شهید کاسبان، فرزند خسرو و بتول ، دوم شهریور ۱۳۴۳ در شهرستان آرادان در خانواده‌ای دیندار و پایبند به احکام اسلامی متولد شد.

این شهید والامقام، پدرش در کنار کار کشاورزی و دامداری، خیاط بود و او نیز در زمان فراغت به پدرش کمک می‌کرد و در رعایت ادب و احترام به دیگران الگویی برای هم سن و سالانش بود.

این شهید جلیل القدر هیچگاه خواندن نماز اول وقت را ترک نمی‌کرد و همیشه در صف اول نماز جماعت و جمعه بود و گاه در نیمه‌ها شب با خواندن نماز شب به راز و نیاز با خدایش می‌پرداخت.

این شهید بزرگوار، همراه با پدرش در مساجد حضور پررنگ داشت و از همان زمان کودکی استفاده از مباحث مذهبی، شخصیّت او را کم‌کم شکل داد و تا جایی پیش رفت که با همان سنّ کم، همکاری با مبارزان علیه نظام استبدادی را شروع کرد.

شهید کاسبان، همزمان با پیروزی ‌انقلاب اسلامی، دانش‌آموز دبیرستان و از شاگردان ممتاز بود و تحصیلات خود را  تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم در این رشته شد.

شهید کاسبان، اهل مطالعه بود و به واسطه مطالعه کتاب‎های زیاد باورش نسبت به حیات‌بخشی مکتب اسلام عمیق‌تر شده بود و  کسانی که او را می‌شناختند، از فامیل و همرزم، اعتقاد دارند که عقل او حدّاقل ۱۰ سال بیشتر از سنش بود.

این شهید بزرگوار در سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد و از زندگی مشترکش یک فزرند پسر به یادگارمانده است.

وی، با شروع جنگ تحمیلی مانند ‌هزاران جوان دیگر، به ندای ‌امام خمینی (ره) لبیک گفت و به صورت خودجوش و به عنوان پاسدار از طرف سپاه گرمسار به جبهه اعزام شد و قبل از اعزام به جبهه سرپرست اداره اطلاعات شهرستان گرمسار بود.

شهید کاسبان چندین بار برای دفاع از خاک میهن اسلامی رهسپار میدان نبرد شده بود و در آخرین اعزامش به خط مقدم جبهه هنوز ۱۰ روز بیشتر نگذشته بود که در عملیات غرورآفرین کربلای پنج در منطقه شلمچه در خرمشهر بر اثر نفوذ گاز شیمیایی به ریه در بیمارستان اهواز بستری شد و سپس به دلیل وخیم بودن حالش از آن جا به تهران منتقل شد و سرانجام در بیست و پنجم دی ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

پیکر مطهر شهید کاسبان پس از تشییع در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد.

استان سمنان سه هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان در موضوع‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی پرونده‌های خبری ویژه را با برنامه مشخص در دستور کار خود داده است.

با هدف قدرشناسی از رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان همچنین الگوسازی برای این نسل، خبرگزاری ایرنا به معرفی شهدای استان سمنان در قالب پرونده خبری می‌پردازد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، سلامت، مفاخر استان و معرفی کتاب، دیگر پرونده‌های خبری خبرگزاری ایرنا استان سمنان است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.