مهدی قاسمی، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یک هیات ۳ نفره از پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، به سرپرستی کوروش روستایی، پژوهش های خود را در محوطه‌ موسوم به شهر قومس آغاز کردند.

 وی افزود: این محوطه باستانی در حدود ۳۰ کیلومتری غرب دامغان واقع است که یکی از بزرگ ترین محوطه های باستانی ایران به شمار می‌رود. 

قاسمی، به سابقه باستان‌شناسی در این مکان اشاره کرد و گفت: این محوطه در دهه های ۴۰ و ۵۰ توسط هیات باستان شناسی بریتانیا به سرپرستی جان هانسمن و دیوید استروناخ به مدت چهار فصل به طور گسترده کاوش شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نتیجه‌ کاوش ها در آن زمان نتوانست این نظریه را به طرز قابل قبولی اثبات کند که آیا محوطه باستانی مورد نظر همان پایتخت معروف دوره‌ اشکانی یا شهر صددروازه یا هکاتوم-پیلوس است، اکنون هیات ایرانی برای اثبات این نظریه به پژوهش مشغول شده است. 

قاسمی گفت: این محوطه باستانی، محدوده ای بیش از یکهزار هکتار را در بر می‌گیرد و شواهدی از استقرارهای انسانی از دوران پیش از تاریخ، دوره عصر آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره سلجوقی قابل مشاهده است. 

وی ادامه داد: این پژوهش‌ها با هدف مستندسازی بقایای باستانی محوطه از طریق سنجش از دور و مشاهدات میدانی و پی بردن به علت شکل گیری محوطه تا گرفتن نتیجه نهایی ادامه دارد. 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: این شهرستان با توجه به قدمت هفت هزار ساله، بسیاری از دوره‌های تاریخی را به خود دیده است.

شهرستان دامغان دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده اند.

مجموعه چشمه علی دامغان نیز به عنوان یک اثر بی نظیر تاریخی و فرهنگی در حال تبدیل به باغ ملی و ثبت در فهرست آثار جهانی است که اکنون در مراحل نهایی قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.