معترضان با حضور در خیابان موسوم به " آسیاب مندلی " با گروهی از کارگران که در حال هرس درختان حاشیه خیابان بودند؛ گفت و گو گردند.

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود در گفت و گو با ایرنا درباره علت مخالفت با این شیوه هرس سنگین برخی از درختان سطح شهر، اظهار داشت: از حدود یک ماه پیش متوجه سربرداری بسیار سنگین درختان اقاقیا، زبان گنجشک و " آیلانتوس " شدیم اما ترجیح دادیم واکنش سریعی نشان ندهیم شاید شهرداری به دلیل خاصی در این مقطع کوتاه در برخی خیابان ها این هدف را در پیش گرفته باشد.
امیرحسین ولیان ادامه داد: مدتی گذشت و به ظاهر این کار متوقف شده بود اما اکنون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری دوباره به این کار اقدام کرده و درختان سطح شهر به شدت در حال قلع و قمع هستند.
این فعال محیط زیست ابراز کرد: می دانیم هرس سنگین سربرداری بعضی مواقع برای حفظ درختان کاربرد دارد؛  اما اکنون در هیچ کجا به این شکل درختان را این گونه مورد هرس نمی کنند.
ولیان تصریح کرد: به یک باره چشم باز کرده و دیدیم صدها درخت سالم، سرحال و سرسبز ون، زبان گنجشک، اقاقیا وآیلانتوس به این شکل قلع و قمع شدند و دیگر امیدی نیز نداریم که بخواهیم از شهردار درخواستی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در این مدت در مجموعه شهرداری کمترین اعتنایی به درخواست و نگرانی طبیعت دوستان نشد و توضیحی نیز درباره علت انجام این کار داده نشد.
دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود همچنین با بیان اینکه وقتی درختان خیلی پیر یا ضعیف شوند اگر بتوانیم بهبودی در وضعیت آب و تغذیه آن ها ایجاد کنیم همزمان هرس سنگین هم می تواند برای بازسازی تاج درختان کمک کننده باشد، ابراز کرد: اگر وضعیت آب و تغذیه درخت بهبود نیابد هرس تأثیر چندانی ندارد علاوه بر اینکه هرس سنگین برای یک درخت سرحال و شاداب هیچ مفهومی ندارد و عقب انداختن رشد چند ساله آن را در پی دارد.
ولیان ادامه داد: تاج سرسبزی که برای این شهر اکسیژن تولید می کند در یک حرکت غیر حرفه ای  و شاید سودجویانه قلع و قمع می شوند و صدایی از کسی در نمی آید.
وی با بیان اینکه هرس سنگین سبب خشک شدن درختان نمی شود، افزود: این درختان رخ های جوان و شاداب خواهند زد اما این کار حدود 2 تا سه سال طول می کشد و باید در بهترین شرایط آبیاری باشند تا به تاج قبلی خود دست یابند.
دبیر جمعیت دیده بان طبیعت با طرح این پرسش که چرا باید رشد 30 ساله درخت را به عقب برگرداند تا با تلاش بسیار به حالت نخستین خود بازگردد؟ یادآور شد: در بسیاری از موارد مشکلاتی نیز به وجود می آید برای نمونه در خیابان خرقانی که هرس سنگینی را شاهد است، سیم های برق از وسط تاج درختان عبور کرده بود و تمام دسته های اصلی شاخه های درختان در دو سوی سیم های برق قرار گرفته بود. اکنون که هرس انجام شده است، پس از رشد شاخه ها به سیم های برق می رسند و دوباره نیازمند هرس است تا تداخلی با سیم های برق پیش نیاید.
‍ از سوی دیگر اما سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شاهرود در گفت و گو با ایرنا هدف از این نوع هرس را جوان سازی عنوان کرد و گفت: این کار با آگاهی کامل و رعایت نکات فنی در حال انجام است چرا که اگر به موقع و اصولی انجام شود در افزایش طول عمر درخت تاثیرگذار است.
 مسعود عشقوی اضافه کرد: تحقیقات گسترده علمی در زمینه هرس سنگین و اصولی و نیاز چندین ساله بعضی از گونه های درختان سطح شهر در راستای جوان سازی و جلوگیری از پیشروی بیماری های گیاهی در درختانی مانند زبان گنجشک، توت و اقاقیا در شاهرود انجام شده است.
وی با اشاره به پیشینه انجام این کار در دیگر استان ها و شهرستان های کشور تصریح کرد:استفاده بهینه از نور خورشید، حفظ سیستم تربیت گیاه، حذف شاخه های رقیب و روی هم افتاده، تنظیم ارتفاع و شکل تاج گیاه، سرزنی شاخه های در حال رشد و نگهداری اندازه درخت در حد مطلوب، ایجاد تعادل بین اندام هوایی و ریشه، دریافت نور توسط شاخه های داخل تاج، افزایش مقاوت در برابر وزش باد، جوان سازی درخت و تربیت استاندارد از جمله نتایج هرس سنگین در درختان است.

شهر شاهرود 150 هزار تن جمعیت و سه هزارو500 هکتار مساحت داشته و یکی از سرسبزترین شهرهای استان کویری سمنان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.