به گزارش ایرنا، اعتیاد بلای خانمان سوزی است که هر لحظه فرد معتاد را در منجلاب فقر، تنهایی، کاهش منزلت اجتماعی و بیماری فرو می برد اما باید این تفکر را در جامعه نهادینه کرد که اعتیاد پایان زندگی نیست و فرد معتاد می تواند کمر همت را ببندد و با عزم راسخ اعتیاد را کنار بگذارد و صفحه جدیدی را در زندگی خود باز کند.
اعتیاد وابستگی جانسوزی است که گاه فرد از روی بی اطلاعی و نداشتن مهارت نه گفتن و گاه از روی فقدان تاب آوری در برابر مشکلات به آن رومی آورد و راهکار پیشگیری و مقابله با اعتیاد به عنوان چشمه و منشا دیگر آسیب های اجتماعی فقط و فقط آموزش است.
البته شاید به نظر برخی افراد آموزش یک کلمه شعاری و کلیشه ای باشد اما واقعیت این است که آموزش و اطلاع رسانی گره گشای همه آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد است.
آموزشی موثر است که تمام ارکان جامعه و دخیل در اعتیاد را پوشش دهد به طور مثال اگر دانش آموز و قشر نوجوان را با توجه به شرایط سنی قشر حساس و خطرپذیر بدانیم، با خانواده، مدرسه و محله در ارتباط است، پس باید هر سه محور آموزش های لازم را فرابگیرنند تا با برخورد منطقی و اصولی نقش موثر در پیشگیری ایفا کنند.
آنچه در کنار آموزش در پیشگیری از اعتیاد مهم تلقی می شود تقویت نشاط اجتماعی و ترویج فرهنگ ورزش است، چرا که ورزش با ایجاد سرگرمی و جذابیت در بین نوجوان به عنوان سدی محکم در برابر اعتیاد عمل می کند و با نزدیک شدن به تابستان و فراغت جوانان و نوجوانان از تحصیل، برنامه ریزی کاربردی و هوشمندانه برای پرکردن اوقات فراغت آنان و ایجاد سرگرمی نقش غیرقابل انکاری در پیشگیری از گرایش به مواد مخدر در بین جوانان دارد.

** نقش کلیدی آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: نوجوان به دلیل شرایط سنی در زمره گروه های پرخطر در گرایش به مواد مخدر محسوب می شوند و آموزش و پرورش به عنوان نهاد تربیتی نقش کلیدی در پیشگیری دارد.
حبیب الله خجسته پور ابراز داشت: آموزش و پرورش با سالم سازی محیط آموزشی نقش مهمی در پیشگری از اعتیاد در بین دانش آموزان دارد.
به گفته وی، مدیر مدرسه باید نسبت به محیط اطراف مدرسه نیز حساس باشد و هر گونه مورد مشکوک و حضور افراد خرده فروش مواد مخدر را به منظور پیشگیری و مقابله به نیروی انتظامی برای برخورد و ایجاد محیطی سالم اطلاع رسانی کند.
وی ادامه داد: پیشگیری قدم دوم در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر محسوب می شود و اولین قدم مبارزه مقابله است.
خجسته پور با بیان این که در مقوله مبارزه با اعتیاد مقابله به اندازه پیشگیری دارای اهمیت است، تصریح کرد: مقابله با اعتیاد در سایه برخورد با عوامل عرضه مواد مخدر محقق می شود و ایجاد زمینه برای جلوگیری از شکل گیری تقاضا راهکار اصلی پیشگیری است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطر نشان کرد: درمان آخرین قدم برای مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود.
وی یادآور شد: خطر اعتیاد دور نیست همه جوانان در معرض خطر قرار دارند و اینکه برخی فکر می کنند اعتیاد خانواده هایشان را تهدید نمی کند یک اشتباه بزرگ است.
وی با اشاره به نقش مهم والدین در پیشگیری از اعتیاد، افزود: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در زمینه پیشگیری کار کند و دستیابی به نتیجه مطلوب نیازمند همکاری، کمک و هم افزایی والدین و دستگاه های مراقبتی است.

