علی اکبر عباسی راد عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بذرپاشی ۲۰۰ هکتار از مراتع شهر کلاته رودبار شامل مراتع مانگاس و چیرو است. 
وی ادامه داد: ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده در اجرای این طرح، از محل صندوق توسعه ملی سالجاری تامین اعتبار شده است. 
عباسی راد اظهار داشت: این عملیات بیولوژیک یا زیست شناختی از طریق انجام مناقصه و پس از عقد قرارداد با پیمانکار به انجام رسید که در اجرای آن از نیروی کار محلی و بومی استفاده شد. 
وی افزود: بذرپاشی یکی از روش های اصلاحی در مراتع می باشد که در این روش بذر گیاهان مرتعی در پاییز هر سال و قبل از بارندگی در سطح خاک قرار می‌گیرد. 
به گفته عباسی راد، هدف از کاشت این بذرها در قبل از فصل بارندگی، استفاده حداکثری از نزولات آسمانی جهت جوانه زدن و ادامه رشد است. 
وی اضافه کرد: انتخاب گونه‌های سازگار با شرایط منطقه یکی از عوامل مهم موفقیت در این روش است که گونه های ماشک، فَستوکا و اِسپرس از گونه های با ارزش بومی و تأمین بذر محسوب می‌شود. 
وی افزود: خوش خوراکی، سازگاری با محیط، تولید قوی، رقابت مطلوب با گیاهان دیگر، خود ترمیمی و حفظ خاک در مقابل فرسایش،باید از ویژگی‌های اصلی این بذرها باشد. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان به لزوم قُرُق نمودن عرصه های کشت شده اشاره کرد و گفت: عرصه های بذرپاشی شده تا زمانی که گیاهان جدید به بذر نرفته اند باید از چرای دام مصون بمانند.

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

عرصه مرتع دربردارنده ۸۰۰ هزار هکتار از پهنه شهرستان دامغان است که هم اکنون تعداد ۵۹۳ بهره بردار با ظرفیت ۹۴ هزار واحد دامی در ۱۶۲ سامانه عرفی از مراتع این شهرستان بهره برداری می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.