بهراد پورمحمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: فشار خون یکی از بیماری های شایع در ایران و جهان است که در همین راستا به منظور کنترل این بیماری، افراد بالای 30 سال مورد غربالگری قرار گرفتند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از 27 اردیبهشت 98 در شهرستان دامغان همزمان با سراسر کشور آغاز می شود.
پورمحمدی ادامه داد: در اجرای این طرح، با اطلاع رسانی سراسری و تمام توان و امکانات موجود، جمعیت بالای 30 سال شهرستان غربالگری و فشارخون آنان کنترل می شود.
وی عنوان کرد: پس از اجرای طرح غربالگری، بیماران احتمالی شناسایی و اقدامات پیشگیرانه و درمانی به موقع انجام می شود تا از عوارض و ناتوانی‌های بعدی این بیماری پیشگیری شود.
پورمحمدی گفت: انتظار می رود در این طرح 20 درصد از 30 درصد جمعیت بالای 30 سال دارای فشارخون بالا در شهرستان شناسایی شوند.
وی به ارائه خدمات به این افراد اشاره کرد و گفت: در شهرستان دامغان خدماتی از قبیل ویزیت پزشک عمومی، آموزش، مشاوره، شناسایی، غربالگری، ارجاع موارد شناسایی شده به سطوح بالاتر و انجام آزمایش قند خون ناشتا به صورت رایگان انجام می شود.
پورمحمدی افزود: بیماری فشار خون اولین عامل مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است که این عامل خطر تا حدود زیادی قابل پیشگیری و البته قابل کنترل است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان تصریح کرد: مهمترین دلیل مرگ در بیماری فشار خون، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بالای نمک، مصرف پایین حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات است.
به گزارش ایرنا، 27 اردیبهشت روز جهانی کنترل فشارخون است.
میزان آگاهی مردم در ایران از این بیماری در سطح پایین قرار دارد، حد انتظار شناسایی شده افراد مبتلا به فشار خون در کشور حدود 15 درصد جمعیت بالای 30 سال است.
بیش از 95 درصد از مردم دامغان در سامانه یکپارچه بهداشتی سیب ثبت نام کردند و تاکنون بیش از 85 هزار نفر در شهرستان دارای پرونده الکترونیکی بهداشتی و درمانی و وارد این سامانه شدند.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.