** تعریف سرگرمی های سالم و ورزش برای کاهش اعتیاد در جوانان
به گفته خجسته پور، یکی از عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر ویژگی تفریحی بودن آن است و راهکار از بین بردن خاصیت سرگرمی مواد مخدر در بین جوانان تعریف سرگرمی جایگزین و تدوین برنامه های فرهنگی، ورزشی و هنری جذاب است.
معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری سمنان اظهار داشت: ورزش نقش غیرقابل انکاری در پیشگیری و کاهش اعتیاد دارد و در مدرسه ها باید برنامه ورزشی فرایندی تعریف شود تا پایان سال دانش آموز درگیر بازی باشد و برنامه معطوف به قهرمان پروری نباشد.
وی اضافه کرد: وظیفه آموزش و پرورش در ورزش قهرمان پروری نیست بلکه به نوعی ترویج ورزش همگانی است .
وی یادآور شد: ورزش با ایجاد درگیری ذهنی و سرگرمی نقش موثری در پیشگیری، کنترل و کاهش اعتیاد دارد.


** آموزش والدین لازمه پیشگیری از اعتیاد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: شناخت کافی و دقیق والدین نقش مهمی در پیشگیری دارد و بر همین اساس آموزش والدین به خصوص در منطقه های آسیب پذیر ضرورت دارد.
به گفته وی، ۸۰ درصد آسیب های اجتماعی در مناطق محروم و کم برخوردار رخ می دهد و آموزش در این مناطق نقش مهم در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
خجسته پور گفت: گاهی برنامه های زیاد از اثرگذاری می کاهد و ضرورت دارد این مهم مد نظر مسوولان باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با بیان این که آسیب های اجتماعی در تقسیم ملی ۱۸ نوع است، بیان کرد: برای هر آسیب اجتماعی یک دستگاه متولی تعریف شده و بهزیستی متولی اعتیاد و آموزش و پرورش دستگاه همکار است.

**پیشگیری رکن اصلی در کاهش آسیب اجتماعی
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، با بیان این که پیشگیری رکن مهم در کاهش شیوع آسیب های اجتماعی است، گفت: شناخت الگوهای خطرپذیری در پیشگیری موثر است.
علیرضا حاجی قاسمی با بیان این که آسیب اجتماعی یک پدیده ضدارزشی است که آحاد جامعه این رفتارها را قبول ندارند، افزود: عوامل محیطی و کالبدی در آسیب اجتماعی موثر است و شناخت الگوهای خطرپذیری در پیشگیری مهم است.
به گفته وی، سن و جنسیت در شناخت الگوی خطرپذیری به منظور پیشگیری از اعتیاد اهمیت دارد و براساس تحقیقات دوره نوجوانی و جوانی دوره حساس و خطرپذیری است که لازمه عبور از این دوره آموزش و اطلاع رسانی است.

** ضرورت ترویج سبک زندگی سالم از سوی آموزش و پرورش
حاجی قاسمی یادآور شد: پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ترویج سبک زندگی سالم در مدرسه از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش استان سمنان برای کاهش آسیب های اجتماعی است.
وی ادامه داد: برنامه هایی مانند طرح مهارتی خودمراقبتی در ۴۵ درصد مدارس، طرح مدارس مراقب در ۵۰ درصد مدرسه های و طرح توانمندسازی روانی در ۲۰۰ مدرسه در سراسر استان به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد در مدارس اجرا شده است.
به گفته وی، طرح کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در ۱۹۰ مدرسه و در سه پایه تحصیلی در استان سمنان اجرا شده است.
حاجی قاسمی تصریح کرد: طرح توانمندسازی روانی دانش آموزان به منظور پیشگیری از وقوع آسیب اجتماعی در ۲۰۰ مدرسه استان و در قالب ۱۲ نشست برگزار شد.
وی با اشاره به نقش والدین در پیشگیری از گرایش به مواد مخدر در دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش برای ۸۰ هزار و ۴۰۰ والدین کلاس آموزشی برگزار کرده است.
وی، اجرای طرح همکاری خانه و مدرسه در ۱۶ مدرسه در ۶ شهرستان استان سمنان را از طرح های موفق در تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از گرایش به مواد مخدر در دانش آموزان عنوان کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان سمنان گفت: طرح نظام مراقبت روانی و اجتماعی دانش آموزان(نماد) در ۱۱۱ مدرسه و در سه شهرستان سمنان، گرمسار و مهدیشهر اجرا شده که با آموزش و توانمندسازی دانش آموزان نقش موثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.
وی با اشاره به نقش موثر ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: ۱۸ هزار دانش آموز یعنی حدود یک پنجم جمعیت دانش آموزی در مسابقات ورزشی منطقه ای و شهرستانی و حدود ۲ هزار دانش آموز در مسابقات ورزشی استانی شرکت کردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ورزش با تقویت نشاط اجتماعی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود.

