حمیدرضا عبدوس عصر یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی، مرتعی و جنگلی عرصه های منابع طبیعی استان سمنان و جلوگیری استفاده از سوخت فسیلی و سوزاندن گیاهان و درختان، تنورهای گازی و آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان و بهره برداران عرصه های عرفی منابع طبیعی توزیع شده است.
وی ادامه داد: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل ها در بین مردم با استفاده از طرح جایگزینی سوخت های نفتی و گازی به جای هیزم جنگلی و نیز آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگلی استان از سال 90 اجرا شده و همچنان ادامه دارد.
به گفته عبدوس بسیاری از مردم در روستاها برای فعالیت هایی مانند پخت نان و طبخ غذا دست به قطع درختان می زنند و این مساله موجب تخریب عرصه های منابع طبیعی می شود از این رو برای جلوگیری از این تخریب و فرهنگ سازی در بین جوامع محلی برای مشارکت در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تنورهای گازی و آبگرمکن های خورشیدی توزیع می شود.
وی اظهار داشت: اعتبارهای اختصاص یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی از محل اعتبارهای ملی و صندوق توسعه ملی هزینه شده است.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: بر اساس مطالعه های انجام شده با نصب این آبگرمکن ‌ها در روستا‌های هدف از قطع درختان جنگلی به طور چشمگیری جلوگیری شده است.
وی اضافه کرد: طرح جایگزینی سوخت های فسیلی به صورت عمده در قالب تفاهمنامه حفاظت مشارکتی که با مجریان و ذینفعان طرح های منابع طبیعی با هدف مشارکت بهره برداران در حفاظت عرصه های منابع طبیعی انجام شده است.
به گفته عبدوس، امسال خرید آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی در 22 حوضه آبخیز از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی ، برای 97 خانوار روستایی، پیش بینی و برنامه ریزی شده و اقدام های اولیه آن در حال انجام است.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: مشارکت مردمی نقش مهم و موثر در حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید تلاش شود این مشارکت روز به روز افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قراردارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.