مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به ازای هر ۷۰ هزار هکتار اراضی این استان تنها یک جنگلبان وجود دارد.

به گزارش ایسنا-مکنطقه سمنان علینقی حیدریان در آیین تجلیل از جنگلبانان نمونه این استان اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان با کمبود نیروی حفاظتی روبرو است.

وی بابیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی استان با کمبود مشهود نیروی انسانی مواجه است، افزود: به ازای هر ۷۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان یک جنگلبان وجود دارد، در واقع عرصه های منابع طبیعی با کمبود مشهود نیروی انسانی مواجه است و این امر مشارکت هر چه بیشتر نهادهای مردمی را می‌طلبد .

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردمی صرفا با اطلاع رسانی امکان پذیر است، افزود: هم اکنون امکان حفاظت از عرصه به این وسیعی بدون همراهی مردمی میسر نیست و می‌بایست با راهکارهای لازم شرایط را برای حضور آنها فراهم کرد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از جنگل‌های رودبارک و ابر به عنوان دو جنگل هیرکانی استان سمنان نام برد و خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۸ هزار هکتار جنگل هیرکانی و پهن برگ در استان وجود دارد که عمده آن در دو جنگل ابر و رودبارک واقع شده است.

حیدریان ادامه داد: ۱۴۴ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان را نیز جنگل‌های کویری و بیابانی در بر گرفته که برای حفظ و حراست این حجم از مناطق جنگلی نیازمند نیروی انسانی بیشتری هستیم.

وی بابیان اینکه یکی از اقدامات موثر در راستای حفاظت از طبیعت ممنوعیت آتش افروزی در شهرستان مهدی‌شهر است، تصریح کرد: یکی از دلایل نابودی جنگل‌ها آتش سوزی عمدی یا سهوی این مناطق است که باعث از بین رفتن گونه‌های ارزشمند این نواحی می شود .

وی افزود: وجود پلاستیک و شیشه در طبیعت همانند ذره‌بین عمل کرده و باعث آتش سوزی‌های گسترده می شود .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر لزوم توجه بیشتر رسانه‌ها به این بخش تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی هر چه بیشتر و همراهی رسانه‌ها می‌تواند به حفظ و حراست از جنگل‌ها کمک شایانی کند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.