نویسنده کتاب «تذکره شعرای سمنان» در پیشگفتار آورده است: در دهه سوم از مرداد ماه سال ۱۳۷۹ اندکی کمتر از نیم قرن و درست چهل و دو سال از انتشار کتاب تذکره شعرای سمنان می‌گذشت.

نصرت الله نوح در کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای خود ادامه می‌دهد: با اینکه حتی در حد امکانات فنی چاپ در آن زمان، سیمای ظاهری این کتاب که نخستین تاریخچه مدون از زندگی شعرای سمنان بود. چشم نواز نبود، اما در حد مقدورات مالی و اهلیت فنی گردآورنده، همتی در خور تحسین صورت گرفته بود، این کتاب از آن پس به عنوان اثری مرجع همواره مورد بهره برداری پژوهشگران مقولات ادبی - هم در محدوده سمنان و هم در سطح کشور بوده است.

پیشگفتار ادامه دارد: شماری از شاعرانی که آن زمان، نوجوانان و جوانان نوخاسته و تازه به راه افتاده بودند، امروز سپید مویانی گام‌زن در غروبگاه زندگی هستند و یا به جاودانگی پیوسته اند. و شماری از شاعرانی که اینک قدم در ورقهای تذکره گذاشته اند، آن زمان هنوز گام به جهان ننهاده بودند.

تذکره شعرای سمنان، در همان حال که سند مکتوب شعر در سمنان است، مدرکی جالب از حافظه تاریخی ادب معاصر شهر ما نیز هست.

اینک این کتاب بصورتی کاملا متفاوت عرضه می‌شود. از لحاظ شکل و محتوا تغییرات عمده‌ای یافته است. مولف، چنانکه خود اشاره کرده است در طول این ایام یافته‌های خود را هم از لحاظ چهره‌ها و اسامی شاعران متقدم که یا از قلم افتاده یا در آن زمان نشانی از آن‌ها به دست نیامده بود و هم از نظر حضور چهره‌های تازه بر آن افزوده است.

از آفریده‌های شاعران، نمونه‌های تازه جایگزین نمونه‌های قبلی شده است، مگر چند تنی که اثر تازه‌ای از آنان بدست نیامده است.

ساختار تدوینی کتاب تغییر عمده یافته و بر اساس سال تولد شاعران فهرست‌بندی شده است. زندگینامه‌های شاعران بر اساس منابع تازه‌یاب و دریافت‌های تازه تنظیم شده است. تصویرها تازه‌تر شده‌اند و سیمای امروزی صاحبان خود را نشان می‌دهند. در حروف نگاری و نیز مسائل فنی کتاب از آخرین یافته‌های تکنولوژی این صنعت در کشور ما، سود برده شده است.

بخشی از کتاب

شهاب سمنانی(شهاب) قرن ۶ (ق). از شهاب بن علی بن کمال سمنانی در تذکره‌ها نامی به میان نیامده و فقط در نسخه‌ای خطی که در اختیار آقای ایرج افشار نویسنده و محقق معروف و مدیر مجله ادبی آینده می‌باشد، مقداری از آثار او ثبت شده است.

آقای افشار در مجموعه «کمیته» پیرامون این نسخه با ارزش مقاله‌ای نوشته‌اند و گزیده‌ای از آثار «شهاب» را نیز درج کرده‌اند. ما ضمن استفاده از آن مقاله چون به آثار بیشتری از «شهاب» نیاز داشتیم، خواست خود را با آقای افشار در میان گذاشتیم و ایشان فتوکپی دو صفحه از نسخه مذکور را که حاوی هفت غزل و یک قطعه بود در اختیار ما گذاشتند که ضمن تشکر از ایشان از نظر خوانندگان می‌گذرد.

لازم به توضیح است که باز هم زندگی این شاعر در پرده ابهام باقی می‌ماند و فقط تاریخ ۶۲۹ هجری که زمان کتابت نسخه خطی مزبور می‌باشد در دست است.

از قصیده ۷۶ بیتی در مدح علی(ع)

پیش از آن کاین چارطاق و هفت منظر کرده‌اند

فرض بر اروواح انسان، حب حیدر کرده‌اند

چشم اقبال شهاب از مهر رویت در ازل

کوری چشم خوارج همچو عبهر کرده‌اند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.