پژمان صالحی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پلاکت خون عمر کوتاه در حدود سه روز دارد و به همین دلیل برای تامین پلاکت به اهداکنندگان تازه و اهدای خون یا پلاکت به صورت روزانه نیاز است.
وی ادامه داد: به طور معمول در روزهای ابتدای ماه مبارک رمضان تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش می یابد و همین موضوع موجب مشکل در تهیه فرآورده های خونی مانند پلاکت می شود.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند پلاکت فرزیس و پلاسما فرزیس از اهداکننده فقط پلاکت و پلاسما دریافت می شود و خون به بدن فرد بازمی گردد، ابراز داشت: پایگاه انتقال خون شهر سمنان به دستگاه پلاسما فرزیس و پلاکت فرزیس مجهز است و اهداکنندگان می توانند در صورت تمایل پلاکت و پلاسما اهدا کنند.
صالحی فرد تصریح کرد: استان سمنان میانگین روزانه به 30 واحد پلاکت نیاز دارد و با توجه به ملی بودن شبکه خون رسانی در کشور، چند واحد پلاکت برای رفع نیاز هموطنان بیمار از سمنان به تهران ارسال می شود.
وی یادآور شد: اهدای خون منافاتی با روزه داری ندارد و فرد روزه دار در صورت داشتن شرایط بدنی مناسب، می تواند در زمان روزه داری خون اهدا کند.
وی اضافه کرد: روزه داران می توانند با خوردن افطاری سبک و نوشیدن مایعات فراوان بعد از افطار برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با بیان این که پایگاه انتقال خون در گرمسار در ماه مبارک رمضان تنها صبح ها فعال است، گفت: سه پایگاه انتقال خون در سمنان، شاهرود و دامغان در ماه رمضان علاوه بر صبح ها، در نوبت بعد از افطار از ساعت 21 تا 24 و در شب های قدر تا یک بامداد پذیرای اهداکنندگان خون است.
به گزارش ایرنا، سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر یکهزار نفر است، این شاخص در کشور 27 و در استان سمنان 46 اهداکننده است و 79 درصد اهداکنندگان خون در استان اهداکننده مستمر هستند.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.