محمد طاهری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون 2 شهر بزرگ سمنان و شاهرود در استان با کمبود 150 و 200 لیتر بر ثانیه آب مواجه هستند و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی صرفه جویی، برای تمام فصل های سال از سوی بخش های مختلف ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: در 2 سال گذشته تعداد زیادی چاه برای تامین آب آشامیدنی در استان سمنان حفر شد اما این منابع آبی تنها می تواند در کوتاه مدت مشکل کم آبی در سمنان را برطرف کند.
وی اضافه کرد: مهم ترین راهبرد برای برای رفع کم آبی در بلند مدت در استان سمنان انتقال از سایر حوزه هاست و مسوولان امر باید برای اجرای این طرح ها اقدام کنند.
طاهری ادامه داد: اکنون طرح انتقال آب خزر به سمنان، طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری در استان گلستان به شهرستان شاهرود و طرح انتقال آب از سد نمرود به شهرستان گرمسار در دستور کار وزارت نیرو برای این استان قرار دارد که با نگاه فرامنطقه ای می توان چالش کم آبی در سمنان را به میزان قابل توجه ای کاهش داد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان با بیان اینکه در تمامی شهرهای استان بحران کم آبی ملموس است، بیان کرد: در شهر دامغان و گرمسار به ترتیب 80 و 60 لیتر بر ثانیه کم آبی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان تصریح کرد: بیش از 80 درصد از آب تولید در بخش کشاورزی سمنان مصرف می شود که با صرفه جویی و بازچرخانی آب می توان گامی اساسی برای رفع کم آبی در استان برداشت.
به گفته مسوولان نیمی از 26 دشت استان سمنان در محدوده بحرانی قرار گرفته و برداشت آب در آن ها ممنوع است ،13 دشت دیگر نیز وضعیت مطلوبی ندارند.
آب آشامیدنی مردم استان سمنان 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامین می شود.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.