سردار علی اصغر زارعی چهارشنبه در نخستین همایش پدافند شیمیایی کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود، با اشاره به گام های برداشته شده در پدافند غیرعامل، ابراز داشت: با توجه به گسترش فناوری و استفاده از ابزارهای نوین که به کشور وارد می شود، باید دستورکارها در حوزه پدافند غیرعامل بومی سازی شود ، در این راستا نیازمند همفکری دانشگاه ها هستیم.
وی افزود: با مجوز وزارت علوم دوره های کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل با گرایش های مختلف در تعدادی از دانشگاه ها راه اندازی شد و نیاز است این رشته ها در دیگر دانشگاه ها نیز فعال شود.
زارعی با تاکید بر اشتغالزا بودن رشته های مرتبط با پدافند غیرعامل ادامه داد: نباید همیشه به دنبال ایجاد کارخانه ای جدید بود بلکه زمینه هایی وجود دارد که هم خطرات را کاهش می دهد و هم اشتغال زایی می کند. برای نمونه در کشور ما به اندازه چین انرژی مصرف می شود در حالی که می توان با تربیت نیروی ممیزی انرژی و به کار گیری در مراکز مختلفی مانند شهرداری ها برای اعطای مجوز به ساختمان ها، این مشکل را برطرف کرد.
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زیرساخت های پیش از انقلاب با نگاه مقابه با تهدید ساخته نشده، افزود: حتی بعد از جنگ تحمیلی نیز در توسعه برخی زیرساخت ها نتوانستیم ملاحظات پدافندی را رعایت کنیم و اکنون علاوه بر کاهش آسیب پذیری زیرساخت های قدیمی باید تمام زیرساخت های جدید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.
زارعی تصریح کرد: در موضوع پدافند شیمیایی بیش از هرچیز باید نگران مشکلات داخلی بود و مواردی چون نگهداری مواد پرخطر و مراکز پرخطر داخل شهرها و نبود حسابرسی در تولید و واردات مواد شیمیایی از جمله این مشکلات است.
وی یادآور شد: در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان که با حمله به اتوبوس پاسداران رخ داد، دستگیرشدگان اعلام کردند دستور کار تولید مواد انفجاری را از خارج دریافت کردند اما مواد شیمیایی از داخل کشور خریداری شده بود.
وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد وظایف در پدافند غیرعامل مقابله با رخ دادن حوادث است، افزود: باید جلوی خیلی از کارهای کوچک از سطح کلان مدیریتی تا سطح جامعه گرفته شود تا از بروز حوادث بزرگ جلوگیری شود.
نخستین همایش پدافند شیمیایی کشور در پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.