بنفشه زهرایی عصر شنبه در نشست سازگاری با کم آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: آب قابل برنامه‌ریزی یا میزان آبی که استفاده در آن حد سبب پایداری منابع آب زیرزمینی می‌شود، در استان سمنان رعایت نشده و وضعیت مطلوبی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت بغرنج آبخوان‌های سمنان، بیان کرد: تعدادی از آبخوان‌های استان به علت تمرکز فشرده جمعیت از عمر آن‌ها حدود ۲۵ سال بیشتر نمانده است که نیازمند سرعت‌ عمل در برنامه‌ریزی به منظور جلوگیری از کاهش منابع آب زیرزمینی و اجرای آن است.

ضرورت مدیریت مشارکتی در تدوین سند سازگاری با کم آبی

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو یادآور شد: استان‌ها از جمله سمنان در تدوین سند سازگاری با کم آبی برنامه‌های جدیدی مطرح کرده و پیشنهاد دهند که برای تحقق این امر تشکیل اتاق فکر با دانشگاهیان و بخش خصوصی لازم است.

زهرایی اضافه کرد: مدیریت مشارکتی مساله‌ای است که متولیان تهیه و تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان‌ها باید آن را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به محورهای اصلی سند سازگاری با کم آبی در کشور، بیان کرد: تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف،  برنامه‌ریزی برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی و باتوجه به کاهش و سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی، پشتیبانی از تدابیر استان‌ها در خصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی از جمله محورهای اصلی تصویب این سند است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو ادامه داد: مواردی از محورهای اصلی تدوین سند سازگاری با کم آبی، استانی و برخی نیز ملی است که استان‌ها در تهیه این سند به این مقوله توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مرجع تخصیص آب و تامین اعتبار طرح‌ها نیست، تاکید کرد: پیشنهادها و اقدام‌ها در این سند در چارچوب اعتبارات تخصیصی به دستگاه‌های هر استان مطرح و انجام شود.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو اظهارداشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر روی منابع در نظر گرفته شده در سند سازگاری با کم آبی استان‌ها حساسیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.