراهشان به محل کار خود ببرند که به دلیل تماس با محیط خارج از منزل و افراد مختلف، این امر بسیار آسیب زننده خواهد بود.
الهام حلاجیان تاکید کرد: روزهایی که مهدکودک‌ها به دلایل مختلف از جمله بروز بیماری‎های واگیر و آلودگی هوا تعطیل می‌شوند، برای مادران نیز مرخصی بدون احتساب مرخصی سنواتی استفاده شود.
یکی دیگر از بانوان شاغل در بخش خصوصی با اشاره به اینکه مشکلات زنان شاغل در این بخش بیشتر از بخش‌های دولتی است، گفت: مدیران بخش‌های خصوصی بسیار سخت با مرخصی افراد موافقت می‌کنند.
سارا خادوردی اضافه کرد: صورت مشکل از آنجا شروع می‌شود که پدیده‌ای نحس و بداختر دست به کشورگشایی می‌زند که نقطه پایان این اشتیاق، پیچیده، شاق و توان‌فرسا به نظر می‌آید.

زهرا منفرد خانم شاغل دیگری افزود: بسیاری از مدیران ترجیح می دهند بانوان مجرد را به کارگیرند تا چنین مشکلاتی نداشته باشند.
وی، هدف از تعطیلی مهدها و مدارس را خارج نشدن کودکان از منزل، کاهش ارتباط افراد با یکدیگر و کاهش رفت و آمدها عنوان و بیان کرد: قرار نیست مهدها و مدارس تعطیل شوند و کودکان به محل کار مادرانشان بروند.

تعطیلی مهدکودک‌ها اجباری نباشد
سارا بختیاری اضافه کرد: مسوولان باید برای مشکلات بسیاری از بانوان که مدیرانشان با مرخصی اضطراری آنان موافقت نمی‌کنند نیز چاره اندیشی کنند، در روزهایی که کودکان آن‌ها بنا به دلایلی تعطیل می‌شوند، اجباری در تعطیلی مهدکودک‌ها نیز نداشته باشند.
وی افزود: نیمه تعطیل کردن مهدکودک ها می‌تواند برخی از مشکلات این مادران را حل کند.
بختیاری ادامه داد: حضور مشاوران استاندار در امور زنان و امور خانواده استانداری‌ها در جلسات اضطراری به منظور تسهیل در امور زنان شاغل در مواقع تعطیلی مهدها و مدارس، بسیار ضروری است.

حمایت از بانوان شاغل سمنان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از مادران شاغل در زمان تعطیلی مهدکودک‌ها در استان سمنان انجام می‌شود.
حبیب الله خجسته پور با اشاره به تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس استان سمنان به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه گفت: حمایت‌های لازم از مادران شاغل در این روزها پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: مرخصی اضطراری کمک بزرگی به مادران شاغل می‌کند و بخشی از این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
وی ادامه داد: مسوولان استانی در نشست اضطراری استان سمنان به این امر توجه لازم را داشتند.  
خجسته‌پور افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان سمنان موظف به دادن مرخصی بدون هیچ قید و شرطی به مادران شاغل هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان تاکید کرد: مرخصی مذکور تنها مختص به مادران نیست و هر فرد متقاضی که در ارتباط به ویروس کرونا نیازمند مرخصی است باید از سوی مدیر مربوطه با تقاضایش موافقت صورت گیرد.

دورکاری راهکار شرایط مراقبت کارکنان در برابر کرونا
دورکاری یکی دیگر از مواردی است که می‌توان در این مواقع از آن به عنوان یک راه حل موثر استفاده کرد.
زنان شاغل به پذیرش دورکاری تمایل دارند، اما مدیران، حامی دورکاری نیستند در حالی که اثرات مثبت دورکاری بر تحکیم خانواده و پررنگ شدن نقش مادری و همسری دارد.
همچنین این امر سبب افزایش بهره‌وری فعالیت‌های شغلی و در نتیجه بهره‌مندی سازمان از نیروی کاری باثبات‌تر و با انگیزه‌تر از طریق کاهش استرس کارمندش می‌شود.
نکته پایانی این نوشتار این است که مسوولان باید بدانند که اجرای طرح‌های کاهش مشکلات زنان شاغل در زمان‌های مختلف و با دلایل متفاوت، بهایی است که برای سلامت خانواده و جامعه پرداخت می‌شود و نتیجه آن مستقیم و غیرمستقیم تمامی افراد جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.