مردم مسلمان ایران همچون دیگر کشورهای اسلامی، همه ساله با آغاز ماه محرم به برافراشتن پرچم های مشکی در خانه ها اقدام کرده و با این اقدام، ارادت قلبی خود را به عزای سیدالشهدا اعلام می کنند. 

دسته‌روی، اطعام، علم بندان، طوقبندان، جامه کردن طوق، مرثیه و تعزیه خوانی، سینه زنی، سنگ زنی، طبل و سِنج‌زنی، از جمله این اقدام ها است. 

مردم شهرستان دامغان نیز در روستاهای خود سنت های قدیمی را اجرا می کنند که در این ماه مرسوم است، برخی آیین ها ویژه اولین روزهای ماه محرم است و به نوعی به پیشوازرفتن این ماه بزرگ و  واقعه تاریخی محسوب می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره آیین های ویژه این شهرستان، افزود: مردم شهرستان دامغان همه ساله چند روز مانده به آغاز ماه محرم، علم، مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات های خود را سیاه پوش کرده و خود را برای استقبال از ماه عزاداری سالار شهیدان، آماده می کنند. 
حجت الاسلام حسین صبوری ادامه داد: مردم روستای جزن دامغان نیز با اجرای آیین «ای دوستان ماه محرم آمده»، به استقبال ماه محرم می روند. 
وی اضافه کرد: در باور اهالی منطقه است که این آیین کهن و مذهبی، با بیش از ۴۵۰ سال قدمت در روستای جزن دامغان اجرا می شود. 
صبوری، به آیین‌های عزاداری ماه محرم در دامغان اشاره کرد و گفت: عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در هر نقطه از شهرستان دامغان دارای رنگ و بویی خاص است که هر کدام با شیوه و آیین خود به استقبال محرم رفته و عزاداری می کنند. 
وی افزود: آیین رسم شاطری از دیگر آیین های سنتی این روستا است که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می شود و در این آیین مردم جزن لباس نانوایان را پوشیده و عزاداری می کنند. 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد: در اولین روز از ماه محرم آیین‌های ویژه عزاداری سنتی در مناطق مختلف شهر و روستاهای دامغان برگزار می‌شود.
یکی از اهالی روستای جزن نیز در خصوص این آیین معنوی، گفت: آیین «ای دوستان ماه محرم آمده» در روزهای اول و دوم محرم برگزار می شود که در آن، عزاداران حسینی در سطح روستا حرکت کرده و با خواندن اشعار با موضوع محرم و عاشورا فضایی معنوی ایجاد می کنند و به سوگواری می پردازند. 
محمد طوسی ادامه داد: این آیین طبق سنت دیرینه و با هدف آگاهی و اطلاع رسانی به اهالی روستا از فرارسیدن ماه محرم همراه با راه‌اندازی دسته های عزاداری است تا مردم از این طریق از فرارسیدن ماه محرم با خبر شده و آماده عزاداری شوند.
شهرستان دامغان دارای بیش از ۴۰۰ مسجد و حسینیه، ۳۸ امامزاده و بقاع متبرکه است که تعداد ۲۵۰ نفر عضو هیات امنای این اماکن هستند.
بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.
جَزَن روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان در استان سمنان است که در ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دامغان واقع شده است و براساس سرشماری سال ۹۵، یک هزار و ۸۱۸ نفر جمعیت دارد.
۹۸۵۶/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.