معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را اتفاقی مبارک دانست و گفت: 58 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در استان سمنان واقع شده است.

علی‌اصغر جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،منطقه سمنان با بیان اینکه ثبت جهانی محدود به جنگل ابر نیست اظهار کرد: از مجموع 58 هزار هکتار جنگل هیرکانی استان تنها 13 هزار هکتار آن در جنگل‌ابر واقع شده و مابقی در دیگر مناطق استان است.

وی تصریح کرد:جنگ در پنج حوزه استان سمنان جنگل‌های هیرکانی وجود دارد و همه این جنگل‌های پنجگانه در ذیل ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: حوزه چاشم و خطیرکوه، فینسک، حوزه دامغان، جنگل ابر و حوزه کالپوش پنج حوزه‌ای هستند که در زمره جنگل‌های هیرکانی  استان سمنان قرار می‌گیرند.

جلالی با بیان اینکه پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی این حوزه‌های پنج‌گانه استان مورد مطالعه قرار گرفت،افزود: البته در جریان ارزیابی‌های کارشناسانه در خصوص این ثبت جهانی ، حوزه‌های جنگلی دیگر استان‌های شمالی که یک نوار هزار کیلومتری را شامل می‌شود هم مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک موفقیت نام برد و ادامه داد: در پرونده ثبت جهانی این جنگل‌ها رقابتی بین ایران و کشور آذربایجان هم وجود داشت اما بعد از مطالعاتی که صورت گرفت جنگل‌های هیرکانی ایران سطح بالاتری داشته و از این رو با با ثبت جهانی آنها موافقت شد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص مزایای این ثبت جهانی گفت: یکی از مزایای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی این است که کار علمی و تحقیقاتی بیشتری بر روی این جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با ثبت جهانی این جنگل‌ها، حفاظت از آنها نیز وضعیت بهتری می‌یابد اضافه کرد: عمده اهمیت این ثبت جهانی در پایداری و حفاظت بیشتر از این میراث طبیعی ارزشمند است. ضمن آنکه ورود گردشگر به آنها نیز مستلزم رعایت یک سری اصول خواهد بود و یا در زمینه ورد دام به این عرصه باید محدودیت‌های بیشتری صورت گیرد.


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.