سرهنگ حسین صادقی روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حسابش به صورت اینترنتی، موضوع پرونده در دستور کار کارشناسان  پلیس فتا قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اخذ اظهارات شاکی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی وی در چند مرحله و آنالیز تراکنش‌های انجام شده، مشخص شد مبالغ مورد ادعای شاکی به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه‌های پرداخت مختلف صورت پذیرفته است.

وی بیان کرد: با هوشیاری پلیس فتا در بررسی های  انجام شده و هماهنگی با مراجع قضایی و جمع‌آوری تمام ادله‌های دیجیتالی مکشوفه، متهم شناسایی و دستگیر شد.

صادقی خاطرنشان کرد: متهم ابتدا سعی در گمراه کردن پلیس داشت که با هوشیاری کارشناسان در مواجهه با ادله دیجیتال، لب به سخن گشوده و به جرم خود اعتراف کرد و بیان داشت که با در اختیار داشتن کارت بانکی مادربزرگ خود، رمز دوم اینترنتی آن را فعال کرده و بابت خرید شارژ تلفن همراه اقدام به برداشت وجه به صورت غیرمجاز می‌ کرده است.

وی در زمینه میزان برداشت شده از حساب شاکی مبلغی را عنوان نکرد.

وی بیان اینکه فعال کردن سامانه پیامکی مربوط به حساب بانکی یکی از راه‌های اطلاع از تراکنش‌های حساب بانکی است، یادآور شد: درخواست ارسال پیامک در انجام تراکنش‌ها و ورود به خدمات غیرحضوری مانند اینترنت بانک موجب آگاهی کاربران از سوء استفاده احتمالی و جلوگیری از سوء استفاده می‌شود.

رییس پلیس فتا استان سمنان اظهار داشت: شهروندان به محض دریافت پیامکی که خودشان تراکنشی انجام نداده‌اند برای تعویض رمز خود اقدام کنند.

صادقی گفت: دقت و هوشیاری مهمترین راهکار برای مهار و خنثی کردن طرح‌های کلاهبرداری است و به منظور پیشگیری و جلوگیری از وقوع هرگونه جرایم اینترنتی، لازم است افراد در حفظ و نگهداری کارت‌های بانکی و اطلاعات آن کوشا و دقیق باشند و درصورت مواجهه با تراکنش و عملیات بانکی مشکوک در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز اول و دوم خود اقدام کنند.

شهروندان می‌توانند به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرائم سایبری، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.