به گزارش ایرنا، این آیین دیرینه همه ساله در یازدهمین روز ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار می شود که طی آن هیات های بیش از 80 روستای این شهرستان، به یاد مظلومیت اباعبدالله و 72 شهید کربلا عزاداری می کنند.
آیین کهن عزاداری یازدهم محرم دامغان به عنوان میراث معنوی و ناملموس فرهنگی، در سال 1391 به شماره 653 در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: در راستای عزاداری 11 محرم الحرام، حرکت هیات های عزاداری از دو مکان امامزاده علی و ولی (ع) و حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) آغاز شد و در محل زیارتگاه بکیربن اعین با اجتماع و اقامه نماز جمعه به پایان می رسد.
حجت الاسلام حسین صبوری اضافه کرد: هیات های عزاداری روستاهای دامغان از ساعت هشت صبح حرکت خود را به سمت بکیربن اعین آغاز کردند و در مرکز شهر به یکدیگر ملحق شده و به ادامه مسیر پرداختند.
وی تصریح کرد: 80 هیات عزاداری روستاهای دامغان با حضور خود در این عزاداری در سوگ شهیدان دشت کربلا نخل گردانی، سینه زنی، زنجیر زنی و سنج زنی کردند که اجرای نمادین حرکت کاروان اسرا و تعزیه خوانی نیز از دیگر برنامه های این روز بود.
صبوری افزود: آیین سوگواری یازدهم محرم ، ریشه ای بیش از 100 ساله دارد که اهالی شهرستان دامغان در کنار استقبال از هیات های روستاهای این شهرستان، با برپایی ایستگاه های صلواتی، اطعام و دادن نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.
وی افزود: با آغاز اذان ظهر به وقت دامغان، هیات های مذهبی که هنوز به اجتماع نرسیده اند از خیابان خارج شده و فضا را برای حرکت نخل مهیا می کنند، این آیین سنتی با سابقه تاریخی، علاوه بر شهرستان دامغان در کشور تنها در شهر یزد همه ساله اجرا می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: با توجه به اجتماع عزاداران و برگزاری نماز جمعه در جوار زیارتگاه بکیر بن اعین، طبخ 72 دیگ غذا و اطعام عزاداران حسینی به نیت شهدای کربلا انجام می شود.
برخی گروه های هنری نیز متناسب با نهضت عاشورا برنامه های هنری سوگوارانه در این اجتماع بزرگ برگزار کردند.
شهرستان دامغان در بخش مرکزی دارای 60 روستا و در بخش امیرآباد دارای 37 روستا است، این شهرستان 56 دهیاری مصوب دارد.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.