کارگردان نمایش "فصل شیدایی"، از بردن تئاترها به سالن‌های لاکچری و فاصله گرفتن از مردم به عنوان یکی از دلایل بحران مخاطب در تئاتر امروز نام برد و گفت: "فصل شیدایی" خود را محدود به سالن‌های تئاتر نکرده و ضمن حفظ استانداردهای حرفه ای، نمایشرا به بین مردم برده و از همین رو توانسته 2 میلیون مخاطب و بیننده جذب کند.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، سعید اسماعیلی در نشست خبری که به بهانه اجرای این نمایش بزرگ در سمنان برگزار شد اظهار کرد: این نمایش در همه استان‌هایی که به روی صحنه رفته با استقبال عمومی مواجه شده است.

وی از "فصل شیدایی" به عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش کشور نام برد و افزود: این نمایش با اجرا در استان‌های مختلف توانسته مخاطبان زیادی چه از نوع مخاطب عام و چه مخاطب حرفه‌ای و خاص جذب کند.

روایتی از زندگی شهید اخلاقی در"فصل شیدایی"

اسماعیلی با بیان اینکه سمنان شانزدهمین استانی است که این نمایش در آن اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: این نمایش که اولین اجرای آن سال 87 در منطقه عملیاتی فتح‌المبین اجرا شد با طراحی خاص و متفاوت خود توانسته در همه استان‌ها جمعیت زیادی از علاقمندان را جذب کند.

وی با بیان اینکه اجرای این نمایش در هر استان متناسب با شهدای آن استان تغییراتی می‌کند گفت: "فصل شیدایی"در سمنان نیز با محوریت قرار دادن سردار شهید محمود اخلاقی به سطوح مختلف زندگی این شهید والامقام در مبارزات قبل از انقلاب، دوران دفاع مقدس و...می‌پردازد.

کارگردان نمایش "فصل شیدایی" با بیان اینکه زندگی و شهادت این سردار شهید قابلیت ساخت یک فیلم سینمایی را نیز دارد ادامه داد: در این نمایش فرازهایی از زندگی شهید اخلاقی در دوران ستمشاهی و بعد دوران دفاع مقدس تا سال‌های پایانی جنگ و شهادت ایشان در عملیات مرصاد به نمایش درآمده است.

وی زمان اجرای نمایش را 120 دقیقه برشمرد و اضافه کرد: این نمایش به مناسبت برگزاری اجلاسیه شهدای سمنان، به مدت 10 شب در پارک کوهستان سمنان اجرا و پذیرای علاقمندان است.

این کارگردان با بیان اینکه بزرگترین ویژگی این نمایش این است که اتفاقات در پیرامون مخاطب اتفاق می‌افتد گفت: در واقع در این نمایش، مخاطب نیز درگیر نمایش می‌شود.

محدودشدن به سالن‌های لاکچری عامل بحران مخاطب در تئاتر امروز

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوه بازی گرفتن از بازیگران در این نمایش گفت: بازیگران نمایش همگی از سربازان مرکز پدافند هوایی سمنان هستند. در واقع فصل شیدایی در اجراهای خود در استان‌های مختلف از جوانان همان استان استفاده می‌کند و بازیگر حرفه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص بحران مخاطب در تئاتر امروز اظهار کرد: یکی از دلایل این بحران مخاطب به همین برمی‌گردد که تئاتر امروز خود را محدود و منحصر به سالن‌های نمایشی و برخی سالن‌های لاکچری کرده است. در واقع تا مادامی که تئاتر از عموم مردم دوری کرزده و خود را به قشر و سالن‌های خاصی محدود می‌کند با بحران مخاطب مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه عموم مردم به دلیل عدم ارتباط‌گیری با تئاترها از آنها استقبال نمی‌کنند افزود: در بیشتر تئاترها به مفاهیم، فضاها و مولفه‌هایی پرداخته می‌شود که مخاطب عام با آن ارتباط برقرار نمی‌کند و لذا مخاطب نیز به اینگونه نمایش‌ها اقبالی نشان نمی‌دهد. اگر تئاتر خود را به بطن جامعه و زندگی مردم نزدیک کند بی‌تردید به دل تماشاچی نیز خواهد نشست.

هزینه فصل شیدایی بسیار کمتر از تئاترهای تهران است

وی با بیان اینکه ما در فصل شیدایی نخواسته‌ایم که در یک سالن لاکچری بنشینیم ادامه داد: ما رنج اجرا در مناطقی مثل پارک کوهستان سمنان را به جان خریده و به بین مردم آمدیم و از همین رو با اقبال بالای مخاطب روبرو شدیم. در حقیقت اگر هنرمند خود را به جامعه نزدیک‌تر کند، اثرش هم با استقبال مواجه خواهد شد.

کارگردان نمایش "فصل شیدایی"با بیان اینکه هزینه به روی صحنه رفتن نمایش" فصل شیدایی" چندان زیاد نیست گفت: این کار هزینه بسیار کمتری از اجراهایی که در تهران به روی صحنه می‌روند دارد. ضمن اینکه ما استانداردهای حرفه‌ای هم چشم‌پوشی نکردیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا-نمایش " فصل شیدایی" از 21 مردادماه به مدت 10 شب با سرمایه‌گذاری موسسه اوج و با پشتیبانی سپاه ناحیه سمنان در پارک کوهستان سمنان پذیرای علاقه‌مندان به نمایش و فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود. بلیت‌های این نمایش بزرگ رایگان است و علاقمندان می‌توانند در سطح شهر و یا در ورودی پارک کوهستان بلیت‌ نمایش را رایگان دریافت کنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.