معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بر ضرورت پایداری منابع، بهینه‌سازی مصرف آب و حفظ خاک با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور در جلسه شورای هماهنگی بخش کشاورزی استان اظهار کرد: توجه به مصرف آب، بهره‌وری و مصرف بهینه آن در بخش کشاورزی یکی از موضوعاتی است که با توجه به محدودیت منابع آبی در استان، باید به طور ویژه  مورد توجه مسئولین استان و خصوصا سازمان جهادکشاورزی قرار گیرد .

وی بر لزوم تقویت و توسعه علمی کشاورزی در استان با نظرداشت به دانشگاه‌ها و مجامع علمی کشورتاکید و تصریح کرد: بهره‌گیری از روش‌های علمی یکی از راهکارهای مطمئن در بهینه سازی مصرف آب و حفظ خاک در بخش کشاورزی است و لذا ارتباط با دانشگاه‌ها در راستای علمی کردن کشاورزی و دامپروی، می تواند بسیار موثر باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری از آن به عنوان یکی از راه‌های مقابله با کم‌آبی نام برد و گفت: طرح‌های آبخیزداری می‌تواند با اجرای مطلوب، به ذخیره سازی آب و جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب ها کمک کند .

وی بر لزوم ورود جدی‌تر بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان به طرح‌های آبخیزداری تاکید کرد و افزود: باید حداکثر استفاده را از منابع آبی در دسترس داشته باشیم.

خجسته‌پور ضمن تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در بخش کشاورزی ادامه داد: استفاده از ظرفیت سازمان‌های فعال مردم‌نهاد می تواند در زمینه توجه به مطالبات کشاورزان بسیار تاثیرگذار باشد.

  وی با اشاره به نقش تاریخی زنان در حوزه کشاورزی و اتکاء اقتصاد کشاورزی و دامپروری به آنان گفت: زنان همواره در بخش تولید کشاورزی و دامپروری، هم پای مردان، نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند و امروز نیز باید به این نقش توجه جدی شود.

معاون استاندار سمنان از توانمندسازی زنان روستایی به عنوان یک ضرورت نام برد و اضافه کرد: ارائه آموزش‌های بروز و توانمند سازی زنان می‌تواند به ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی و دامپروری  و تقویت اقتصاد خانوارهای روستایی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زنان روستایی استان با حداقل امکانات و با مواد اولیه ای که در اطراف‌شان وجود دارد، دست به تولیدات با کیفیتی می‌زنند گفت: این زنان در فروش محصولات خود با مشکلاتی مواجه هستند که این موانع و مشکلات باید برداشته شود.

خجسته‌پور بر حفظ جمعیت پویا در روستاها تاکید و خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات و زیرساخت‌های اولیه روزمره در روستاها فرآهم شده، باز هم شاهد مهاجرت روستائیان هستیم و براساس بررسی‌ها، نبود اشتغال یکی از مولفه‌های موثر در این مهاجرت است.

 وی گفت: باید با توسعه صنایع تبدیلی با رویکرد تقویت تولیدات روستائیان، بکوشیم که اشتغال روستائیان را تقویت کنیم تا شاهد مهاجرت معکوس به مناطق روستایی باشیم.

این مدیر ارشد اجرایی در بخش دیگری با بیان اینکه سال ۹۸ ، سال انتخابات است، ادامه داد: انتخابات برای بقا و دوام انقلاب اسلامی برای خدمت بیشتر به مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از نهادها و دستگاه‌هایی که می تواند به واسطه ارتباط چهره به چهره و مستقیمی که با عامه مردم دارد در این زمینه نقش موثری داشته باشد، جهاد کشاورزی است . خدمت‌رسانی به مردم و در درجه دوم توسعه گفتمان انقلاب اسلامی با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و دعوت از کشاورزان برای حضور در انتخابات و افزایش مشارکت سیاسی، می‌تواند به افزایش اقتدار نظام کمک کند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت بخش کشاورزی و تولید گفت: توجه ویژه معظم‌له به سویه‌های اقتصادی در نامگذاری سال‌ها، نشان دهنده این مهم است که توجه به ‌معیشت و اقتصاد مردم باید همواره مورد توجه باشد .

خجسته‌پور با اذعان به اینکه یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد بخش کشاورزی است یادآوری کرد: اگر می‌خواهیم خدمتی به مردم داشته باشیم، باید بکوشیم تا از کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی اقتصادی گام برداریم تا کشاورزان علاوه بر تامین نیاز خود، بتوانند در کنار تقویت اقتصاد کشاورزی به اقتصاد کلان کشور کمک کنند.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به اقتصادمقاومتی گفت: درونزایی یکی از مولفه‌هایی است که اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید دارد و کشاورزی درونزا می‌تواند در راستای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی با خودکفایی به صفر رساندن نیاز به خارج، کمک کند . ضمن اینکه همزمان باید بکوشیم تا به سمت برون‌گرایی با تولید مازاد و صادرات آن به اقصی نقاط جهان گام برداریم .

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.