به گزارش خبرنگار مهر، صالح قاسمی ظهر پنجشنبه در چهل و پنجمین سلسله نشت‌های «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» به میزبانی سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان اظهار داشت: آمار کاهش جمعیت در ایران همواره به‌صورت صعودی طی می‌شود و از نسبت هر یک زن تولد شش فرزند به هر یک زن تولد کمتر از دو فرزند رسیدیم که این امر ایران را رکود دار کاهش ناباروری کرده است.

وی بابیان اینکه افزایش جمعیت سالمند در کشور یک هشدار جدی است، افزود: با ادامه روند کاهش جمعیت در سه دهه آینده جزو پنج کشور سالمند جهان خواهیم بود و این امر می‌تواند برای کشور خطرآفرین باشد.

۱۰ درصد جمعیت فعلی در ایران بالای ۶۰ سال سن دارند

دبیر کارگروه جمعیت مرکز ماهر بسیج با تأکید بر اینکه در ۳۰ سال گذشته جمعیت ایران با کاهش بی‌سابقه‌ای در زادوولد مواجه شد، خاطرنشان کرد: بحران جمعیت در ایران تمام ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را تهدید می‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه رهایی از این بحران هزینه سنگینی را بر دوش دولت و نظام می‌گذارد، یادآور شد: در ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۴ میلیونی، ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود و این در حالی است که ۱۰ درصد جمعیت فعلی در ایران بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند محسوب می‌شوند.

وی بابیان اینکه امروز جمعیت بالای ۶۰ سال سه برابر نرخ رشد جمعیت افزایش داشته است، تصریح کرد: این میزان در دهه‌های آینده ۱۶ برابر می‌شود که به‌شدت ایران را درگیر چالش‌های جدی می‌کند.

پدیده «انقلاب خانوادگی» در ایران به وقوع می‌پیوندد

این فعال اجتماعی در ادامه با تأکید بر اینکه در صورت عدم چاره‌اندیشی و انجام اقدامی مناسب برای رفع این چالش پدیده «انقلاب خانوادگی» در ایران به وقوع می‌پیوندد، تأکید کرد: براثر این پدیده مخرب ساختار خانواده دگرگون می‌شود و بر کارکردهای اصلی خانواده ازجمله فرزند آوری تأثیرهای منفی می‌گذارد.

قاسمی در پایان بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود قبل از سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر شود چراکه نرخ ناباروری در کشور نیز بالا است، گفت: در چهار سال گذشته تعداد تولدهای کشور از یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار تولد، ۱۲۰ هزار تولد کاهش داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.