حمیدرضا عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: امسال به دلیل بارندگی مناسب، عرصه‌های مرتعی و جنگلی شهرستان مهدیشهر غنی از پوشش گیاهی و علفی یکساله انبوه و متراکم است که خشک شدن علف‌ها، گرمای هوا و کاهش رطوبت نسبی مناطق، احتمال آتش سوزی را افزایش داده و با توجه حساسیت موضوع شورای مدیریت بحران مهدیشهر روشن کردن آتش در عرصه های مرتعی و جنگلی را ممنوع کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین وسعت جنگل‌های پهن برگ استان سمنان در شهرستان مهدیشهر قرار دارد، ادامه داد: اکنون عرصه‌های مرتعی و جنگلی مهدیشهر در شرایط فوق بحرانی به لحاظ خطر آتش سوزی قرار دارد.

وی ابراز داشت: در فصل پاییز به به دلیل خشک شدن و ریزش برگ‌ها، احتمال آتش سوزی وجود دارد و به همین دلیل شرایط فوق بحرانی در مهدیشهر تا آذرماه امسال ادامه دارد.

عبدوس ادامه داد: روز گذشته بر اثر سهل انگاری یک باغدار، یک هکتار از عرصه های مرتعی شهرستان مهدیشهر در آتش سوخت.

وی خاطرنشان کرد: باغدار برای کنترل علف‌های هرز اقدام به برافروختن آتش کرده بود که با توجه به خشک بودن مراتع آتش پیشروی کرد و از کنترل خارج شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: رسانه نقشی مهم در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در جلوگیری از آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی دارد و ضروریست در این شرایط خاص بیش از پیش در آموزش به مردم کمک کنند.

وی اضافه کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین از پیکنیک و منقل برای روشن کردن آتش استفاده کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: بطری‌های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می کند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطری‌های شکسته منعکس کننده نور در طبیعت بپرهیزند.

وسعت عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر ۳۹۵ هزار هکتار است که از این وسعت ۸۰ هزار هکتار در وضعیت بحرانی به لحاظ خطر آتش سوزی قرار دارد و برای کنترل این وسعت از عرصه‌های منابع طبیعی تنها یک پایگاه مهار آتش در این شهرستان وجود دارد.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.