علی رستمی عصر سه شنبه در نشست خبری که در محل کارخانجات این شرکت در آرادان استان سمنان برگزار شد با تاکید بر مدیریت راهبردی در معادن افزود: اگر به زنجیره‌های اقتصادی در معادن توجه کنیم می‌توانیم به آسودگی سوددهی از معادن در کشور را ۱۰ برابر نسبت به مقداری که در حال حاضر وجود دارد افزایش دهیم.

وی با اشاره به حواشی که در مباحث صنعت و معدن، رانت‌ها و نا امیدی‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود گفت: بدون توجه به معلول‌ها بدنبال علت‌های اصلی پایین بودن بهره‌وری هستیم تا بتوانیم پیشرفت قابل توجهی را ایجاد کنیم و تاکنون موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: زمانی که کیک اقتصادی کشور بزرگ شود رانت‌ها و آثار آن به حداقل خواهد رسید و با غلبه بر این موانع اقتصادی می‌توان در عمل شعار رونق تولید را عملی کرد.

رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت املاح معدنی ایران تولیدات خود را در دو استان سمنان و مرکزی انجام می دهد، این شرکت از سال ۶۳ به صورت شرکت سهامی خاص شروع به کار کرد و پس از چند سال به صورت شرکت سهامی عام به کار خود ادامه داد.
وی با اشاره به اینکه این شرکت در تولید سولفات سدیم در ایران سهم زیادی دارد و ۷۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند گفت: در تلاش هستیم این ماده که در حال حاضر بخشی از آن وارد می شود توسط شرکت املاح ایران صادر شود و در محصولاتی صادراتی ایران قرار گیرد ،در حال حاضر تولیدات ۱۰ کارخانه شیشه و ۱۵ کارخانه مواد شوینده به کارخانجات ما با توجه به این ماده دارای وابستگی هستند.

رستمی درباره صنعت نمک و تولیدات زیرمجموعه آن نیز که از دیگر محصولات تولیدی این شرکت می باشد گفت: ۴۵۰ میلیون تن تجارت نمک در جهان وجود دارد و در کشور ما که دارای معادن بسیار غنی نمک می‌باشد فقط ۶۰ تا ۷۰ هزار تن صادرات انجام می شود که سهم بسیار پایینی با توجه به این ظرفیت بالا دارد.
وی گفت: شرکت معدنی ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نمک در ایران می‌باشد و آمادگی کامل وجود دارد که شرکت املاح معدنی ایران با شرکت هایی که مجوز کارخانجات نمک برایشان صادر می‌شود در ساخت ، تجهیز و راه اندازی دستگاه ها از ابتدا مشاوره و همراهی کند تا آن کارخانه بدون وابستگی و بدون نگرانی کارخانه تولید نمک خود را راه اندازی کند تا از ظرفیت های معدنی این ماده که در ایران و استان سمنان فراوان است بهره برداری بیشتری شود.

سهام شرکت معدنی املاح ایران یکی از زیر مجموعه های هلدینگ شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و با مدیریت و برنامه ریزی راهبردی در هزینه ها توانسته است در بازار بورس نیز افزایش چشمگیری داشته باشد و با وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور بدون ضرر و با سود بیشتر به کار خود ادامه دهد و از نگاه مدیریتی این شرکت ،تحریم ها همان‌قدر که می‌تواند تهدید هایی ایجاد کند اما با اندیشه اقتصادی و مدیریت می‌تواند با فرصت های خوبی نیز همراه باشد.
رستمی هم چنین با اشاره به توجه شرکت املاح معدنی ایران به مسائل زیست محیطی گفت: برای استان سمنان نیز به مانند استان مرکزی که برنامه زیست محیطی ویژه ای برای آن اجرا کردیم و گل باطله را به کویر میقان انتقال دادیم در آینده برای استان سمنان نیز برنامه های زیست محیطی خوبی را با مشورت اداره کل محیط زیست استان سمنان برنامه ریزی کرده ایم .
وی با قدردانی از مدیران استان سمنان و نمایندگان آن در پیشبرد اهداف و همراهی آنها در طول این سالها با این شرکت گفت: استان سمنان با توجه به نرخ بیکاری پایینی که نسبت به میانگین کشور دارد و همچنین استفاده از ظرفیت نزدیک بودن آن به پایتخت نشان داده است که مدیران دلسوز و همراهی را بویژه در بخش صنعت و معدن داشته و مدیران آن همیشه سعی کرده اند به دنبال رفع مشکلات باشند.
سولفات سدیم ، سولفات پتاسیم ، نمک تبلور مجدد ،نمک هیدرومیل از جمله محصولات و تولیدات این شرکت هستند.
شرکت معدنی املاح ایران در سال 1363 با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون ریال تاسیس شد. در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت ۲۱۰ میلیارد ریال می‌باشد .اولین کارخانه تولید پودر سولفات سدیم در سال 1373 با ظرفیت اسمی 30 هزار تن در سال در شهرستان گرمسار به بهره برداری رسید .
واحد دوم با ظرفیت اسمی 30 هزار تن در سال 1379 و واحد سوم نیز با همان ظرفیت از سال 1384 در استان مرکزی و شهرستان اراک به بهره برداری رسید .
این شرکت در حال حاضر سالانه حدود 190 هزار تن پودر سولفات سدیم طبق استاندارد ملی و بین المللی جهت مصارف صنایع تولید پودر های شوینده ، شیشه سازی و کاغذسازی تولید می کند.
جهت تامین نیاز کشور به نمک خوراکی مطابق استاندارد های ملی و بین المللی این شرکت مبادرت به احداث واحد تولید نمک خوراکی تصفیه (تبلور مجدد) با ظرفیت 35 هزار تن در سال در استان سمنان شهرستان گرمسار کرده است که این واحد در سال 1383 به بهره برداری رسید. برای تولید نمک در این واحد از فناوری روز دنیا برای تولید نمک خوراکی استفاده شده است .

شرکت معدنی املاح ایران درنیمه دوم سال 93 اقدام به درخواست ودریافت جواز تاسیس برای اجرای طرح تولید نمک خوراکی به روش هیدرومیل درمجتمع گرمسار کرد.این طرح درپایان سال 94 تکمیل و راه اندازی واخذ پروانه بهره برداری آن به سال 95 موکول شد.

معدن سولفات سدیم میقان این شرکت در سال 1373 توسط شرکت کشف شده و در حال حاضر بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور می باشد.

۹۸۵۶/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.