کیومرث کلانتری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پارک ملی توران در استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اجرای طرح تکثیر و پرورش آهو در پارک ملی توران سال گذشته با ۶ آهو شروع شد و اکنون تعداد آهوها به ۱۴ راس رسیده است.
وی ادامه داد: هدف از ایجاد سایت تکثیر آهو، تامین شرایط ایده‌آل از لحاظ آب و غذا و افزایش جمعیت این گونه به منظور افزایش تعداد طعمه یوزپلنگ آسیایی است.
کلانتری بیان کرد: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست،حفاظت کیفی از مناطق تحت مدیریت است و در گام اول باید حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش از هر گونه تخریب و تعرض مدنظر قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: حفظ تنوع گونه و تنوع ژن برای نسل امروز و آینده از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است و در این بین، ذخیره گاه زیستکره توران یکی از بهترین زیستگاه‌ها و مناطق با ارزش کشور است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: شناسایی تعارضات و رفع آن لازمه حفاظت از ذخیرگاه توران است.
وی با تاکید بر مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در این زمینه عملکرد مطلوب داشته‌اند.
وی یادآور شد: پاکسازی کامل محدوده پارک ملی و بخشی از پناهگاه حیات وحش توران از دام اهلی، یکی از اقدامات ارزشمند انجام شده توسط سازمان‌های مردم نهاد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است.
کلانتری اضافه کرد: بیش از ۱۵ درصد از مساحت یک و نیم میلیون هکتاری پارک ملی توران مراتع تحت تعلیف دام است که پاکسازی این منطقه از دام اهلی گامی موثر در حفظ گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: با جهت دهی بخشی از اعتبارات ملی و اجرای طرح‌های خرید حقوق دامداران پارک ملی توران، مهمترین مانع امنیت زیستگاه‌های مجموعه توران برچیده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بازدید از ذخیره گاه زیستکره توران و بررسی زیستگاه‌های گور خر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی و اجرای طرح‌های جدید به منظور حفاظت از گونه‌های زیستی در این ذخیرگاه ۲ روزه به استان سمنان سفر کرد.
سگ های گله و جاده ۲ عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران واقع در شرق استان سمنان به شمار می رود و سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته پروانه چرای دام دامداران منطقه در محدوده ۱۰۰ هزار هکتاری در پارک توران را به منظور حفظ جان یوزپلنگ های ایرانی، خریداری کرد تا از ورود دام و سگ گله به منطقه حفاظت شده جلوگیری شود.

امسال برای اولین بار در محدوده حفاظت شده پارک ملی توران در فصل تعلیف، هیچ دامی وارد نشد و این اقدام ارزشمند برای حفظ جان گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی محسوب می شود.
یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.