حسین شاهینی روز یکشنبه به خبرنگاران در سمنان ابراز داشت: ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سامانه آبیاری نوین در ۴۲۰ هکتار اراضی کشاورزی منطقه کم برخوردار خارتوران هزینه شده و اجرای این  طرح در وسعت ۲ هزار هکتار در دستور کار بود که اکنون ۴۲۰ هکتار اجرا شده است.

وی  با بیان اینکه جمعیت حدود سه هزارنفری منطقه کم برخوردار خارتوران بیشتر به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، ادامه داد: با توجه به جمعیت و فعالیت مردم منطقه به روزرسانی  و تجهیز تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی در دستور کار مدیریت آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار گرفت.

وی  خاطرنشان کرد: تعدد منابع آبی و وجود کانال های سنتی انتقال آب و همچنین توزیع نشدن یکنواخت آب، سبب شده تا بازدهی آبیاری در منطقه کم برخوردار خارتوران  در وضعیت مطلوبی نباشد و توسعه سامانه آبیاری نوین راهبرد سازمان جهادکشاورزی استان سمنان برای مدیریت مصرف منابع آبی است.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: مرمت ۱۵ کیلومتر قنات، تسطیح اراضی در وسعت ۷۰ هکتار و احداث ۱۱ کیلومتر لوله و کانال بتنی انتقال آب برخی از اقدام های انجام‌شده برای افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در منطقه کم برخوردار خارتوران در سال‌های گذشته است.

شاهینی یادآور شد: برای اجرای طرح سامانه‌های آبیاری کم‌فشار در وسعت ۲ هزار هکتار از ۲۴ حلقه چاه کشاورزی موجود در منطقه کم برخوردار خارتوران استفاده شده است، گفت: اجرای سامانه نوین آبیاری با هدف کمک به کشاورزان منطقه برای مدیریت بهینه آب کشاورزی و ارتقای سطح معیشتی و پایداری اشتغال در منطقه انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن که از دوام و عمر بالایی برخوردارند به ابتدای مزارع منتقل‌شده و در مزارع توزیع می‌شوند افزود: با اجرای این طرح علاوه بر حل معضل انتقال آب بازدهی توزیع نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: اجرای این طرح به علت ایجاد منابع آبی تاثیر مثبتی نیز بر اشتغال منطقه و حفظ و حراست از منابع طبیعی منطقه دارد.

منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان و در۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.