**پیشگیری از اعتیاد نیازمند صرف اعتبار است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: اجرای طرح های پیشگیرانه و مقابله با اعتیاد نیازمند در نظر گرفتن بودجه و اعتبار بیش از گذشته است و مسوولان در این زمینه باید همت کنند.
علی دارینی با بیان این که دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در جامعه هستند، ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قیمت مواد مخدر در سراسر کشور یکی است و این موضوع خود گواه دسیسه بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی ابراز داشت: پیشگیری از اعتیاد نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه های مربوطه است و آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند نقش ایفا کند.
دارینی افزود: آموزش و پرورش مظلوم واقع شده و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته وی، پیشگیری باید در برگیرنده سه رکن اساسی مدرسه، خانواده و محله باشد، چرا که این سه رکن در تعامل با یکدیگر است و نقص در هریک از رکن ها موثر بر دیگری است.

** پیشگیری محله محور موثرترین روش است
وی تصریح کرد: پیشگیری به صورت محله محور پشتیبانی علمی دارد و تحقیقات نشان داده انجام اقدام های پیشگیری در محله های آسیب پذیر، محروم و کم برخوردار نقش موثر در کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد دارد.

**سمنان نیازمند مرکز علمی درمان اعتیاد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: مرکز علمی درمان اعتیاد در استان به منظور کنترل و کاهش اعتیاد در استان سمنان ایجاد شود.
وی ادامه داد: استان سمنان جزو ۶ استان کشور است که هنوز مرکز علمی درمان اعتیاد ندارد و این مهم باید مد نظر مسئولان قرار بگیرد.

** ۷۰ درصد زندانیان اعتیاد دارند
مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان گفت: ۷۰ درصد زندانیان اعتیاد دارند و این آمار ضرورت توجه به ایجاد مرکز علمی درمان اعتیاد در استان را دوچندان می کند.
محمود باهنر افزود: هزینه برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد باید افزایش یابد چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.
وی ادامه داد: زندانیان در دوره حبس برای ترک مورد درمان قرار می گیرند اما به دلیل نبود مراقبت بعد از آزادی از زندان برخی دوباره معتاد می شوند و باید برای مقابله با اعتیاد مراقبت بعد از خروج از زندان انجام شود.
باهنر خاطرنشان کرد: برگزاری همایش های جذاب و تخصصی با حضور افرادی که پاک شدند و اکنون به یکی از شخصیت های معروف در جامعه تبدیل شدند نقش موثر در پیشگیری و ترغیب معتادان به ترک دارد.

**چشم انداز کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در برنامه ششم توسعه
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم در سال۱۴۰۰ باید ۲۵ درصد اعتیاد در جامعه کاهش یابد.
محمدحسین همتی افزود: برای تحقق برنامه چشم انداز و کاهش ۲۵ درصدی در عرضه و تقاضا در زمینه اعتیاد همه دستگاه های اجرایی مربوطه باید کمک کنند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نقشی مهم در پیشگیری از اعتیاد دارد از این رو ۱۸ برنامه برای آموزش و پرورش تعریف شده و که اجرای این برنامه ها نیازمند مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی است.
وی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی در شیوع اعتیاد در بین جوانان و بانوان نقش دارد که درگیری و اختلاف نظر با والدین، فقدان نشاط اجتماعی و امید به آینده و همچنین مشکلات اقتصادی و فقر از جمله عوامل در شیوع این پدیده شوم است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: حل مساله اعتیاد در جامعه از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد و در این مسیر، رفع مشکلات معیشتی، افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده می تواند برای جلوگیری از گرایش جوانان به سمت مواد مخدر موثر واقع شود.
وی تصریح کرد: اکنون 12 اردوگاه ترک اعتیاد در نقاط مختلف استان سمنان برای مردان و یک اردوگاه برای زنان فعال است و این اردوگاه ها برای پذیرش معتادان به منظور ترک مصرف مواد مخدر و بازگشت دوباره به جامعه آمادگی دارد.
به گزارش ایرنا، پیشگیری بهتر از درمان است و انجام اقدامات پیشگیری نیازمند هزینه زمانی و مالی است و در شرایطی که بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی به هر روشی قشر نوجوان، پویا و آینده سازان کشور را برای رسیدن به اهداف شوم خود مورد هجمه قرار داده، ضرورت دارد اقدامات مقابله، پیشگیری و درمان به طور جد در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.