ایرج حیدریان روز سه‌شنبه در نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: پیگیری‌هایی برای تامین ۱۳۳ لیتر بر ثانیه آب برای معادن شرق استان در دستور است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تامین این میزان آب در دست پیگیری است.
وی خاطر نشان کرد: براساس نامه‌نگاری‌های انجام شده وزارت نیرو دستور بررسی منطقه برای تامین آب را انجام داده است که این اقدام برای رفع کم‌آبی در بخش معادن شرق استان به صورت کوتاه مدت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: ۳۰ میلیون لیتر بر ثانیه با انتقال آب خزر به سمنان برای صنایع شهرستان‌های شرق استان در نظر گرفته شده است که با اجرای این طرح در بلندمدت برای رفع چالش کم‌آبی در بخش صنعت و معدن شاهرود و میامی اقدام می شود.
حیدریان اضافه کرد: از ابتدای اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه تاکنون تنها دو مورد برای تخصیص آب در بخش صنایع استان اقدام شد که طرح‌های از این دست باید افزایش یابد.
وی تصریح کرد: رفع چالش کم‌آبی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان سمنان در دستور کار است که با برنامه‌ریزی ، طرح‌های تامین آب در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: این شرکت براساس اولویت‌ها برای رونق کسب و کار در خدمت بخش صنعت و معدن با تامین آب در کنار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران است. 

فرماندار دامغان نیز در این نشست افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم اشتغال آفرین دامغان معدن است که باید از این منابع اقتصادی برای توسعه کسب و کار بهره برد.
علی اصغر مجد خاطر نشان کرد: رفع مشکلات زیرساختی از جمله برق در برخی از معادن دامغان مطالبه جدی معدنکاران است که در سفر سال گذشته رئیس جمهوری اعتبارهایی برای رفع این چالش مصوب شد.
فرماندار دامغان اضافه کرد: یک هزار و ۹۰۰ نفر در معادن دامغان مشغول به کار هستند و ۲۶ ماده معدنی در این شهرستان تاکنون شناسایی شده است.
مجد ادامه داد: براساس آمار ۷۱ درصد معادن دامغان فعال است و از مجموع معادن این شهرستان ، ۵۶ مورد در بخش مرکزی و ۷۶ مورد در بخش امیرآباد قرار دارد.
وی اضافه کرد: براساس آمار ۲۱ درصد معادن دارای پروانه بهره‌برداری استان سمنان در دامغان وجود دارد و ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی این بخش از اقتصاد دامغان برای توسعه کسب و کار بی‌نظیر است.
فرماندار دامغان گفت: از مجموع ۱۷۶ معدن دارای پروانه اکتشاف استان سمنان ۳۸ مورد در دامغان است.
مجد تصریح کرد: زغال سنگ، طلا، مس و سرب در معادن دامغان ظرفیت اکتشاف دارد که با رفع مشکلات زیرساختی می توان برای توسعه روزافزون این بخش در استان اقدام کرد.
در این نشست، درباره معادن واقع در منطقه استحفاظی هوا فضای جنوب سمنان، درخواست تعطیلی موقت و محاسبه حقوق دولتی تعدادی از معادن استان بررسی و تصمیم گیری شد.
۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک ، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۱۵ درصد سولفات سدیم، ۱۵ درصد زغالسنگ و ۲۰ درصد کرومیت کشور در سمنان وجود دارد و سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون تن مواد معدنی استخراج  در استان استخراج می شود.
بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی از معادن سمنان استخراج می‌شود. این استان از لحاظ استخراج مواد معدنی رتبه ششم و در شاخص تعداد معادن رتبه پنجم کشور را دارد.
۷۳۳۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.