علی آذری عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان ابراز داشت: سیاست وزارت میراث فرهنگی ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری با هدف بازسازی، مرمت و بهره‌برداری است و  برای  صاحبان شخصی خانه‌های تاریخی نیز حمایت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.  

وی افزود: تعداد آثار تاریخی با ثبت ملی در ایران ۳۳ هزار و ۷۶۲ اثر است که ۱۲ هزار و ۵۶۳ بنای تاریخی را شامل می‌شود و بودجه وزرات میراث فرهنگی برای هر مترمربع از آثار ۳ الی چهار میلیون تومان است که نسبت به این بودجه  بدون ورود بخش خصوصی رسیدگی به آنها  امکان پذیر نخواهد بود.  

وی تاکید کرد: استفاده از بناهای تاریخی در برخی از شهرها به عنوان محل گردشگری، اقامتگاه و محل پذیرایی توسط بخش خصوصی  اشباع شده است و به علت وجود بناهای تاریخی با تعداد بالا در ایران می توان برای حفظ و نگهداری و مرمت آنها، بناها را  به صورت کاربردی در اختیار ادارات، سازمان ها، نگارخانه ها  و محل های فرهنگی هنری قرار داد.

وی اظهار داشت: در سیل ابتدای سال ۹۸ نزدیک به ۳۴۰ میلیارد تومان در ۲۳ استان به آثار تاریخی خسارت وارد شد این در حالی بود که در برنامه بودجه ای  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این هزینه پیش بینی نشده بود و  بسیاری از بناها در شرایط جوی قرار می گیرد که در برنامه نبوده است.  

این مقام مسوول میراث فرهنگی با توجه به وجود ۳۰ کاروانسرا در استان سمنان گفت: برای حفاظت و رسیدگی به  کاروانسراها در مسیر خراسان که بیشتر آن در استان سمنان واقع است ۱۰  میلیارد ریال اختصاص یافته است و در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.