مشاور شهردار سمنان در امور بانوان روز شنبه با اشاره به جمع آوری و ایجاد بانک اطلاعاتی از بانوان برجسته و نام‌آور شهر در شهرداری سمنان به خبرنگاران ابراز داشت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایران یک بانوی سمنانی به نام مریم عمید سمنانی است.

سمیه قاسمی افزود: مریم عمید سمنانی با چاپ دومین نشریه زنان ایران به نام روزنامه شکوه، خدمات ارزشمندی در راستای ارتقای سطح علمی و اجتماعی بانوان انجام داده است.

وی خاطر نشان‌ کرد: این بانوی شاخص با رشته عکاسی، زبان فرانسه و علم روزنامه‌نگاری آشنایی داشته است.

قاسمی افزود: نام این بانوی شایسته در جامعه به ورطه فراموشی سپرده شده و در یکصدمین سال درگذشتش هیچ مراسم و بزرگداشتی برای وی برگزار نشده و حتی محل دفن وی در سمنان نیز مشخص نیست.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان با اشاره به صدور مجوز از سوی شهرداری و کارگروه فرهنگی شورای شهر سمنان، بیان کرد: همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو، آیین نکوداشتی در سمنان محل تولد و مدفن این روزنامه نگار بزرگ، برگزار می‌شود.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان با اشاره به اینکه اطلاعات اندکی از این بانو به جای مانده است، گفت: دبیرخانه برگزاری این نکوداشت در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی به منظور جمع‌آوری اطلاعات کامل و جامع از این بانو تشکیل شد تا نکوداشت شایسته‌ای پس از یک قرن برای ایشان برگزار شود.

قاسمی از شهروندان به ویژه بزرگان شهر درخواست کرد تا در صورتی که از این بانو و محل دفن وی اطلاعاتی در دست دارند آن را با امور بانوان شهرداری سمنان در میان بگذارند.

بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت مریم عمید سمنانی به همت امور بانوان شهرداری سمنان و با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و انجمن حافظان میراث فرهنگی سمنان آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

زندگی‌نامه

مریم عمید سمنانی ملقب به مزین‌السلطنه از زنان روشنفکر و روزنامه‌نگار دوران قاجاریه بود. وی دومین نشریه زنان ایران را با نام روزنامه شکوفه در سال ۱۲۹۲ خورشیدی منتشر کرد.

مریم عمید تنها دختر میر سید رضی سمنانی ملقب به «رئیس‌الاطباء»، پزشک قشون ناصرالدین شاه و خواهر میرزا ابراهیم عمیدالسلطنه (اولین نماینده سمنان و شاهرود در مجلس شورای ملی) بود. او در سمنان زاده شد و تحصیلات اولیه را نزد پدرش فرا گرفت. پس از آن ضمن ادامه تحصیل، زبان فرانسه و عکاسی را نیز آموخت.

در ۱۶ سالگی به ازدواجی ناخواسته با حسینفلی میرزا عمادالسلطنه سالور از شاهزادگان قاجار تن داد، که پس از یک سال از او جدا شد. ۷ سال پس از آن با یکی از روشنفکران آن زمان به نام قوام‌الحکماء ازدواج کرد. پس از چند سال قوام‌الحکماء از دنیا رفت و مزین‌السلطنه به تنهایی سرپرستی دو فرزندی را که از دو ازدواج خود داشت به عهده گرفت.

مریم عمید سمنانی نشریه شکوفه را که مجله اختصاصی زنان بود منتشر کرد. وی با انتشار این نشریه، ضمن آموزش و آگاه‌سازی زنان و دختران، برای تساوی حقوق زن و مرد نیز تلاش کرد. وی یکی از اعضای اصلی «انجمن همت خواتین» متشکل از فعالان حقوق زنان بود که به ترویج استفاده از کالاهای داخلی و تشویق فراگیری هنرهای دستی توسط زنان می‌پرداخت.

عمید همچنین از نخستین زنانی بود که دو شعبه مدرسه نوین «دخترانه دارالعلم و صنایع مزینیه» را بنیان نهاد. وی چند کتاب از زبان فرانسه را نیز به فارسی ترجمه کرد.

۷۴۰۸/۷۳۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.